Dizalice na Lukobranu su u vlasništvu Lučke uprave, a nalaze
se unutar zaštićene Urbanističke cjeline grada Rijeke te zbog toga podliježu
Zakonu o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara. Prema istom Zakonu obaveza je
vlasnika, dakle, Lučke uprave Rijeka, brinuti o njima, pravovremeno sanirati
oštećenja i uopće, održavati ih.
Grad Rijeka doznao je putem medija da Lučka uprava namjerava
ukloniti obalne dizalice te je istog dana reagirao i zatražio provedbu zakonom
propisanog postupka.
Na jučerašnjem sastanku navedenog Povjerenstva, Grad Rijeka
iznio je dva jednako važna prioriteta Grada. Prvi je da se prostor lukobrana
što prije ponovo otvori kao javni prostor dostupan građanima uz zadovoljavanje
svih uvjeta sigurnosti njegovog korištenja. Drugi, jednako važan je, da se
lučkim dizalicama na lukobranu, koje su preostale, pristupi kao važnom dijelu
identiteta i bogate lučke prošlosti ovog grada i njegovih građana te da se one
očuvaju i saniraju na najprihvatljiviji način s aspekta konzervatorske
struke.
U tu svrhu Grad Rijeka je, iako mu to nije obaveza, iznio
spremnost da sredstvima spomeničke rente Lučkoj upravi financira izradu Elaborata
sa tehničkom dokumentacijom u iznosu od 123.000,00 kn. Elaboratom će se
izvršiti analiza tehnologije zamjene elemenata koji sada predstavljaju opasnost
i moraju se ukloniti.
Budući da Lučka uprava navodi da nema financijskih sredstava
za realizaciju cjelokupnog projekta, Povjerenstvo je predložilo najadekvatniji
način sanacije dizalica uvažavajući pritom zahtjev za otklanjanje opasnosti
postavljen od strane Zavoda za zaštitu na radu. Opasnost se u konkretnom
slučaju može otkloniti na način da se uklone samo grane dizalica sa protuutegom
i kabinom, a zatim zamjene identičnim dijelovima dviju dizalica na Orlandovom
gatu dok su dijelovi portala u stanju koji ne zahtjeva intervenciju u smislu
sigurnosti i nije ih potrebno uklanjati.
O navedenom zahvatu Lučka uprava zatražila je odobrenje od
Konzervatorskog odjela u Rijeci.
Uklanjanje grana dizalica sa protutegom i kabinom može se
izvesti u narednih nekoliko dana, nakon čega se lukobran ponovo može otvoriti
za javnost.
S obzirom na raspoloživa financijska sredstva i postojeće
tehnološke procese unutar svoje djelatnosti, Lučka uprava u suradnji s Lukom
Rijeka kao koncesionarom izrazila je mogućnosti da zamjenu identičnim
dijelovima dviju dizalica sa Orlandovog gata
realizira u razdoblju od 24 mjeseca.
Grad Rijeka je ponovo apelirao na Lučku upravu da sve svoje
daljnje aktivnosti provede prema ostvarenju konačne namjene koja je definirana
i Detaljnim planom uređenja pomorskog putničkog terminala, a to je da lukobran
bude javni prostor s elementima industrijskog parka čije su dizalice svakako
njegov neodvojiv dio. Nadalje želja nam je da se pristup uređenju lučkih
dizalica promatra u kontekstu uređenja lukobrana kao prostorne cjeline koju je
potrebno dodatno obogatiti javnim funkcijama i simbolima koji će ovaj prostor u
pravom smislu te riječi aktivno
integrirati u gradsko tkivo.
Kako su se u nekim medijima pojavile pogrešne tvrdnje da je
Lukobran zatvoren zbog prijepora Grada Rijeke s Lučkom upravom, ovim
priopćenjem ujedno ispravljamo takve tvrdnje i naglašavamo činjenicu da su
dizalice vlasništvo Lučke uprave, da je Zavod za zaštitu na radu, prema
dokumentaciji kojom Grad od nedavno raspolaže preko Lučke uprave, još 20.1.2010.
utvrdio je da su dizalice “…potencijalna i vrlo realna opasnost po
građanstvo radi mogućeg pada nekog dijela dizalice…” kao i činjenicu da
je Zavod za zaštitu na radu o tome 17. svibnja obavijestio Lučku upravu.
Podsjećanja radi, lukobran je za građanstvo otvoren u srpnju
prošle godine pa se postavlja pitanje tko je u periodu od srpnja prošle godine,
odnosno prije otvaranja Lukobrana poveo računa o sigurnosti građana. Također,
što se događalo od siječnja ove godine, kada je Zavod za zaštitu na radu
utvrdio da su dizalice potencijalna opasnost po građanstvo, do svibnja ove godine
kada je isti Zavod o tome obavijestio Lučku upravu?
Dakle, Grad Rijeka samoinicijativno se uključio u rješavanje
problema i zatražio poštivanje zakonske regulative te izrazio spremnost, iako
mu to nije obaveza, financiranja tehničke dokumentacije. Jednako tako, Grad je
spreman uključiti se i u sufinanciranje procesa zamjene dotrajalih dijelova
dizalica.
Podijeli na društvenim mrežama