Trinaesto izdanje festivala „Moje, tvoje, naše“ održat će se u organizaciji udruge Drugo more u Rijeci, s naglaskom na temu transnacionalizma. U četvrtak 22. ožujka, u galeriji Mali salon otvorit će se grupna izložba, dok će se u poslijepodnevnim satima 23. i 24. ožujka u Filodrammatici održati predavanja i razgovori s međunarodnim gostima.
U Rijeku stiže londonski umjetnik James Bridle / Foto: Tanja Kanazir, Drugo more

S dugogodišnjim nastojanjem da kroz teorijski i umjetnički
program potakne raspravu o važnim društvenim temama, manifestacija se ove
godine bavi transnacionalizmom, fenomenom koji proizlazi iz sve veće
povezanosti među ljudima i rastućeg opadanja ekonomske i društvene važnosti
granica nacionalnih država.

Riječima londonskog umjetnika i pisca Jamesa Bridlea, jednog
od suradnika na programu festivala: „Diljem svijeta, 65 milijuna ljudi
istjerano je iz svojih domova, 20 milijuna je izbjeglo, a 10 milijuna nema
državljanstvo: lišeni su nacionalnosti i temeljnih prava poput obrazovanja,
zdravstvene zaštite, zaposlenja i slobode kretanja. Istovremeno, populističkim
i antiimigrantskim strankama raste popularnost, razne etničke
skupine zahtijevaju nezavisnost, dok Europska unija, koja je u protekla dva
desetljeća ukidala granice između svojih 26 članica, očekuje svoje prvo
smanjenje u povijesti. No, usprkos tome što vlade grade zidove, zatvaraju
granice, ukidaju putovnice i deportiraju migrante, ljudi iz različitih zemalja
se sve više međusobno povezuju i organiziraju, razvijaju se novi oblici
identiteta, a digitalne tehnologije omogućavaju postojanje novih vrsta državljanstva.“

Virtualnost granica

U četvrtak, 22. ožujka u 20 sati, u galeriji Mali salon
otvorit će se izložba Transnacionalizmi koja donosi radove renomiranih
svjetskih umjetnika – Juliana Olivera, Daniele Ortiz, Jeremyja Hutchisona,
Raphaëla Fabrea, Jonasa Staala i skupina Studio Folder (Marco Ferrari i Elisa
Pasqual) i They Are Here (Helen Walker i Harun Morrison). Izložba istražuje
načine na koje nove tehnologije, nove vrste zajednica i novi oblici identiteta
preoblikuju geopolitičku kartu svijeta, a moguće ju je posjetiti do 14.
travnja.

Novomedijski radovi predstavljeni na izložbi bili su
izlagani u brojnim galerijama i umjetničkim festivalima, a o njima su sa
zanimanjem pisali mnogi svjetski i neki domaći mediji. Među radovima se nalazi
interaktivna instalacija koja istražuje najudaljenije alpske predjele, gdje se
granice između Italije i Austrije pomiču zajedno s pomicanjem glečera uslijed
posljedica klimatskih promjena. U Malom salonu će biti izložena i digitalna
karta na kojoj se državne granice premještaju u trenutku kada se mobitel
prebaci na mrežu u susjednoj državi, kao i osobna iskaznica koju je francuska
državna birokracija izdala iako je priložena fotografija bila u potpunosti
izrađena pomoću kompjuterske tehnologije.

Umjetnici, novinari i aktivisti

U velikoj dvorani Filodrammatice, gostujući će izlagači
raspravljati o tome hoće li se tehnologije i zajednice koje ne poznaju granice
nastaviti razvijati i rušiti barijere između naroda i građana, ili će rastući
valovi migracije, klimatskih promjena, separatizma i nacionalizma voditi prema
još razlomljenijoj budućnosti.

U petak, 23. ožujka, izlaganja će održati spomenuti publicist
i umjetnik James Bridle, novinarka New York Timesa i nekadašnja zaposlenica Al
Jazeere i Reutersa Atossa Araxia Abrahamian, te aktivist i jedan od začetnika
net.arta Heath Bunting.

Idućeg dana, u subotu 24. ožujka, prezentacije će održati
riječki kulturolog Aljoša Pužar, koji trenutno predaje na Fakultetu za
društvene znanosti u Ljubljani, glavni analitičar Centra za mirovne studije
Gordan Bosanac, i milanski arhitekt i dizajner Marco Ferrari, suosnivač
spomenute skupine Studio Folder. Polusatna izlaganja bit će na engleskom jeziku
i oba će dana započeti u 18 sati, a po njihovom će završetku uslijediti
rasprava.

Ulaz na sve programe je besplatan. Više o izloženim radovima
i njihovim autorima, kao i o predavačima i njihovim izlaganjima, saznajte na
internetskoj stranici Drugog mora.

Festival se provodi u okviru međunarodnog programa State
Machines, u suradnji s ljubljanskim Institutom za suvremenu umjetnost –
Aksioma.