Deveto izdanje festivala suvremenog plesa i cirkusa Periskop, održano od 22. do 26. listopada u organizaciji udruge Prostor Plus, donijelo je u Rijeku aktualnosti suvremene plesne i cirkuske scene uz izvrsne domaće i međunarodne predstave, umjetničku rezidenciju te nešto drugačije radionice, koje su pružile mogućnost razvoja plesnog izričaja i cirkuskih vještina.

Festival je otvoren energičnom predstavom “Sons of Sissy” Simona Mayera i Art in Motion kolektiva iz Austrije, čija kombinacija alpske glazbe i suvremenog plesa nadahnuta narodnim motivima predstavlja smion iskorak u istraživanju kolektivnog identiteta. Publika je s oduševljenjem pratila transformaciju tradicije u eksperimentalne ritualne plesne kombinacije, oslobađajući ih konzervativizma i konvencija tradicionalnih muških uzora.

Program se nastavio nizom inovativnih izvedbi poput “Krabuja: The Mirroring Territory” Marte Rak, čiji multimedijalni performans otkriva dualnost, izmjenjujući prizemljene, fizičke izraze s eteričnim, simboličkim gestama. Sljedećeg dana, kolektiv OneTwoMany iz Mađarske u izvedbi “InThisTogether” aktivno je uključio publiku u sjajan interaktivni performans gdje se kroz igru komunikacije, povjerenja i rubnog rizika potaknuo dinamičan odnos izvođača i gledatelja.

Posebnu pozornost privukao je “Projekt 4,28 km/h” Ratka Bokića, u kojem je publika svjedočila vrlo intimnoj priči o pustolovini umjetnika u istraživanju vlastitih granica. Kroz prikaz pješačenja od Zagreba do mora, Bokić je nadahnuo publiku na preispitivanje osobnih ciljeva i izazova.

Istražujući utjecaj astroloških konstelacija na ljudsku prirodu i igre moći, Cirkorama je uz izvrsnu produkciju pokazala kako suvremeni cirkus izgleda u Hrvatskoj. Posljednja predstava iz trilogije Horror House project: „Zodiac – krug malih životinja”, proglašena je najboljom u sklopu Nišville Theatre Jazz Festivala 2023. godine od strane stručnog žirija.

Posljednja festivalska večer donijela je intrigantan nastup Damira Bartola Indoša i Tanje Vrvilo, “Ismena”, koji istražuje feminističke i filozofske motive priče o Antigoni i Ismeni. Ova avangardna izvedba isprepliće zvučne pejzaže i inovativne izvedbene tehnike, stvarajući jedinstveno kazališno iskustvo. Nakon „Opere Industirale“, Rijeka je imala čast ponovno ugostiti izvedbu D. B. Indoša, dobitnika nagrade Vladimir Nazor za životno djelo u kazališnoj umjetnosti prošle godine.

Edukativni program

Edukativni program dodatno je obogatio festival, a polaznici su imali prilike učiti od iskusnih izvođača i koreografa poput Simona Mayera iz Austrije, koji je vodio plesnu radionicu „Being Moved – The Art of Celebration“. Sophie Zoletnik i Lennart Paar iz Mađarske, svojim masterclassom zračnih akrobacija s protutežom, polaznicima su pak otvorili nove kreativne perspektive cirkuskih vještina. U sklopu festivala održala se i umjetnička rezidencija koja pruža platformu za razvoj mladih umjetnika, što je ove godine pokazala Jelena Vujović uz završnu prezentaciju rada u nastajanju „Melem“.

Festival Periskop i Prostor Plus još su jednom riječkoj publici pokazali veliku raznolikost umjetničkog izričaja u izvedbenim umjetnostima, uz impresivan program domaćih i inozemnih umjetnika. Organizacijski tim poziva sve na sudjelovanje u sljedećem, desetom jubilarnom izdanju nagodinu.

Festival se održava uz pokroviteljstvo Grada Rijeka, Ministarstva kulture i medija RH, Primorsko-goranske županije, Austrijskog kulturnog foruma, Fonda europskih festivala za perspektivne umjetnike (EFFEA), inicijative Europske udruge festivale (EFA), Europske Unije (EU), Nacionalne zaklada za razvoj civilnog društva, Zaklade Kultura nova te Grada Zagreba. Ostvarenje programa ne bi bilo moguće bez podrške Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku, SU Molekula, Exportdrva (Grad Rijeka), Palacha, Ri Rocka, Centra znanja, Clubture-HR te Udruge Domino i Mreže izvedbenih umjetnosti.

(Sons of Sissy, Simon Mayer / Foto: Marin Ćuk Vurnek; press materijal)