Doki Dok

Y: Po čemu se demo
hip-hop scena u Hrvatskoj i zemljama bivše Jugoslavije razlikuje od drugih
scena, primjerice one u Španjolskoj?

Demo hip-hop
scena u Hrvatskoj napreduje sve dok postoje ljudi koji imaju volje da repaju
kako iz ljubavi, tako i zbog ljudi koji to prate. Meni je to donijelo veliku
povezanost sa zemljama bivše Jugoslavije, toliku povezanost da sam dobrodošao u
većinu većih gradova na ovim prostorima i šire. Trenutačno je najjača hip-hop
scena u Srbiji, no to nije bio slučaj krajem 90-ih i početkom 2000-ih kada je
to bila Hrvatska.Vani je razlika u publici i tržištu. Ovdje je maleno tržište
ne samo u glazbi, već i u mnogim drugim aktivnostima. Reper sa “posebnim
skilovima” dobiva uzak krug ljudi koji ga prate i poštuju njegov rad, dok
vani isti taj reper dobiva širu publiku i u mogućnosti je da živi pristojno od
svog rada. To govorim za zemlje sa velikom populacijom i migracijom jer hip-hop
je najzastupljeniji u multikulturalnim zemljama.

 

Y: Kako iz underground
demo scene doći na komercijalnu scenu i živjeti od glazbe? Je li to uopće
moguće kod nas? Jedan od zadnjih koji su napravili tu tranziciju je Priki…

Sve ovisi koliko
je osoba spremna dati za tržište, a kada se uđe u taj komercijalni krug, tada
se radi kako izdavačka kuća dirigira. Uvijek treba paziti kakvi se ugovori
potpisuju. Mislim da kod nas deset-dvadeset ljudi na cjelokupnoj glazbenoj
sceni baš živi od glazbe. Koliko je donio dobroga za glazbu, toliko je internet
donio i lošega. Danas možemo svašta poslušati, najbitnije je one najmlađe
čuvati od toga, jer glazba danas predstavlja i neke druge, nikako dobronamjerne
svrhe! Za Prikija sve pohvale, odličan producent, reper i pjevač, multitalent!

Y:
Gdje nastaju Dokijevi beatovi?

Kod
beatmakera 🙂 . Ovisno o mom raspoloženju. Ponekad poslušam beat od nekog
producenta koji mi ga je poslao i napišem tekst, a u zadnje vrijeme skinem s
interneta već korišteni ili nekorišteni beat iz razloga što sam u mogućnosti to
raditi  (nisam potpisao ni za jednu
izdavačku kuću i nemam namjeru za sada). Uzimanje tuđih beatova je opće poznata
stvar i to se u Americi i Europi radi u velikim tiražama, većina repera
“krade” beatove i izbacuju mixtapove sa tim stvarima. Prvi hip-hop
beatovi su nastali od “krađe” samplova!

 

Y: Što misliš o
sempliranju, je li to i dalje dio hip-hopa, s obzirom na tehnologiju?

Prvi
beatovi su tako nastali, od sempliranja. Sempliranje je majka svih beatova i to
će uvijek biti dio hip-hopa.

 

Y: Tko čini Balance Crew?

Balance
Crew je najpoznatija riječka hip-hop skupina koju čine grupa Fanatiks, KBC,
Doki Dok, Sunny Sun te DJ-i Jericho, Ramo, Šah Mat, Lee, Da Costa. Balance je
nastao 2007. godine kao kolektiv istomišljenika. Imali smo svoje vrijeme kada
je sve bilo u najvećem boomu i kada smo punili Stereo dvoranu i razna mjesta, ali
kako život ide dalje, pojedinci su nastavili s radom. Crew se nije raspao, samo
se smanjio.

Y:
Naši hop-hoperi dosta surađuju, bilo
da su iz različitih regija ili država, ima li beefova?

Beefovi
traže pozornost, a to je u većini slučajeva i razlog zašto ih reperi rade. To
može biti i marketinški trik kako zaraditi, ali ne na ovoj sceni već na zapadnim
scenama gdje se od hip-hopa obrću milijuni.

 

Y: Komentar na istarsku
ekipu (Kasko, Why Not, Ulični Parlament, Flowdeep).

Ekipa u
Istri radi super i većinu osobno poznajem. Kad bi se svi ugledali na njih,
mislim da bi demo scena bila puno jača. Sve pohvale!

 

Y: Rijeka je poznata kao grad rocka i punka, kako se
hip-hoperi osjećaju u takvom okruženju?

To je
nekad bilo tako, krajem 80-ih. Od tada se broj stanovnika u Rijeci drastično
smanjio.Više bih rekao da je Rijeka multikulturalan grad s obzirom na ostatak
Hrvatske. Ja mogu i rock i punk poslušati, bitno da je kvalitetno. Nisam jedan od
onih likova koji slušaju samo jednu vrstu muzike i pljuju na sve što nije
takvo. Ja sam otvorenog uma i cijenim i prihvaćam sve što je orginalno i
jedinstveno!

 

Y: Dokijevi hip-hop „sessions“. Odakle ideja? Scanteovi
sessioni rađeni su na „foru“ tvojih, što misliš o tome?

Svaka
hip-hop scena ima “realne repove” i to je nešto što je trebalo ovoj
sceni, ali priča je počela ovako… Jedan sam dan kupio fotoaparat Canon 550D,
čisto da imam, kao da sam znao da će mi doći neka dobra ideja. Nekoliko dana
nakon kupnje, pogledao sam jednu seriju od Gasttozza i tada mi je sinula ideja. Znao sam
da Nijemci, Francuzi i Englezi imaju sessione, ali razlika je što se sve prvo
snima u studiju. Meni je Gasttozz dao ideju da sve treba direktno u kameru
odrepati bez odlaska u studio, isto kao što i on nasmijava ljude live snimkom.
Namjestio sam kameru i počeo repati u nju s beatom u pozadini. Pustio sam
snimku na YouTubeu i bilo je relativno dosta pogleda u par dana. Zatim sam
brata i frenda snimio i shvatio da se ljudima sviđa ideja i da treba ozbiljnije
poraditi na tome. Pošto već dugo repam i imam dobrog materijala iza sebe, nije
mi bilo teško doći do određenih imena da gostuju na sessionima. Sad to sve ide
lakše jer ljudima treba samo full HD kamera, dobar vers i  lokacija i oni snime gdje god se nalaze, tako
da ja ne moram putovat svugdje, ideja je razrađena. Još je bolja ideja
ujedinjenja balkanske hip-hop scene i to je ono na čemu Rap Session radi, na
ujedinjenju! Gostuju razni reperi sa područja bivše Jugoslavije, javili su se
mnogi i dali podršku. Ima godina dana da radimo, stigli smo na broj 28, ali
godina je tek počela i možete očekivati opasne repere na sljedećim sessionima.
Ideja je super prihvaćena i dobio sam support od meni bitnih imena hip-hop
scene. S Flowdeepom (članom tima Scante, op.a.) sam dosta radio i on je
multitalent tako da njemu ništa ne zamjeram. Također, pomagao je na nekim mojim
sessionima. Da nisam prvi počeo sa sessionima na ovim prostorima, rekao bi
super “fora”, ali pošto sam prvi s time počeo, onda bi njega bilo najbolje
pitat što misli o tome.

 

A to smo i
učinili. Kontaktirali smo Flowdeepa
i zatražili komentar…

FLOWDEEP: Istina je da je Doki prvi počeo sa sessionima kod nas, međutim,
on je krenuo s drugom idejom, a to je da ostvari što više suradnji i da
“očvrsne” domaći rap. Scante HD (Tibor Barušić i Marco Bajin) se bavi
video-produkcijom spotova i naš cilj nije bio kopirati Dokijevu ideju, nego smo
jednostavno, usputno, počeli snimati i sessione kad već imamo opremu. Na kraju
krajeva opet dolazimo na isto, a to je jačanje domaće hip-hop scene.