Kada je 1961. godine u Rijeci izgrađena hala Exportdrva, zasigurno nitko nije ni sanjao da će šezdesetak godina kasnije doći vrijeme u kojem će se ovo, svojedobno najsuvremenije skladište za smještaj drvenih proizvoda koji se transportiraju kroz riječku luku, prenamijeniti u veliki prostor za kulturu u Rijeci – izložbe, koncerte, festivale…
No, sve se mijenja, i uvijek na bolje, pa tako i ovaj prostor u kojem drvenu građu zamjenjuju bubnjari, glumci, arhitekti i umjetnici, a svakako i publika kojoj će ovaj prostor i nakon 2020. biti otvoren za uživanje u kulturi i zabavi.
Kada je izgrađeno, u ovo se skladište otvorenog tipa roba trebala iskrcavati vagonima putem 3 kolosijeka i dohvaćati visećim kranom koji je imao nosivost 3 tone. Do skladišta su u trenutku puštanja u rad vodili željeznički kolosijeci i bile mu na usluzi dvije pokretne dizalice.
Nazvano po investitoru, poduzeću za izvoz drva -„Exportdrvo“, izgrađeno prema projektu Arhitektonskog projektnog biroa ”Novak” iz Zagreba, u svoje vrijeme smatrano je jednim od najsuvremenijih skladišnih objekata u nas uopće.
No, zadnjih desetak godina, promjenom tehnologije transporta, ali i zbog brojnih drugih razloga, ovo skladište zapravo uopće nije imalo svoju izvornu funkciju već se odobrenjima Lučke uprave Rijeka, koja je njime upravljala, prostor koristio za održavanje različitih zabavnih i glazbenih događanja.
EPK kao generator konkretne promjene
Projekt Europske prijestolnice kulture je kao nacionalno relevantan projekt, čiju realizaciju podržavaju svi, nevezano uz politički predznak, pokrenuo brojne promjene u Rijeci. Jedna od njih bila je i uređenje prostora Exportdrva i njegova namjena u kulturne svrhe.
Lučka uprava Rijeka investirala u uređenje zgrade Exportdrva iznos od 4,3 milijuna kuna prije predaje u koncesiju Gradu Rijeci, a ta je investicija rezultat razumijevanja između Grada Rijeke i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture o vrijednosti ovog objekta i važnosti koju može imati ne samo u provedbi kulturno-umjetničkih programa EPK, nego i budućih kulturnih programa u Rijeci.
Potpisivanje koncesijskog ugovora bilo je uvertira u sve što se u Exportu već započelo događati tijekom srpnja, a nastavit će se i u kolovozu, odnosno u mjesecima koji slijede.
Nakon Kralja Edipa, predstave koju je u Exportu igralo HNK Ivana pl. Zajca početkom srpnja, u drugom vikendu srpnja pred Exportom je održan rock festival Zvukom preko vode. Dvodnevno događanje okupilo je nemali broj publike, a sve uz poštivanje mjera zaštite od virusa koje je propisao nacionalni Stožer civilne zaštite i Hrvatski zavod za javno zdravstvo.
Program se nastavlja u petak, 17. srpnja Sailor festivalom, pa onda elektro partijem 18. srpnja. Za 26. srpnja, 1. kolovoza i početak rujna najavljeni su jazz nastupi, a u međuvremenu Export će ugostiti i nekoliko izložbi od kojih će najmanje dvije biti posebno interesantne i Riječanima i gostima Rijeke.
Fiume Fantastika: fenomeni grada i Usijano more
Krajem kolovoza u Exportu se otvara izložba Fiume Fantastika: fenomeni grada. Riječ je o velikoj multimedijalnoj izložbi, zasnovanoj na višegodišnjim istraživanjima, koja se bavi modernom poviješću dramatičnog urbanog razvoja Rijeke i regije te prati preklapanja društvenih i arhitektonskih projekata. Ova će izložba donijeti priču o radikalnom rastu grada koji postaje respektabilno i globalno povezano prometno i industrijsko središte.
Samo nekoliko dana ranije u Exportu se otvara i velika izložba Usijano more. Ona u prvi plan stavlja nove nevidljive ekonomije koje su neodvojivo povezane s morem, kao što je iskopavanje nafte i ruda u morskim dubinama, uspostavljanje offshore poreznih oaza na morskim obalama i pokretanje libertarijanskih start-upova u samodostatnim naseobinama koje plutaju međunarodnim vodama. Sve te pojave dio su novih ekonomija koje uključuju i nove oblike rada i nove oblike kruženja kapitala.
Novo (ne)normalno
Neobično ljeto u Rijeci – Europskoj prijestolnici kulture dio je “novog (ne)normalnog” pa se sva događanja u gradu, a tako i u Exportu odvijaju uz poštivanje svih mjera zaštite od korona virusa. U tom smislu, na festivalskim i glazbenim događanjima popisuje se publika, u prostoru se mogu pronaći dezinficijensi, preporuča se nošenje zaštitnih maski, volonteri na događanjima upozoravaju publiku na održavanje međusobnog fizičkog razmaka i sl. Rijeka pokazuje da je u „novo (ne)normalno“ doba moguće biti odgovoran i istovremeno aktivan, zabaviti se i uživati u kulturnim događanjima, ali na način da su rizična ponašanja svedena na minimum.
Podijeli na društvenim mrežama