Ime D’Annuzia se dugo vremena nalazilo između fikcionalnog i konkretnog lika, čovjeka o kojem se pisalo, ovisno o nacionalnoj perspektivi, pozitivno i odsječeno od stvarnosti ili pak negativno u kontekstu predfašističkog dučea. Autorica knjige na hrvatskom i engleskom, Rijeka ili smrt/Rijeka Or Death, Tea Perinčić, zauzela je poziciju gotovo romanopiskinje, piše na način fikcije, zabavno i tečno, a, utemeljeno na dokumentarističkim i foto zapisima, ozbiljno, predano i autorativno. Život tog talijanskog pjesnika i političara bio je na rubu nestanka i zaborava, sve do pojave ovog naslova. A onda smo saznali, gutajući otisnute retke, da je naš grad bio zatočenik njegovih neobičnih vojnih i erotskih, tako govore povijesni zapisi, avantura.
Gabriele D’Annunzio je opsesivno želio izbjeći trivijalnosti pa je iz Rijeke pokušao promijeniti svijet. Nije badava neki kvaziznastvenik u ovom stoljeću ustvrdio da je geografski položaj grada jedan od najpoželjnijih prema feng shui filozofiji. No, vratimo se Pjesniku. Izdizao se od ostalih talijanskih vojnika i oficira po tome što je preživio učešće u I.svjetskom ratu, bio teško ranjen, čime je zaslužio i pohvalnicu i poneki orden ondašnjeg predsjednika. Njegove su ambicije narasle, osim objavljivanja pjesničkih hit zbirki, kad je počeo sanjati priključenje Fiume Kraljevini Italiji. A onda je uskoro sve to gotovo i realizirao, pa je 1919. u rujnu ‘zauzeo’ grad s nekoliko poslušnika, ardita. Taj senzacionalni potez nije prošao nezapaženo u madre-patriji pa su ga lijepo zamolili nek se izvoli brzo vratiti kući jer su stvari oko razgraničenja malo kompliciranije nego li ih njegov mozak može procesuirati. Jasno, učinio je upravo suprotno.
Utvrdio je svoj položaj neprikosnovenog vladara ovim krajem. Iz Guvernerove je palače širio imitaciju idealnog svijeta kakvog je zamišljao, pritom zaobilazeći osjećaje domaćeg lokalnog stanovništva, favorizirajući naravno isključivo one koji barataju njegovim materinjim jezikom. Usput je je vježbao vlastitu magnetičnost, koje očito nije nedostajalo, i moć s mnogim ženama. Kako slobodnim tako i s onim drugima, udanim. Jedno je vrijeme to zaista funkcioniralo dobro, pa je ljubakao sad ovu, sad onu, usput im šapućući u uho svoje rimovane umotvorine. A nije bio mladac! Na to nas nekoliko puta upućuje dr. Perinčić.
Kako se čini sve mu polazi za rukom, a za svoje postupke uglavnom nema posljedica. Autorica nas ipak upozorava da je Pjesnik samo diktator kojemu na kraće školovanje dolazi i Mussolini pa u dvorištu Guvera zajedno vježbaju stari rimski pozdrav, desnicom visoko uvis! Isti će preuzeti i još nekoliko stanovitih nazi vođa. Osim političara, međutim, u Fiume svraća i nobelovac Marconi, koji pokušava dokučiti dokle može dobaciti wireless radio signal, do Marsa ili i dalje, a također na Kvarner se sjurio, privučen slobodarskim i hedonističkim stilom života Šefa i dijela politički podobnog stanovništva, i futurist Tommaso Marinetti sa svojim pjesničkim manifestom. Ovaj potonji, međutim, vrlo brzo precizno utvrđuje stvarnost i shvaća da ovaj grad nije dovoljno velik za obojicu pa svoj zvjezdani sjaj i ideologiju vraća u Italiju, ostavljajući D’Annuzija u njegovoj neobuzdanoj autentičnosti.
Knjiga, u izdanju Naklade val, dakle otkriva nevjerojatne i nepoznate, mada će autorica skromno napomenuti u neslužbenom razgovoru kako su to opća mjesta u našoj povijesti, detalje ne samo o diktatoru nego i o neobičnoj sudbini Rijeke, koja se istodobno nalazi tu nadohvat ruke, a onda postaje, kako dublje ulazite u štivo praćeno fotografijama, potpuno stranom. Pričom čiji je sadržaj prepun preokreta, živopisnih likova kao iz romana, ideološke beskompromisnosti tako tipičnom za jednu epohu i bezobzirnom ambicijom koja će uskoro postati općeprihvaćenim modelom političkog ponašanja.
Podijeli na društvenim mrežama