Prosinac u Art-kinu donosi program Midnight Movies – ciklus kultnih underground filmova koji su zbog svog neprilagođenog sadržaja, odnosno korištenja radikalnoestetskih, camp, tabu, queer ili eksploatacijskih stilova s necenzuriranim prikazima seksa i nasilja svoje mjesto u kinima pronašli u ponoćnom terminu.
Isprva korišten kao termin kojim su se opisivale tehnike snimanja noćnih scena po danjem svjetlu, midnight movies je tijekom 50-ih i početkom 60-ih godina prošlog stoljeća označavao niskobudžetne filmove koji su se u kasnom terminu prikazivali na TV-u, da bi krajem 60-ih i početkom 70-ih, na tragu uzavrelog kontrakulturnog ozračja, formirao svoje značenje u kojem se uglavnom i danas koristi, a podrazumijeva kultne ili underground filmove koji su zbog svojeg neprilagođenog sadržaja u kinima prikazivani u ponoćnom terminu.
Prvi pak midnight film bio je El Topo Alejandra Jodorowskog, prikazan zahvaljujući po mnogima ‘suludoj odluci’ menadžera njujorškog kina Elgin Bena Barenholtza, kojom je ta praksa kino-fenomena i započela, potom doživjela brojne transformacije, da bi, kako to već u kapitalizmu biva, bila prigrljena i od mainstream distribucije.
Ciklus filmova Midnight Movies u Art-kinu otvara se u utorak, 10. prosinca u 20 sati kratkim programskim uvodom filmskog i književnog kritičara Saše Stanića, nakon kojeg slijedi projekcija filmskog prvijenca iznimno plodnog španjolsko-francuskog dramskog pisca i pjesnika Fernanda Arrabala Viva la muerte!
Prvi film Fernanda Arrabala proslavljena je avangardna kreacija o iskustvu odrastanja malog dječaka tijekom Španjolskog građanskog rata, pozicionirana između katoličkog nakovnja i frakističkog čekića, ideje koja se tadašnjem španjolskom režimu nije nimalo svidjela, zbog čega je film snimljen u Tunisu.
Ova krvava freska djetinjstva svoju vizualnu potku temelji na postupcima koji se obično nazivaju nadrealističkom metaforom ili slikom čija je glavna zadaća da šokira i uznemiri, izglobi ili istavi uspavanu svijest kako bi se ‘jasnije’ prodrlo u suštinu. Viva la muerte! premijeru je imao u Cannesu 1971. godine, a svoju je slavu u SAD-u stekao kao jedan od pionirskih ponoćnih filmova. Riječima uvaženog sineaste Amosa Vogela ovaj je film paroksizam tjeskobe, vrisak za slobodom i jedan od najžešćih, najnasilnijih filmova ikad snimljenih.
Nastavak programa, 17. prosinca u 20 sati, donosi ranije spomenuti psihodelični vestern El Topo Alejandra Jodorowskog. Ovo ključno ostvarenje acid vesterna, podžarna koji kombinira elemente i poetiku klasičnog vesterna, špageti-vesterna i utjecaje kontrakulture 60-ih godina prošlog stoljeća, govori o El Topu – nasilnom, u crno odjevenom revolverašu, kojeg glumi sam Jodorowski, u potrazi za prosvjetljenjem, a karakteriziraju ga bizarni likovi i pojave, osakaćeni i patuljasti izvođači te velika doza judeo-kršćanskog simbolizma i istočnjačke filozofije.
Program zaključuje kultna i do bizarnih granica šokantna crna komedija Ružičasti flamingosi Johna Watersa, na programu 20. prosinca u 20 sati. Snimljena za svega 12 000 dolara, lišena svih skrupula, ograničenja i obzira, ova subverzivna satira prati ozloglašenu kriminalku Divine, proglašenu „najodvratnijom osobom na svijetu“ koja se svim sredstvima trudi da joj ljubomorni suparnički par ne preotme ovu nimalo laskavu titulu. Unatoč brojnim zabranama i cenzurama, film je stekao kultni status među poklonicima kontrakulture sedamdesetih, a njegove bizarne protagoniste ikonama pokreta.
Ulaznice
Ulaznice za filmove su u prodaji, a dostupne su na blagajni Art-kina koja se otvara sat vremena prije početka prve projekcije u danu i putem stranice ulaznice.hr.
Više informacija potražite na https://www.art-kino.org/hr/
(Foto: press Art-kino)
Podijeli na društvenim mrežama