Riječ je o fakultativnom predmetu koji se zasada provodi u srednjim školama u Gradu Zagrebu, Primorsko-goranskoj i Krapinsko-zagorskoj županiji.
Predmet “Škola i zajednica” predviđen je za učenike 2. i 3. razreda gimnazijskih i strukovnih srednjoškolskih programa, a poučava se u opsegu od 70 sati godišnje. Odgojno-obrazovnim ciljevima i ishodima nadovezuje se i upotpunjuje s međupredmetnom temom Građanski odgoj i obrazovanje, kao i brojnim ishodima u kurikulumima nastavnih predmeta iz društveno-humanističkog područja poučavanja i učenja. Svojom otvorenošću i fleksibilnim pristupom poučavanju i učenju predmet podrazumijeva i suradnju s nastavnicima iz ostalih područja, poput umjetničkog, matematičkog i prirodoslovnog.
Pilot-program u 14 srednjih škola PGŽ-a
Predmet Škola i zajednica utemeljen je na pristupima aktivnog poučavanja i učenja. To su prije svega učenje zalaganjem u zajednici, projektno te istraživačko poučavanje i učenje.
Korištenjem metoda suradničkoga i iskustvenoga učenja osigurava se demokratsko okružje u kojem učenici sami prepoznaju i analiziraju pojave važne za njihov život. Analizom pojava učenici zajednički identificiraju probleme vezane za pojave u zajednici te temeljem istraživanja i osobnog iskustva predlažu moguća rješenja problema u zajednici.
Ovim pristupima demokratizira se proces poučavanja i učenja, a provedbom istraživanja i boravkom u okružju, u kojem se prepoznati problem odvija, učenici stječu cjelovito iskustvo aktivnog građanstva.
Predmet je uz podršku Primorsko-goranske županije uveden kao pilot program u školskoj godini 2022./2023. Uveden je u 14 srednjih škola na području županije (Bakar, Delnice, Lošinj, Moravice, Opatija i Rijeka), a pohađalo ga je 258 učenika organiziranih u 18 skupina pod vodstvom 88 educiranih profesora.
Učenici istražili niz problema – od otpada do prometne povezanosti
Neki od problema koje su učenici istražili, a koje su danas predstavili su problemi otpada, poboljšanje kvalitete života mladih u Gorskom kotaru, nedostatak sadržaja za mlade u gradu Rijeci, situacija s migrantima na riječkom kolodvoru, javni prijevoz i prometna povezanost centra Rijeke s daljnjim centrom i s perifernim područjima, podizanje svijesti učenika o zdravoj prehrani, azil za životinje i brojne druge.
Na današnjem završnom događaju učenici su predstavili svoje projekte, a podršku su im došli dati i riječki gradonačelnik Marko Filipović, zamjenica župana Marina Medarić, predsjednik županijske skupštine Primorsko-goranske županije Marko Boras Mandić, pročelnica Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje PGŽ Edita Stilin, rektorica riječkog Sveučilišta Snježana Prijić-Samaržija, dekan Filozofskog fakulteta Aleksandar Mijatović i ravnatelj Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu Boris Jokić koji je istaknuo da je program proveden u 59 škola u Hrvatskoj, pohađalo ga je sveukupno 1344 učenika te kako je riječ o predmetu koji nema sadržaj, nema udžbenik, nema materijala iz kojih nešto treba učiti, već kako se radi o konceptu u sklopu kojeg mladi aktivno iskoračuju u svoju zajednicu.
„Poanta je da mladi sami detektiraju probleme u svojoj zajednici, ali ono možda još i važnije da pokušaju pronaći rješenje i pokušaju riješiti problem u suradnji s drugim dionicima zajednice. U Primorsko-goranskoj županiji imali smo podršku lokalne vlasti, ali i različitih privatnika, malih obrtnika, nevladinih organizacija, Riječke nadbiskupije i drugih dionika koji su izašli u susret mladim ljudima koji su se bavili raznim temama od brige za okoliš, mentalnog zdravlja, prehrane pa sve do problema prijevoza, kulture, identiteta i slično. Hvala svim učenicima koji su sudjelovali, ali i svima ostalima koji su im izašli u susret“, zahvalio je Boris Jokić.
Gradonačelnik Marko Filipović istaknuo je kako se ovaj projekt nadovezuje na projekt Građanskog odgoja i obrazovanja koji je Grad Rijeka 2016. godine počeo uvoditi u riječke osnovne škole i kojeg su kasnije preuzeli neki gradovi i županije u Hrvatskoj. „Grad Rijeka besplatno ustupa materijale i udžbenike svima koji žele provoditi program Građanskog odgoja i obrazovanja u svojim školama jer vjerujem da nam je svima cilj imati što razvijenije građansko društvo. U pripremi je i program Zdravstvenog odgoja u škole, uveli smo besplatne higijenske potrepštine za djevojčice u naše škole. Sve su to projekti za koje smatram da su važan iskorak u obrazovnom sustavu. Čestitam učenicima i njihovim profesorima na trudu uloženom u istraživanje i pronalaženje rješenja problema“, rekao je gradonačelnik, a učenicima je čestitala i zamjenica župana Marina Medarić. „Uvijek nam je zadovoljstvo poslušati što mladi ljudi imaju za reći i nadam se da će se ovaj projekt nastaviti provoditi i u budućnosti“, rekla je Medarić.
Podijeli na društvenim mrežama