Predstavnici Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe 11. veljače 2009. godine potpisali su tripartitnu deklaraciju kojom je 11. veljače ustanovljen kao Dan europskog broja 112. Besplatnim pozivom na broj 112 građani i turisti mogu zatražiti pomoć hitnih službi (policija, vatrogasci, hitna medicinska pomoć, traganje i spašavanje na moru, gorska služba spašavanja i dr.).
Jedinstveni europski broj za hitne službe 112 u Republici Hrvatskoj uveden je 11. veljače 2005. godine. Sustav 112 u Republici Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i neprekidno (365/24/7) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila. Sustav 112 u RH čini dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija.
Od uspostave broja 112 u Republici Hrvatskoj 2005. do kraja 2021. na broju 112 zabilježeno je nešto više od 32 milijuna poziva. Samo lani je ukupno bilo 1.872.866 poziva od kojih se čak 82 % odnosilo na postupanje hitnih službi, što potvrđuje da su građani broj 112 prepoznali i dobro prihvatili.
Jednostavan i učinkovit pristup hitnim službama
Svrha uvođenja jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 je pružiti jednostavan, jednak, siguran i učinkovit pristup hitnim službama svim građanima Unije, osobito onima koji putuju između država unutar Unije.
Broj 112, trenutno je jedini hitan broj u devet država Unije: Danskoj, Estoniji, Finskoj, Litvi, Malti, Nizozemskoj, Portugalu, Rumunjskoj i Švedskoj. No, broj 112 ne koriste samo zemlje Unije, već je uveden u još 11 država na području Europe i u svijetu, kao jedini hitan broj ili uz druge nacionalne hitne brojeve.
U Hrvatskoj se sustav 112 kontinuirano unapređuje implementiranjem suvremenih rješenja u elektroničkim komunikacijama i informacijskim sustavima, pa tako slijedi i uvođenje dodatnih funkcionalnosti, među kojima su osobito značajne one koje bi osobama s invaliditetom pružile jednaku mogućnost pristupa broju 112 kao i drugim korisnicima.
Niz je značajki i prednosti broja 112, kako za građane i turiste, tako i za sve hitne službe:
- Broj 112 dostupan je 24 sata dnevno, svih 365 dana u godini, a pozivi su besplatni sa svih javnih telefonskih govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka.
- Pozivatelj ne mora poznavati telefonske brojeve hitnih službi te njihove teritorijalne i strukovne nadležnosti, što je posebno značajno za turiste ili pozivatelje u stresnim okolnostima.
- Pozivom na broj 112 može se dobiti pomoć bilo koje hitne službe: policije, vatrogasaca, hitne medicinske pomoći, gorske službe spašavanja, službe traganja i spašavanja na moru, inspekcijske ili komunalne službe te udruga građana koje na temelju svoje djelatnosti i sposobnosti sudjeluju u aktivnostima sustava civilne zaštite, kao što su lovci, ronioci, pčelari i drugi.
- Sustav 112 omogućava lociranje pozivatelja na broj 112 te može pružiti mogućnost sporazumijevanja s pozivateljem na stranom jeziku.
- Pozivom na broj 112 štedi se vrijeme jer pozivatelj jednim pozivom praktički paralelno alarmira nekoliko službi, odnosno operater na broju 112 nakon dojave hitnog slučaja alarmira i komunikacijski koordinira sve hitne i druge nadležne službe u određenoj situaciji.
- Hitne službe u svome operativnom radu nisu ometane zlonamjernim, nenamjenskim ili višestrukim opetovanim pozivima o istom hitnom slučaju jer im operater na broju 112 takve pozive ne prespaja.
Podijeli na društvenim mrežama