Istraživanje, koje su proveli studenti Odsjeka za pedagogiju
Filozofskog fakulteta u Rijeci, uz mentorstvo svojih profesora, pokazalo je
kako se velikoj većini sviđa način obrade gradiva (96,1%), dok je 89,3% učenika
ocijenilo kako je atmosfera je ugodnija nego na ostalim satovima te se osjećaju
opušteno i sigurno izraziti svoje mišljenje. Vrlo je zanimljivo što je čak 75%
učenika redovito priča s roditeljima o tome što su radili na nastavi građanskog
odgoja i obrazovanja (GOO). Stoga nije nimalo iznenađujuće što ih je više od
dvije trećine ne samo odlučilo nastaviti pohađati ovu izvannastavnu aktivnost,
već su mnogi izrazili želju za većom satnicom i više terenske nastave, koja
uključuje posjete institucijama i organizacijama.
„Učenici su istaknuli kako je najvrjednije što su naučili
spoznaja o važnosti pomaganja i uvažavanja drugih, o važnosti zalaganja za
ljudska prava, diskriminaciji i važnosti tolerancije, zdravoj prehrani i
opasnostima društvenih mreža“, kazala je prilikom predstavljanja rezultata
evaluacije na gradonačelnikovom kolegiju jedna od mentorica, dr. Bojana Ćulum.
Evaluacija je pokazala kako se 88,2% učenika odlučilo
samostalno upisati GOO, dok su druge potaknuli roditelji. Zanimljivo je kako su
roditelji imali pozitivniji stav prema ovoj izvannastavnoj aktivnosti ako su im
ga, umjesto razrednika ili nastavnika, prezentirali ravnatelji škola.
Zadovoljni i nastavnici
Ćulum je dodala kako čak i oni učenici koji nisu pohađali
nastavu Građanskog odgoja i obrazovanja imaju o njoj pozitivan stav, a nisu je
odabrali u najvećem broju slučajeva samo zbog preopterećenosti drugim obvezama.
Naime, kao izvannastavna aktivnost, Građanski odgoj i obrazovanje se nalazi na
„tržištu“ drugih mnogobrojnih aktivnosti, koje mogu izabrati riječki učenici.
Čak 78,7% ističe pozitivne dojmove svojih prijatelja koji pohađaju GOO, na taj
ih način potičući na upis.
Zadovoljstvo načinom provedbe iskazali su i nastavnici, koji
su izrazito zadovoljni kvalitetom stručnog usavršavanja te su iskazali želju za
supervizijom, koja im je i omogućena tijekom tekuće školske godine. Kod učenika
su zamijetili promjene u stavovima te povećani interes za aktualnim
društvo-političkim temama, pa su nastavne sadržaje prilagođavali najaktualnijim
medijskim pričama. Učiteljice koje izvode nastavu ukazale su kako lokacija
škole bitan čimbenik u učestalosti i uspješnosti provedbe terenske nastave –
škole u centru grada češće posjećuju relevantne institucije i organizacije,
a terensku nastavu otežava i prenatrpan raspored učenika.
Rijeka primjer dobre prakse
Grad Rijeka školske godine 2016./2017. eksperimentalno je
uveo Građanski odgoj i obrazovanje (GOO) kao izvannastavnu aktivnost u pete
razrede šest osnovnih škola kojima je osnivač. Aktivnost se provodila jednom
tjednom, s maksimalnim fondom od 35 sati godišnje. Ta se izvannastavna
aktivnost nastavlja provoditi i ove školske godine u 22 riječke osnovne škole
te obuhvaća gotovo 400 učenika.
Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel istaknuo je kako je i
ovo istraživanje pokazalo kako je uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja, bila
dobra odluka, koju potvrđuje i velika zainteresiranost drugih sredina za
uvođenje ove izvannastavne aktivnosti po riječkom modelu. Tako je Grad Rijeka
već potpisao sporazum kojim će Grad Rijeka bez naknade ustupiti Gradu Sisku
materijal priručnika „Učenik građanin“, namijenjenog učenicima petih i šestih
razreda osnovne škole te popratne materijale namijenjene učiteljima, uskoro bi
se trebao potpisati ugovor s Primorsko-goranskom županijom, a interes su
iskazali i Istarska županija, Čakovec te neke druge sredine.
Podijeli na društvenim mrežama