U četvrtak, 5. prosinca, u 19 sati u Muzeju moderne i suvremene u umjetnosti u Rijeci bit će predstavljena monografija umjetnika Gorana Petercola naslovljena „Konvencije“. Monografiju je Muzej izdao u studenom ove godine, povodom Petercolove retrospektivne izložbe „Ne brini o poetici, ona će doći sama“ koja je, kao dio programskog pravca Doba moću projekta Europske prijestolnice kulture, u MMSU-u postavljena do 5. siječnja 2020. / Foto: MMSU Rijeka, press

Pisana na engleskom jeziku, monografija „Konvencije“
nastoji pojasniti Petercolova interesna područja, od početaka njegovog
djelovanja u sedamdesetima do danas. Ne čini to predstavljajući njegovo stvaralaštvo
po segmentima, već ističe osnovne pojmove i čitatelju daje smjernice za
razumijevanje umjetnikovog rada.

Kako u uvodu monografije navodi njena urednica Sabina
Salamon, Petercol se bavi paletom od 70-ak uvijek prisutnih temata koji se
međusobno križaju i s vremena na vrijeme aktualiziraju, nudeći nove odgovore na
opće životno pitanje: kako stvarati umjetnost?

U monografiju uvodi razgovor Petercola i povjesničarke
umjetnosti Sabine Schaschl naslovljen „Skladište mogućnosti“ koji kroz opsežnih
dvadeset pitanja podastire širi kontekst umjetnikovog djelovanja. Pisac i nezavisni kustos Chris Sharp u tekstu
„Ekonomija postojanja Gorana Petercola“ donosi misao o Petercolovoj uzornoj
ekonomiji stvaranja koju karakteriziraju nepretencioznost i asketska
suzdržanost. Kustos Vladimir Vidmar svoj tekst „Pljesak jednog dlana“ zasniva
na zapažanju podudarnosti između Petercolovog rada i takozvanih koana, zen-budističkih
pitalica na koje je nemoguće dati jednoznačan i racionalan odgovor. Teoretičar
Miško Šuvaković u tekstu „Sjene, označitelji i optički tekstovi – odsutna /
prisutna svjetlost“ razmatra Petercolove radove sa svjetlom u kojima ključnu
ulogu zauzima fenomen sjene.

Bogat vizualni materijal

Monografija donosi bogat vizualni materijal
raspoređen u četiri poglavlja koja, ne robujući kronologiji niti umjetnikovoj
odanosti određenom mediju, evidentiraju ponavljajući ritam zaokupljenosti konceptima.
Prvo poglavlje „Ograničeni prostori“ odnosi se na Petercolov polazišni moto da
umjetnik stvara po nužnosti, suprotno konvencionalnom mišljenju da umjetnik
stvara iz nadahnuća. Drugo poglavlje otvara temu slobode. Poglavlje „Učiniti
stvari vidljivim“ odnosi se na konvenciju hijerarhije bitnog i nebitnog u
umjetničkom stvaranju, dok četvrto poglavlje „Nizovi“ rezimira i objedinjuje
temate koji su već zastupljeni u prethodnim poglavljima, poput međuprostora,
nemogućnosti da stvaranje započne od ničega, ukidanje hijerarhija, arbitrarnost
ukusa i odluke.

Monografiju „Konvencije“ predstaviti urednica Sabina
Salamon, dizajner monografije (i postava izložbe) Željko Serdarević, jedan od
autora tekstova Vladimir Vidmar te sam umjetnik.

O autoru

Goran Petercol rođen je u Puli 1949. Svojoj biografiji
pribraja školovanje u Pomorskoj školi Bakar, plovidbu brodovima trgovačke mornarice,
i diplomu na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (1975.) te dvogodišnji
diplomski studij u Majstorskoj radionici Hrvatske akademije, Zagreb (1978.).
Kao likovni urednik radio je za enciklopedije i leksikone Leksikografskog
zavoda u Zagrebu a od 2007. do 2014. predavao na Akademiji primijenjene
umjetnosti u Rijeci.

Izložba
“Ne brini o poetici, ona će doći sama” povezuje Petercolove slikarske radove,
akcije u prostoru, svjetlosne instalacije, crteže te fotografije te otvara nova
gledišta i na Petercolovu umjetnost i na sam čin proizvodnje umjetnosti koji
autor vješto demistificira.