Ciklus trilera Alfreda Hitchcocka

Vrući srpanjski dani idealni su za trilere poznatog
majstora suspensa Alfreda Hitchcocka. Klasična studija voajerizma Prozor u dvorište prati fotografa i
novinara L.B. Jeffriesa (James Steward), zbog slomljene noge zatočenog u
svom stanu s pogledom na dvorište. Kako bi prikratio vrijeme između posjeta glamurozne
djevojke Lise (u čijoj ulozi je zasjala Grace Kelly) i njegovateljice
Stelle (Thelma Ritter) Jeffries se zabavlja promatrajući susjede
dalekozorom. Iz dosade smišlja scenarij u kojem je jedan od susjeda ubio
suprugu i riješio se tijela. U neočekivanom obratu događaja njegov scenarij
mogao bi se ostvariti. Problem nastaje kada Jeffries u to mora uvjeriti svoju
djevojku, njegovateljicu i policiju. Kao u većini Hitchcockovih filmova,
protagonist je naizgled običan čovjek koji upada u nevolju zbog svojih tajnih
strasti.

Sljedeće srijede na rasporedu je film Vrtoglavica. James Steward simbolizira
utjelovljenje anti-heroja koji se zaljubljuje u Kim Novak, arhetipsku
verziju femme fatale. Ono što ovaj
film čini drugačijim način je na koji ta ljubavna priča razotkriva slabosti i
promašaje dvoje glavnih likova, što gledateljima omogućava potpuno
poistovjećivanje. Unatoč masovnoj popularnosti, ovaj Hitchcockov film ostaje u
smislu istraživanja mračnih labirinata psihe jedan od najintrigantnijih filmova
svih vremena.

Moćni i kompleksni psihološki horor Psiho prati Marion Crane (Janet Leigh),
tajnicu koja nakon krađe novca poslodavcu završava u zabačenom motelu vlasnika
neobičnih pobuda, Normana Batesa (Anthony Perkins), koji ima interes za
taksidermiju i problematičan odnos s majkom. Iako snimljen s malim budžetom,
film je doživio ogroman uspjeh kod kritike i dobio četiri nominacije za nagradu
Oscar, te su po njemu snimljeni mnogi nastavci, remakeovi i televizijske verzije.

Ciklus Hitchcockovih napetica zatvara triler strave Ptice koji među obožavateljima ima
kultni status. Melanie (Tippi Hedren) i Mitch (Rod Taylor) kreću
na izlet Mitchevoj obitelji na obalu, no počinju se događati sve bizarniji
napadi ptica, koji kulminiraju nasilnim nasrtajima na ljude na ulici. Dok je
ovo jedan od rijetkih Hitchcockovih filmova u kojemu negativac nije čovjek nego
neobjašnjiva prirodna sila, također je jedan od posljednjih mainstream horor filmova staroga
Hollywooda koji funkcionira kao politička alegorija. Nastao 1963. godine na
vrhuncu Hladnoga rata, simbolizam scenarija izvrsno prenosi paranoju razdoblja
u film. U jeku nuklearnih tenzija, napadi iz zraka u Pticama odlično funkcioniraju kao metafora za nuklearni napad koji
je visio nad glavama građana.

Sir Alfred Hitchcock (13. kolovoza 1899., London,
Engleska – 29. travnja, 1980., Bel Air, Kalifornija) američki je redatelj
iznimno produktivne karijere čiji su filmovi stekli nevjerojatnu popularnost i
naklonost kritike. Vrlo se često odlikuju mračnim humorom i pesimističnim
viđenjem ljudskog stanja. Neki od njegovih klasika uključuju filmove 39 koraka,
Gospođa koja nestaje, Rebecca, Sjenka sumnje, Ozloglašena, Prozor u dvorište,
Vrtoglavica, Sjever sjeverozapad, Psiho i Ptice. Hitchockovi filmovi obično su
fokusirani na ubojstvo ili špijunažu, uz prevare, zamijenjene identitete i
scene potjere koji kompliciraju i oživljavaju scenarij. Najpoznatiji je po
umijeću stvaranja i održavanja filmske napetosti. U tu je svrhu koristio
inovativne vizure kamere i pokreta, tehnike editiranja, pozadinsku glazbu (koju
je za neke od njegovih najboljih filmova stvarao Bernard Herrmann), kao i izvrsno
poznavanje ljudske psihologije. Primio je mnogo nagrada i priznanja, između
kojih se ističe Nagrada za životno djelo Američkog filmskog instituta (1979.).
Hitchcock je 1980. godine dobio plemićku titulu. 

Projekcije u Ljetnom Art-kinu održavat će se svaku
večer u 21 sat i 30 minuta u dvorištu Samostana Gospe Lurdske u koje se ulazi
kroz kino, a u slučaju lošeg vremena u dvorani Art-kina.

Ulaznice se mogu
rezervirati telefonom (051/323 261) od 16 do 20 sati ili putem e-pošte (ulaznice@art-kino.org) ili kupiti na
stranicama www.art-kino.org i www.ulaznice.hr.