U skladu s najnovijim smjernicama Europske
komisije, kazao je moderator skupa Josip Kelemen, alternativna goriva u
EU imaju posebno mjesto u planovima razvoja gospodarstva, ali i u
ciljevima zaštite zdravlja ljudi i okoliša. „Uz LPG, znakovito mjesto
zauzima i CNG (stlačeni prirodni plin) koji u zemljama bivše države
Jugoslavije i članicama CEFTA grupe ima sve više korisnika. Hrvatska,
koja 1. srpnja ove godine postaje 28 članica EU, želi koristiti sva
pozitivna iskustva ostalih zemalja u primjeni i razvoju CNG, odnosno LNG
postrojenja. Hrvatska je u odnosu na 2008. godinu, kada je održana prva
CNG konferencija u Opatiji, prešla brojku od 300 vozila, a samo s
jednom punionicom CNG-a. Zato ne čudi veliko zanimanje poduzetnika, ne
samo iz plinskog sektora već i ostalog “neenergetskog” gospodarstva za
uporabu i primjenu CNG u motornim vozilima“ kazao je predsjednik
Organizacijskog odbora ovog skupa Davor Georg Lisicin, naglašavajući
kako su brojne najveće hrvatske kompanije već iskazale namjeru za ulazak
u taj posao. I Vlada Republike Hrvatske priprema projekte vezane uz
smanjivanje CO2 i drugih štetnih tvari a koje će se vezati i uz
stimulaciju uporabe CNG-a i drugih srodnih alternativnih goriva.
Konferencija je organizirana uz potporu NGVA Europe, krovne europske CNG & LNG asocijacije, a Regionalna NGV asocijacija članica je Europske asocijacije za vozila na prirodni plin. Organizatori ističu kako je ovaj skup izvrsna prilika za razmjenu iskustava, ideja te za poslovno umrežavanje i uspostavu kontakata. Osim edukativnog sadržaja, tijekom Konferencije bit će predstavljeni i praktični primjeri primjene CNG-a i LNG-a na domaćem i inozemnom tržištu prirodnoga plina. Posebna pozornost bit će posvećena postojećem pravnom okviru koji je od iznimnog interesa i strateške važnosti za sve dionike i potencijalne investitore u CNG & LNG.
Obraćajući se sudionicima na otvorenju konferencije, riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, ujedno i čelnik Udruge gradova Hrvatske izrazio je zadovoljstvo što se skup održava upravo u Rijeci; gradu koji je svoj potpis na Povelju gradonačelnika kao i članstvo u Udruzi Energie cities vrlo ozbiljno shvatio, a što je nedvojbeno jedan od razloga zbog čega se ova konferenciju održava upravo ovdje. „Grad Rijeka u proteklih desetak godina napravio je snažan zaokret prema korištenju obnovljivih izvora energije i energetskoj efikasnosti, a sve je započelo 2003. godine kada je nakon ulaska stranih partnera u našu komunalnu tvrtku Energo pokrenut velik investicijski zahvat nove plinofikacije grada. Iznimno važnu ulogu na tom putu imalo je naše učlanjenje u mrežu Energie Cities s više od 1.000 članova iz 30 zemalja. Glavni je cilj ove mreže kojoj smo se priključili 2008. godine jačanje kapaciteta gradova vezanih uz energetsku učinkovitost i obnovljive izvore energije, kao i predstavljanje interesa gradova u politikama i institucijama Europske unije u područjima energetike, zaštite okoliša i urbanog razvoja. Naravno, to nam je bila kvalitetna platforma za razmjenu iskustva s drugim gradovima i kvalitetno upoznavanje s ciljevima koje pred nas stavlja Europska zajednica u koju, za nešto više od mjesec dana, i formalno ulazimo. Svakako drugi važan korak bio je potpisivanje Sporazuma gradonačelnika – odnosno Covenant of Mayors kojem smo se priključili 2009. godine, na samom početku inicijative, kao jedan od prvih hrvatskih gradova“, kazao je gradonačelnik naglašavajući kako su tim potpisom pred Rijeku stavljeni jasni ciljevi da do 2020. godine za 20 posto smanji emisiju stakleničkih plinova i potrošnju energije, uz povećanje proizvodnje i korištenja obnovljivih izvora energije, također za 20 posto. Tako je Rijeka opet među prvim gradovima u Hrvatskoj, 2010. godine usvojila svoj Akcijski plan energetski održivoga razvitka.
U tri godine provedbe tog Akcijskog plana u Rijeci je puno toga već napravljeno. Gradonačelnik je naveo kako se stalno širi gradska plinska mreža, pa je u posljednje četiri godine u Rijeci i okolici izgrađeno novih osamdesetak kilometara novog plinovoda. Gotovo sve gradske toplane s loživog ulja prebačene su na prirodni plin kao energent, modernizirana je javna rasvjeta, na gradskim zgradama, vrtićima i školama postavljeni su fotonaponski paneli, novi riječki bazeni koriste kogeneracijsku energanu, a uskoro se takav projekt sprema i u novom Sveučilišnom kampusu.
„No uvjeren sam da su Vama kao strukovnoj udruzi usmjerenoj prema korištenju stlačenoga i tekućega prirodnoga plina u prometu najzanimljiviji autobusi na plinski pogon koji su prije desetak dana krenuli u riječki javni gradski promet te još više prva hrvatska plinska punionica po europskim standardima, koju je Energo, istoga dana kada su stigli i autobusi, pustio u promet, a imat ćete je prilike i vi sutra posjetiti. Kupnjom ovih prvih desetak autobusa pogonjenih stlačenim plinom smanjit ćemo emisiju CO2 za 150 tona na godišnjoj razini i ujedno smanjiti troškove za 36 % u odnosu na autobuse na naftu“, naglasio je Obersnel izražavajući zadovoljstvo što će sudionici skupa kroz današnje prezentacije Energa i Autotroleja čuti puno više detalja o tim projektima koji, naravno, idu dalje. Rijeka, dodao je Obersnel, želi širiti javni gradski prijevoz na plinski pogon; želi što veći dio vozila gradskih komunalnih tvrtki prebaciti na plin, i zna da nas energetska budućnost Europe ubrzano okreće prema plinu i alternativnim energentima, prema novim modelima energetske efikasnosti, prema edukaciji građana. S druge strane, Rijeka je svojom pozicijom predodređena da bude snažno europsko prometno čvorište i na toj osnovi temelji svoje najvažnije razvojne planove. Stoga želi biti važno prometno središte, ali središte koje promiče i potiče razvoj prometa i logistike, uz najviše ekološke, energetske i ekonomske standarde.
Gradonačelnik Obersnel prisjetio se nedavnog boravka švedske ministrice zaštite okoliša, gospođe Ek, koja je s jakom poslovnom delegacijom boravila u Rijeci, koja je iznijela zanimljivu konstataciju. Naime, kada preklopimo kartu gradova koji su aktivni u Covenant of Mayors i u drugim projektima energetske učinkovitosti s pokazateljima uspješnosti gradova, onda zapravo vidimo da je riječ mahom o istim gradovima. „To je društvo u kojem je Rijeka izabrala biti i vjerujem da imamo što pokazati na tom području, ne samo u Hrvatskoj nego i u Europi“, poručio je Obersnel uvjeren da će sudionici skupa na gradskim prometnicama uočiti nove autobuse i njihov simpatičan moto „Vozim na plin, prema prirodi sam pristojan i fin“.
Zaželjevši dobrodošlicu sudionicima ovoga skupa, direktor Trgovačkog društva Energo Sanjin Kirigin naglasio je kako je Rijeka za kupnju 21 autobusa javnog gradskog prijevoza koji koriste stlačeni prirodni plin utrošila 35 milijuna kuna. U okviru programa danas će o Tradiciji plinskog poslovanja koja u Rijeci traje 161 godinu govoriti predstavnik TD Energo Duško Radulović. Davor Matić iz austrijske tvrtke EconGas izložit će predavanje na temu „Prilike i izazovi na liberaliziranom tržištu prirodnog plina“, a Velibor Đurić iz Naftne industrije Srbije o Pilot projektu primjene CNG-a na malim plinskim poljima. Neke od tema o kojima će na konferenciji biti riječi su i „CNG kao alternativno gorivo tekućim naftnim gorivima“, „LNG postrojenja i praktična primjena u Sloveniji“, Chart tehnologija za primjenu LNG-a kao goriva za automobile i brodove“ i mnoge druge.
Podijeli na društvenim mrežama