Priroda društva

Tema je
dosta široka i može joj se pristupiti sa raznih strana, ali obzirom da želimo
biti nadasve pragmatični najbolje je čuti što o tome kažu stručnjaci iz svijeta
poslovne edukacije, što je zasigurno (tako mi se barem čini) područje najbliže
svijetu u kojem živimo.

 

– Mr. sc. Ratka Jurković – ekonomski
stručnjak iz područja filozofije menadžmenta:
 Duhovna inteligencija spominje se u literaturi
već petnaestak godina, međutim, svoju dublju primjenu (uključujući i u
poslovnom kontekstu) doživjela je tek u 21. stoljeću i to kroz definiranje
pojma “Duhovnog kvocijenta inteligencije” (SQ).

 

Dvojac sa
Sveučilišta Oxford, Danah Zohar, predavač na poslovnoj školi Said i
psihoterapeut Ian Marshall, u svojoj knjizi “Kvocijent duhovnosti: povezivanje
sa vlastitom duhovnom inteligencijom”, definirali su duhovni kvocijent
inteligencije kao ljudsku potrebu za smislom, vrijednostima i općenitom
životnom svrhovitošću. Duhovna inteligencija je ona koja nam dopušta da težimo
i sanjamo o ostvarenju naših ciljeva. Ona predstavlja ono u što vjerujemo te
ulogu koju naša duboka uvjerenja i vrijednosni sustav imaju na poteze koje
činimo u svim aspektima našeg života.

Duhovna inteligencija predstavlja onaj treći bitni “Q” (kvocijent) koji čini
kompletnu osobu. 

 

Koeficijent
duhovne inteligencije, za razliku od svojih prethodnika, koeficijenta
emocionalne i racionalne inteligencije, još uvijek nije doživio svoju veliku
popularnost. Razlog tome je što se na duhovnost u poslovanju još uvijek gleda
sa velikom nevjericom. Općenito govoreći, velika većina organizacija još uvijek
se kreće u vrlo tradicionalnom ekonomskom svijetu, gdje su glavne “Božje
zapovijedi” – kratkoročna poslovna orijentacija, maksimizacija profita,
ispunjenje vlastitih interesa, konstantni rast i naravno – novac.

 

…Guru
poslovnog vođenja, Waren Bennis još je prije dvadeset godina govorio o
poslovnim liderima koji su “rođeni jednom” i “rođeni dvaput”. Jednom rođeni
lideri odmalena se odlično uklapaju u svoje zajednice, točno znaju što žele i
tko su a mehanizmi socijalizacije na njih imaju izuzetno pozitivan učinak. Za
razliku od njih, dva puta rođeni lideri moraju “društveno roditi sami sebe”. Za
njih je odrastanje muka. Socijalizacija, počevši od škole, roditeljske kuće,
crkve i ostalih institucija ih guši i vrlo teško pronalaze sebe. Tek kroz muku
sazrijevanja spoznaju sebe te kroz niz pokušaja i promašaja pronalaze svoje
“mjesto pod suncem”. To su lideri za koje bismo obično rekli kako imaju visoki
kvocijent duhovne inteligencije, i ako mislite da se takvi lideri nalaze samo u
teoretskim udžbenicima, varate se.

 

Istraživanja
koja je provela norveška znanstvenica Irene Nygaardsvik na uzorku menadžera
različitih norveških industrijskih grana, pokazuje kako postoji “glasna
manjina” koja bi se mogla klasificirati kao ona koja posjeduje visoki stupanj
duhovne inteligencije. Lideri takvih kompanija smatraju kako se dobri poslovni
rezultati mogu postizati bez nepotrebne eksploatacije zaposlenika. Za njih je
posao produžetak njihove osobnosti, tj. njihovog vrijednosnog sustava od kojeg
ne žele odstupiti. Kompanije vođene takvim liderima vrlo su ekološki
osviještene, bitno im je da su sirovine koje kupuju proizvedene na način koji ne
degradira nikoga u proizvodnom lancu, kao npr. proizvođače kave u Africi (tzv. fair trade proizvodi).

“Oleana”, norveški tekstilni proizvođač, jedna je od takvih kompanija. Vlasnici
“Oleane” su svoju karijeru započeli u drugim tekstilnim tvrtkama u Norveškoj.
Ondje su naučili kako ne žele postati robovima investitora, kratkoročnih
izvještaja i strahovati da li će ih netko neprijateljski preuzeti. Željeli su
stvoriti kompaniju u kojoj će biti zabavno i smisleno dolaziti svaki dan na
posao, ali koja će naravno stajati na solidnim financijskim nogama. Za razliku
od mnogih tekstilnih kompanija, svoju proizvodnju nisu preselili u Kinu, nego
su ostali dio norveške lokalne zajednice. Iako imaju puno veće troškove
proizvodnje od ostalih u industriji, zapravo su vodeća tekstilna tvrtka u
Norveškoj, sa najmotiviranijom i najefikasnijom radnom snagom. Tome u prilog
govori i činjenica kako gotovo 40% profita dijele sa zaposlenicima. (Izvornik:
Internet portal “Svan consulting” , članak “Koeficijent
duhovne inteligencije”
)

 

– Marko Lučić – urednik i član
uprave stručnog časopisa qLife i portala Quantum21.net:
Transformacija sadašnjeg stanja
neminovno mora doći s nekih viših, do danas nedosegnutih razina. Pozitivni
primjeri na svjetskoj razini pokazuju nam da “duhovno inteligentni” ljudi, pokretani višom svrhom i
dubljim motivima, koji u dubini svoje duše osjećaju važnost humanizma, istine,
nenasilja, ispravnog djelovanja i ostalih pozitivnih vrednota, u okruženjima u
kojima djeluju, pa tako i u biznisu, ostvaruju iznad prosječne rezultate.

 

…U
trenutačnoj fazi razvoja svijesti čovječanstva bitno je da svi zajedno stvorimo
jasnu poveznicu između humanističkih
načela i profita
. Dakle, u tom kontekstu, u najširem smislu gledano
moguće je zaključiti kako “više humanizma
na djelu dovodi i do više profita
”. Nakon ove faze, prirodnom
evolucijom ljudske svijesti, doći ćemo do situacije kada će humanizam, sam po
sebi, zadobiti glavnu ulogu u ljudskim životima i ni na koji način više neće
biti direktno povezan s profitom. ( Izvornik: portal Quantum21.net, uvodnik u temu mjeseca: Liderstvo
i duhovna inteligencija
)

 

– Mike George  – redovni predavač na Oxford Leadership
Academy i voditelj katedre za osobni razvoj u poslovnoj školi Business Academy
(CBA) :
 U današnjem tempu poslovanja brzina
predstavlja vrhunsku vrijednost, a organizacije se dijele na brze i bivše. U
takvoj poslovnoj stvarnosti, gdje se međuljudski odnosi lako zapostavljaju na
račun profita, duhovna inteligencija postaje nužna pretpostavka uspješnog
vođenja i upravljanja. Značenje, kreativnost i svrha su tri najdublja
motivacijska faktora svakog ljudskog bića. To nisu psihološki ili emotivni
procesi, već duhovni sadržaji koji se nalaze u osnovama duhovne inteligencije.
Izazov svakom menadžeru i poduzetniku je osigurati svojim zaposlenicima
mogućnost sudjelovanja u kreativnom procesu, pridati im značenje te predočiti
jasnu i vrijednu svrhu njihovom djelovanju.

U zbilji
su, međutim, ovakve okolnosti rijetkost. Ključni razlog je ego. Ego se opire promjenama,
razvoju i unaprjeđenju osoba, timova i organizacija na svim razinama.
Ego potiskuje entuzijazam, potkopava pozitivnost i kvari međuljudske
odnose cinizmom. Prema nekim teorijama, ego je ključni motivator, a
ujedno i uzrok strastvenog djelovanja. Duhovna inteligencija, s druge
strane, pokazuje da je upravo ego glavni izvor konflikata u međuljudskim
odnosima.

 

…Samosvijest
je bit duhovne inteligencije. Mnogi menadžeri to, nažalost, ne prepoznaju na
odgovarajući način. Većina vjeruje u materijalni doživljaj, iz čega potječe i
opsesija vanjštinom, funkcijama i činjenicama.

Prirodan je
stav da je sigurnost ovisna o materijalnim komponentama života koje su usko
povezane s našom karijerom i poslovnim uspjehom. Međutim, upravo taj
materijalni doživljaj svijeta stvara osjećaj nesigurnosti, budući da gotovo
nemamo kontrolu nad materijalnim dobrima. Nesigurnost rađa strah, poznatiji kao
stres, a on utječe na učinkovitost i radne odnose.

Razvoj
duhovne inteligencije je buđenje duhovne svijesti o nama samima. Svaka
nevidljiva kvaliteta je neotuđiva, a upravo njeno svjesno razvijanje može
postati prostor za razvoj stabilnog osjećaja sigurnosti. To je ono što svaki
menadžer i/ili poduzetnik mora prepoznati i poticati unutar svojeg tima. (Izvornik:
portal dalje.com, kolumna “Značenje
duhovne inteligencije na radnom mjestu”)

 

– Dr. Jack Hawley  – osnivač konzorcija poslovnih savjetnika Team Climate Associates, predavač na Cornell University i University of California:  Moramo se uvjeriti u važnost duha i temeljnih
ljudskih vrednota, kako bi ih zatim ugradili u svoju svijest i svakodnevne
aktivnosti. To vjerojatno nije moguće uraditi sa stopostotnom sigurnošću.
Potrebno je imati “žar u srcu” da bi iskoračili i započeli veliko mistično
putovanje.

Dok putujete ovim putem sve ga više i više prihvaćate te počinjete uviđati kako
je dugoročni uspjeh organizacije ovisan kako o svjetovnom tako i o duhovnom.
Budite jasni i koncizni kada govorite o temeljnim organizacijskim vrednotama i
prioritetima. Vlastitim ponašanjem i primjerom pokažite da su vam upravo te
vrednote zaista važne. Uvjerite i druge lidere u svojoj organizaciji da su
duhovne kategorije značajne za uspješnost organizacije, razvijte osjećaj
njihovog značaja. Za činiti sve to potrebna je hrabrost i odlučnost. (Izvornik:
Quantum21.net , razgovor:
 Jack Hawley
)

 

REZIME

 

Promatrano
iz medijske perspektive, pogled na svijet u kojem živimo svako normalno
racionalno biće baca u tešku depresiju. No pri tome očito zaboravljamo na jednu
veoma važnu stvar: kvocijent duhovne inteligencije novinara i medijskih
urednika koji nas informiraju o stanju stvari vjerojatno zamračuje pravu sliku svijeta,
prikazujući nam samo onu iskrivljenu.  Rješenja
koja se pri tome nude jednako su “inteligentna”.

 

Za razliku
od takvih sumornih izvješća, gore navedeno ipak upućuje na to da se u čovjeku
budi nešto lijepo. Unatoč postojećim navikama divljeg kapitalizma, buđenje
duhovnosti u poslovanju notorna je činjenica koja se više ne može skrivati. Isto
se događa u prostoru politike, znanosti, obrazovanja…Koliko će to buđenje
trajati i kada će se cijelo čovječanstvo konačno probuditi nije zahvalno
prognozirati, ali već sada je jasno da su novi putovi otvoreni za sve one koji
misle i žele raditi i djelovati drugačije. Pri tome je samo potrebno osloboditi
se starih obrazaca vjerovanja koji nas u ovom oceanu života drže prikovane za
samo dno. Jer, kako je to jednom lijepo rekao mladi poslovni savjetnik Ivan
Bavčević: “Ljudsko uvjerenje da je ova civilizacija konačna stvar bez koje se
ne može te da je to vrhunac ljudskog dostignuća je ono što ju održava na
životu. Znajte da ovo nije vrhunac, ovo je dno. Vrhunac će biti jednostavan,
lagan i bez tisuća nepotrebnih stvari koje nas okružuju. Nije se potrebno
boriti protiv ovakve civilizacije, dovoljno je samo prestati koristiti jedan po
jedan njen dio. Tada će postati zastarjela, beskorisna i neupotrebljiva, a
rodit će se nešto potpuno različito, kao kada se gusjenica pretvori u leptira. Probudi
se i pogledaj oko sebe.”