Inovacija poslovnog modela

Jedno od rješenja paradoksa razni su spomenuti
oblici crowdfundinga – financijskog procesa u kojem pojedinci, grupe ili tvrtke
nude svoj proizvod javnosti putem magičnog svijeta Interneta. Dobri internet
korisnici tada omogućuju realizaciju zamišljenog kroz donacije, nagrade ili udio
u vlasništvu.

Iako se proces crowdfundinga može
činiti jednostavnijim i bržim od tradicionalnog poslovanja, treba mu pristupiti
s jednakom ozbiljnošću. Slijedeći savjete Scotta Steinberga, crowdfunding
stručnjaka i autora Crowdfunding Biblije,
sastavili smo kratki popis onoga što trebate uzeti u obzir želite li isprobati
crowdfunding.

1. Priprema

Prije no što se odlučite za
crowdfunding, usmjerite se na projekt koji planirate financirati i njegovu
kompatibilnost s ovakvim načinom prikupljanja sredstava. Pitanja na koja biste
trebali imati odgovore su:

a) 
je li moj projekt dovršen?

b) koji su ciljevi projekta, odgovara
li nekoj specifičnoj potrebi publike?

c) postoji li već nešto slično?

d) koliko mi je novaca točno potrebno
provedem projekt?

e) zašto je baš crowdfunding najbolji
način financiranja?

2. Odabir crowdfunding platforme

Bitna točka financiranja projekata
pronalazak je adekvatne platforme. Iako smo ranije spomenuli kako postoji
mnoštvo mogućnosti, prije no što padne odluka o bilo kojem od njih treba
proučiti koji će najbolje odgovarati specifičnostima proizvoda o kojem je
riječ.

 

Primjeri:

Kickstarter, najpoznatija i najveća
platforma za grupno financiranje, najbolje će ići uz projekte koji su kreativni
i čiji tržišni potencijal nije toliko visok. Treba imati na umu kako
Kickstarter nije jedina opcija, a njegovi su minusi visoka provizija (otprilike
10% skupljenih sredstava) i pravilo prema kojem oni koji ne skupe željena
sredstva unutar zadanog roka ne dobivaju ništa.

IndieGogo će biti primjeren za
kreativne projekte kao i Kickstarter, međutim za razliku od Kickstartera
dopustit će zadržavanje sredstava čak i ako nije prikupljen željeni iznos. I u
ovom slučaju postoji provizija od 9% koju stranica zadržava.

Spacehive je usmjeren na projekte
povezane s promjenama u zajednici i to od njihovog inkubacijskog perioda (Imam
ideju!) do realizacije (Tu je prototip, dajte mi novac!). Kao i prethodne dvije
platforme Spacehive koristi  vremenski za
skupljanje sredstava, ali u ovom slučaju nije moguće skupiti više od prvotno
određene svote.

Peerbackers je mjesto za konkretne
poduzetničke pothvate koji predstavljaju neku vrstu inovacije ili uvode novosti
u poslovanje. Provizija u ovom slučaju iznosi oko 7%, ali je moguće skupiti
više novaca no što je traženo.

3. Prezentacija

Nakon što je odlučeno koja platforma
najbolje odgovara projektu, vrijeme je za osmišljavanje marketinških strategija
kojima će projekt privući znatiželju onih koji su u njega spremni uložiti.
Naime jedna je od specifičnosti crowdfundinga ta da uvelike ovisi o pažnji koju
će projekt privući, dok je kvaliteta proizvoda tek jedan dio priče. Strategija
koja će se rabiti u prezentaciji proizvoda ovisit će o odabranoj stranici te
publici kojoj je namijenjena. Kreativni projekti to neće s publikom
komunicirati na jednak način kao neki oblik znanstvene inovacije ili mobilna
aplikacija, a cilj je ovoga dijela procesa pronalazak publike koja će
strastveno pristupiti proizvodu (npr. Igrice i gameri) te  prilagodbe poruke na njihovu frekvenciju i
tako da ih se uključi u cijeli proces. Cijelo vrijeme imajte na umu da ste
ljudima kojima je poruka upućena nepoznati i oni tek trebaju odlučiti ima li
financiranje onoga što radite smisla. Jednom kada ste stvorili neki vizualni
identitet, slogan, video, način promocije, vaš posao nije gotov, potrebno je
provjeravati efekt na publiku te u skladu sa stalnim praćenjem reakcija raditi
na daljnjoj prilagodbi.

4. Nagrade

Osim stvaranja identiteta projekta, o
publici je važno razmišljati i nakon donacija jer je upravo uključenost ono što
nosi još sredstava i otvara mogućnost za nove publike. Svaki projekt, stoga,
treba imati svoj sustav nagrađivanja onih koji pomažu njegovu realizaciju, a
sama će nagrada, naravno biti usklađena s pomoći koja je pružena projektu i
povezano s njegovim sadržajem. Primjerice, ako želite financirati snimanje
filma, donacijama od 5$ poklonit ćete plakat, onima od 20$ DVD, a većim
donacijama cijeli paket promotivnih proizvoda i osobnu zahvalu.