Nora Al-Badri i Jan Nikolai Nelles / Foto: press materijal
Iako su njihovi radovi bili izlagani u raznim zemljama uz
financijsku potporu nekoliko institucija poput Goethe-Instituta, njemačkog
Ministarstva vanjskih poslova i Europske kulturne fondacije, umjetnici su u
središte pozornosti svjetskih medija i javnosti dospjeli 2015. godine projektom
The Other Nefertiti. Pomoću mobilne naprave, posebno prilagođene za tu priliku,
umjetnici su potajno i bez dozvole muzeja skenirali slavnu bistu egipatske
kraljice Nefertiti u berlinskom Novom muzeju (Neues Museum). Anonimna skupina
hakera obradila je dobivene podatke, nakon čega su Al-Badri i Nelles na svojoj
internetskoj stranici objavili 3D model skulpture. Korisnike interneta i
stručnjake za 3D tehnologiju iznenadila je veoma visoka kvaliteta samog modela,
koji je svima omogućio izradu dotad najvjernije kopije biste pomoću 3D
printera, relativno jeftine tehnologije koja posljednjih godina već polako
ulazi u svakodnevnu upotrebu.
Projektom su se umjetnici uključili u raspravu oko potrebe
da se umjetnički radovi, bez obzira na njihovu starost ili povijesno-umjetničku
vrijednost, učine dostupnima najširoj javnosti. Naime, dok muzeji poput
Umjetničkog instituta u Chicagu, njujorškog Muzeja umjetnosti Metropolitan i
Britanskog muzeja u Londonu potiču posjetitelje da svojim pametnim telefonima
skeniraju predmete u njihovim kolekcijama i da potom izrađuju trodimenzionalne
replike, posjetiteljima Novog muzeja u Berlinu nije dozvoljeno čak ni
fotografiranje skulpture Nefertiti. Zanimljivo je pritom da je spomenuta bista,
danas jedan od simbola Berlina, u Njemačku donesena iz Egipta nedugo nakon što
su je njemački arheolozi 1912. godine pronašli u Amarni.
Zahvaljujući njemačkim umjetnicima, jedna je kopija krajem
2015. godine bila prikazana u Kairu, što je ujedno bio i prvi put da je
skulptura na bilo kakav način bila izložena u samom Egiptu. The Other Nefertiti
je stoga značajan prilog raspravi o vlasništvu nad otuđenim arheološkim
nalazima i snažan komentar o potencijalu digitalnih tehnologija kao što je 3D
skeniranje u «ponovnom aktiviranju» umjetničkih djela koja su zaglavljena u
muzejskim zbirkama.
S osvrtom na spomenuti projekt koji će također biti
predstavljen u Ljubljani na istoimenoj izložbi u organizaciji instituta za
suvremene umjetnosti Aksioma, umjetnici će u izlaganju raspravljati o važnosti
preispitivanja trenutnog shvaćanja povijesne i kulturne baštine, kao i o
mogućnostima novih tehnologija da je uistinu učine zajedničkim dobrom.
Ulaz je besplatan, a više o samom događaju i sudionicima
doznajte na internetskoj stranici udruge Drugo more.
Podijeli na društvenim mrežama