„Predstava „Yerma“ nastaje kao prisjećanje na istoimenu dramu Federica Garcíje Lorce. Prati tragičnu sudbinu mlade žene koja ne može imati djecu, usprkos njezinoj ogromnoj želji koja vremenom postaje razarajuća opsesija. Ime junakinje Yerma znači uvela, jalova, prazna; a to je i simbolički naslov predstave koja u svoje središte stavlja majčinstvo, odnosno nemogućnost postajanja majkom“, kaže mlada redateljica Rajna Racz i dodaje: „U ovoj predstavi kreirali smo mitologiju jednog udaljenog okrutnog svijeta koji je refleksija našeg. On ima svoja pravila i ograničenja, to je svijet plutajućih slika koje su nabijene snažnom, ali neosviještenom emocijom. Krikovi smrti i rađanja života jednako zvuče.“
Tri su ključna odnosa u predstavi: Yerma i njen muž Juan, Yerma i njen neostvareni ljubavnik Victor te Yerma i majke u selu.
Glavne uloge u predstavi tumače Judita Franković Brdar (Yerma), Dean Krivačić (Juan) i Deni Sanković (Victor). Uz njih u predstavi glume i Jelena Lopatić, Olivera Baljak, Biljana Torić, Aleksandra Stojaković Olenjuk, Ana Marija Brđanović, Dora Čiča, Nika Grbelja i Mario Jovev.
Uz redateljicu Rajnu Racz i dramaturginju Maju Ležaić, autorsku ekipu „Yerme“ čine koreografkinja Kasija Vrbanac Strelkin, scenografkinja Paola Lugarić, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović, autor glazbe Marin Živković, oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić i oblikovatelj zvuka Saša Predovan. Snimljenu glazbu izveli su članice i članovi Riječkog simfonijskog orkestra Lucija Kovačević, Mihael Hrgar, Golnar Eyublu, Pedro Rosenthal Campuzano te Toni Kraljac i Marin Živković.
Lorcina „Yerma“ ulazi u trilogiju njegovih najpoznatijih drama što ju čine i „Krvava svadba“ te „Dom Bernarde Albe“, sve tri s temom žene u konzervativnoj sredini. Strukturirana u tri čina s po dvije slike, drama je napisana 1934., a iste je godine i prvi put izvedena. Sam autor nazvao ju je „tragičnom poemom“. Podsjetimo, Federico Garcia Lorca, španjolski pjesnik i dramatičar, 1936. uhićen i strijeljan zbog svojih liberalnih ideja ali i svoje seksualnosti, i danas je najčitaniji španjolski pjesnik. U „Yermi“ se bavi sudbinom i boli mlade žene koja se ne može ostvariti kao majka, ali se, kako to ističe redateljica Rajna Racz, suptilno dotiče postporođajne depresije, seksualnosti, prirode i plodnosti, nasilnih prekida trudnoće, te toksičnog maskuliniteta kao i feminiteta.
„Patrijarhat nikoga ne štedi u našem svijetu: niti muškarce niti žene. Naša glavna pretpostavka jest da ne postoje junaci niti njihove žrtve. Svi su oni žrtve junačkih ideologija čiji su smjerovi i prilazi duboko zameteni, a djeluju kao da su ih protagonisti sami sebi nametnuli. Ova predstava prekriva arhetipsku stabilnost majčinstva iznimno stiliziranom faktografijom koja počiva na izmjenama paganskih i kršćanskih rituala uokolo karnalnosti i spiritizma ženskog tijela. Stvorili smo svijet koji izranja iz magijskog realizma, svijet prepun ritualnosti koju ne možemo smjestiti na prag ni jednog podneblja, samo zavičaja. Izvedbeni tekst predstave ispisuje se kao kolektivni mit jedne žene i onog Drugog“, zaključuje Rajna Racz.
Nakon premijere 18. siječnja, reprize predstave koja se u Rijeci s nestrpljenjem iščekuje, na programu su 19., 20. i 21. siječnja te potom 7., 8., 10. i 11. veljače 2023. godine, a sve se izvode u Exportdrvu.
(Dean Krivačić i Judita Franković Brdar / Foto: Dražen Šokčević; HNK Ivana pl. Zajca press)
Podijeli na društvenim mrežama