Izložba „La Grande Bellezza“ postavlja se u sklopu manifestacije Dan talijanskog dizajna u Hrvatskoj i svojevrsno je multimedijsko putovanje koje kroz prirodne ljepote, povijest i arhitekturu Italije priča povijest talijanskog automobilskog dizajna kao sinonima jedinstvene kulture i stila.
Bezvremenski automobili i pojam ljepote
Talijanski dizajn izranja iz poslijeratnog doba kao kreativni div koji će se nametnuti čitavom svijetu svojim stilom i stvoriti mnoge inovativne i genijalne proizvode poput pisaće mašine Olivetti, Vespe, automobila Cisitalia 202 i Fiata 500. U svijetu automobila talijanski stilisti radikalno mijenjanju pojam ljepote automobila koje počinjemo percipirati kao lijepe ne samo na temelju bogatstva i raskoši linija nego i zbog formalne ravnoteže kojoj evidentno teže tehnologija, inovacija i aerodinamika. U tom se kontekstu razvijaju poznati brendovi: Pininfarina, Giugiaro, Bertone, Touring, Zagato i mnogi drugi zaslužni za bezvremenske automobile koje su čitave generacije gledale s divljenjem.
Tri prekrasna automobila
Izložba vodi posjetitelje duž sugestivnih slika iz arhiva Dokumentacijskog centra MAUTO, koje potpisuje majstor fotografije Giorgio Bellia, tri prekrasna automobila kojima se MAUTO prvi put predstavlja u Hrvatskoj: legendarnog Alfa Romea 8C 2300 iz 1934. godine, prekrasnog primjerka modela Alfa Romeo Giulietta Sprint iz 1954. godine i Ferrarija 308 GTB iz 1980. koji ostavlja bez daha. Ovi su automobili u razmaku od četrdeset godina utjelovili eleganciju, bezvremensku ljepotu i jedinstveni stil koji odlikuju radove ovdje predstavljenih ponajboljih talijanskih karoserista, a to su Touring, Bertone i Pininfarina.
Odlike talijanskog dizajna kvaliteta, tradicija, inovativnost i osjećaj za estetiku
Izložbu su najavili zamjenica gradonačelnika Rijeke Sandra Krpan, generalni konzul Italije u Rijeci Davide Bradanini, gradonačelnik Opatije Fernando Kirigin, pomoćnica konzula Ileana Jančić, voditeljica galerije Kortil Jolanda Todorović i ravnatelj Festival Opatija Ernie Gigante Dešković.
„Izuzetna nam je čast što smo s Gradom Opatija domaćini ovako krasne i zanimljive izložbe. Talijani su zadužili svijet svojim stilom života, a svi znamo odlike talijanskog dizajna kvaliteta, tradicija, inovativnost i osjećaj za estetiku. Vjerujem da ćemo na ovoj izložbi sve to i doživjeti“, kazala je zamjenica riječkog gradonačelnika Krpan, naglasivši odličnu suradnju s talijanskim konzulom u Rijeci i Veleposlanstvom Italije u Hrvatskoj na dovođenju uvijek iznimnih kulturnih događaja u Rijeku.
„Projekt želi doprinijeti jačanju ekonomske i kulturne suradnje Italije i Hrvatske; ti su odnosi vrlo snažni na riječkom području, gdje je talijanska kreativnost dobro poznata i jako cijenjena. Ovim projektom predstavljamo u Rijeci dio talijanske industrijske povijesti i prepoznatljiv stil talijanskog automobilskog dizajna, koji se afirmirao i nametnuo na globalnoj razini“, kazao je generalni konzul Italije u Rijeci Davide Bradanini.
Veliko zadovoljstvo što će i Opatija, uz Rijeku, biti domaćin ove posebne i ekskluzivne izložbe izrazio je gradonačelnik Opatije Fernando Kirigin, pozvavši sve sugrađane i posjetitelje da obiđu izložbe u Opatiji i Rijeci.
Različiti sadržaji izložba u Rijeci i Opatiji s tri prekrasna automobila
Riječkoj publici u Kortilu, uz bogat pregled originalnih dizajnerskih nacrta, fotografija, maketa u stvarnoj veličini, multimedijalnih sadržaja do 3. svibnja bit će predstavljeni Giulietta Sprint iz 1954 i Ferrari 308 GTB iz 1980. godine, dok će u Centru Gervais u Opatiji do 26. travnja posjetitelji moći saznati više o samom muzeju MAUTO te razgledati eksponat Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934.
Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. jedan je od najprestižnijih i najnaprednijih automobila proizvedenih tridesetih godina. Snaga i iznimna brzina odlike su ovog sportskog spidera s karoserijom renomirane kuće Touring iz Milana. Spaja karakteristike GTa i trkaćeg. Godinama je bio nepobjediv na cestovnim utrkama i na stazama, a među pobjedama ističu se utrke Mille Miglia, čuvena Targa Florio, Velika nagrada Monaka i (čak četiri puta) 24 sata Le Mans. Vozili su ga neki od najpoznatijih vozača svog vremena: Nuvolari, Campari, Chinetti, Brivio, Sommer i Borzacchini.
Giulietta Sprint, u Hrvatskoj poznata kao “talijanska ljepotica”, predstavljena je 1954. godine. Ova moderna i brza jurilica proizašla je iz suradnje čuvene škole Alfa Romeo i Franca Scaglionea, prema čijem dizajnu karoseriju oblikuje Nuccio Bertone. Jedan je od najreprezentativnijih modela talijanskog automobilskog stila i inženjerstva pedesetih godina: proizvedeno ih je više od 177.000 primjeraka tijekom jedanaest godina proizvodnje – za konkurenciju nedostižno.
Dvosjed Berlinetta Ferrari 308 GTB, predstavljen na Pariškom auto salonu 1975., spaja sportske odlike i udobnu, komfornu unutrašnjost. Za Ferrari on je začetnik velikog uspjeha jer će se berlinete s motorom V8 u sredini iza vozača prometnuti u glavne zvijezde Cavallina (propetog konjića, Ferrarijev zaštitni znak). Vitka i elegantna linija karoserije izašla je iz Pinifarenijevog zračnog tunela. Izloženi model pripada prvoj seriji, s motorom sa četiri rasplinjača. Model se prestao proizvoditi 1985. godine.
Izložba nudi i zanimljive multimedijalne sadržaje kao što su interaktivni intervjui s najvažnijim talijanskim dizajnerima automobila i dokumentarne snimke.
Vozila iz Nacionalnog muzeja automobila iz Torina – MAUTO
Izložba se postavlja u suradnji Veleposlanstva Republike Italije u Zagrebu, Generalnog konzulata Republike Italije u Rijeci, Talijanskog instituta za kulturu iz Zagreba i Nacionalnog muzeja automobila iz Torina – MAUTO, a u Rijeci i u Opatiji održava se u suradnji s Gradom Rijeka, Gradom Opatija, Galerijom Kortil – HKD na Sušaku, Festivalom Opatija, Talijanskom Unijom i izdavačkom kućom EDIT.
Sva vozila su iz muzejske zbirke MAUTO. Nacionalni muzej automobila iz Torina – MAUTO jedan je od najstarijih u svojoj kategoriji, a njegov postav predstavlja povijest automobila, njegovu transformaciju od prijevoznog sredstva do kultnog predmeta, od začetka ideje pa sve do suvremene kreativne misli, analizirajući kroz evoluciju automobila epohalne društvene promjene.
Izložba će se nakon Rijeke i Opatije preseliti u Tehnički muzej Nikola Tesla u Zagrebu, gdje će biti otvorena 12. svibnja.
Podijeli na društvenim mrežama