Projekt izmjene sustava električne vuče, dugo je
očekivani nastavak unificiranja napona na hrvatskoj željezničkoj mreži
započetog 1987. na dionici od Zagreba do Moravica. Radovi na projektu
izmjene sustava započeli su krajem 2007., a izvodio ih je konzorcij
Dalekovoda i Končar-KET-a, uz sudjelovanje više od 120 domaćih tvrtki.
Ukupna vrijednost investicijskog zahvata je 637 milijuna kuna.
Riječ
je o složenome zahvatu koji je izvođen na pruzi teške zemljopisne
konfiguracije i ukupne građevinske duljine 132,2 km, što je bio veliki
izazov za izvođače jer se promet dnevno prekidao samo na nekoliko sati.
Završetkom tog projekta HŽ Infrastruktura dobiva jedinstveni sustav
električne vuče od 25kV, 50 Hz. što će ubrzati tijek prometa i povećati
propusnu moć pruge. Lokomotive će se bolje koristiti, vučne dionice
produžiti, a smjene osoblja bolje povezati. S obzirom na to da je
izmjenični sustav racionalniji, smanjit će se troškovi energije i
održavanja, ubrzati identificiranje i otklanjanje kvarova te smanjiti
broj zaposlenika. Tijekom izvođenja radova dijelom su izmijenjeni
sustavi i dijelovi pruge stari između 70 i 48 godina.
Kako je pojasnio predsjednik uprave HŽ
Infrastrukture Darko Peričić uz svladavanje izuzetno velikog nagiba koji
iznosi do 25 promila, posebice su bili važni radovi u tunelima gdje su
mijenjani pragovi i nosači naponskih vodova kako bi se prilagodili novim
lokomotivama i većim teretima. Već u 2013. predstoje dovršenje radova u
tunelu Brajdica, a za dvije godine uređenje kolodvora Brajdica i
uvođenje dva kolosjeka. Raspisan je i natječaj za nabavu novih vlakova
što će uvelike povećati propusnost pruge.
U sklopu toga
investicijskog projekta sagrađeno je pet elektrovučnih podstanica te
pripadajućih dalekovoda, pet postrojenja za sekcioniranje, sustav
daljinskog upravljanja i vođenja te mjesnog upravljanja i nova kontaktna
mreža napona 25 kV, uz demontažu stare kontaktne mreže napona 3 kV, a
usklađeni su i signalno-sigurnosni te telekomunikacijski uređaji. Sustav
je pušten u pokusni rad od 90 dana, uz kontinuirano mjerenje i analizu
propisanih električnih parametara.
Svečanosti na kolodvoru Rijeka
kojom je obilježeno probno puštanje u rad izmijenjenog sustava
električne vuče na dionicama pruga Moravice – Rijeka – Šapjane, Škrljevo
– Bakar i Sušak Pećine – Rijeka Brajdica prisustvovali su gradonačelnik
Rijeke Vojko Obersnel i župan Vidoje Vujić koji su na kolodvoru
dočekali vlak kojim su u Rijeku doputovali zamjenik ministra
pomorstva, prometa i infrastrukture Zdenko Antešić, pomoćnik ministra
pomorstva, prometa i infrastrukture Oliver Kumrić te članovi Uprave HŽ
Infrastrukture, HŽ Carga i HŽ Putničkog prijevoza.
Gradonačelnik Obersnel je naglasio da ove
investicije u željezničku infrastrukturu bude optimizam, ali je pritom
podsjetio i na činjenicu da je Rijeka kao najveća hrvatska luka od
važnosti za gospodarstvo cijele Hrvatske od 1987.g. morala čekati da tek
krajem 2012. godine konačno bude uključena u jedinstven sustav
električne vuče. Obersnel je kazao kako se nada da će u naredne 3-4
godine daljnjim ulaganjem kapacitet pruge biti udvostručen na 22
milijuna neto tona, što je od izuzetne važnosti za povećanje prometa
riječke luke i jačanje riječkog prometnog pravca.
Obnašatelj župana
Vidoje Vujić je prugu Rijeka-Zagreb nazvao muzejskom te ocijenio da još
uvijek nije učinjeno dovoljno. Vujić je kazao da treba izgraditi
ravničarsku prugu i spojiti Istru i Sloveniju u jedinstveni sustav te
zaključio da nije dobro ni za koga što je ova regija bila na repu
događanja.
Zamjenik ministra pomorstva, prometa i
infrastrukture Zdenko Antešić je kazao da je ova sigurnija, efikasnija i
brža pruga samo jedna od investicija ove Vlade koja je naglasak dala na
izgradnju željezničke infrastrukture vrijedne 3 milijarde eura te
naglasio da dogodine ova pruga više neće biti kočnica prijevozu tereta
iz riječke luke.
Podijeli na društvenim mrežama