drustvene mrezeU Svijetu imamo jako puno primjera bloggera koji žive za
svoj blog i od svog bloga. Jedna od najrazvijenijih zemalja po pitanju
blogosfere jest Njemačka, a najpoznatiji njemački blogger je naše gore list,
Robert Bašić porijeklom iz Zagreba.

Njegov blog www.basicthinking.de
poznat je skoro svakom drugom bloggeru u Njemačkoj a članci mu dostižu
rasprostranjenost o kojoj neki mediji mogu samo sanjati.

U domovini stvari nisu puno drugačije. Primjer je članak
poznatog bloggera Marka Rakara (poznatog kao „mrak“) koji je urušio imidž jedne
ustanove. Poznato je da je Mrak objavio članak na svom blogu www.mrak.org u kojemu je opisao svoje negativno
iskustvo s uslugom jednog zagrebačkog restorana, inače na dobrom glasu. Njegov je
članak Google bolje pozicionirao od službene web stranice tog restorana te kroz
svoje socijalne mreže na koncu utjecao na imidž tog restorana. Da li je
slučajnost ili ne, nije poznato – ali taj restoran je nedugo nakon toga
zatvoren!

Trenutno od bloganja u Hrvatskoj ne živi mnogo ljudi, ali im
blog služi kao magnet za poslovne kontakte iz kojih izrastaju kreativni i
produktivni projekti. Da su odavno bloggeri utjecajni na domaćoj sceni pokazuje
to i domaći web uslužnik Avalon.hr koji
nudi besplatan hosting poznatim bloggerima. A odnedavno se pojavljuju i
nagradne igre na internetu u kojima mogu sudjelovati samo bloggeri. Tako je
nedavno popularni turistički portal Hrvatska Apartmani organizirao nagradu
igru
, gdje su bloggeri na svom blogu trebali napisati konstruktivnu kritiku
njihovog portala.

Poznati bloggeri se između sebe jako dobro poznaju i često
organiziraju susrete na tzv. TweetUP-ovima, koje organiziraju kako ime već kaže
– preko Twittera. Često imaju mnogo prijatelja na Facebooku, pa iako se stalno
takmiče i uspoređuju po raznim kriterijima, međusobno gaje zdrav i kvalitetan
odnos.

U nekim zemljama EU već se odavno vodi rasprava o tome da li
je društveno prihvatljivo da se prostor u člancima bloggera iznajmljuje u promotivne
svrhe. Većina je trenutno mišljenja da istaknuta oznaka koja ukazuje kako je
riječ o promotivnom članku nije dovoljna. Na veliko iznenađenje, mnoge
korporacije su konstatirale da bloggeri nisu kupljivi i da „nemaju svoju
cijenu“ tj. da ne žele ni pod kojim uvjetom dopustiti takve korake te da
njihova sloboda mišljenja zaista postoji, te da se ona može oduprijeti svakom
obliku komercijalizacije koje znatno utječe na sadržajni dio njihovog bloga.

Većina bloggera odlično živi od posredničke prodaje artikala
koje prethodno pohvale u svojim blogovima pa tako preporuka od srca završi kao
novčana nagrada u džepu. Na žalost tzv. affiliate
programi u Hrvatskoj još nisu zaživjeli, ali i to je pitanje vremena. Ono što
se jasno vidi, jest da hrvatska blogosfera ima već sada veliki utjecaj na
internet korisnike u Hrvatskoj te da broj ozbiljnih bloggera svake godine
znatno raste te da je u tijeku segmentiranje u kojemu se blogeri specijaliziraju
da pišu samo o temama o kojima imaju mnogo reći, zaobilazeći pri tom opću
problematiku. Na taj način svakako prate trendove u industriji, a također od
svog imena i prezimena stvaraju brand.

Ono što otežava put mladih bloggera jest manjak
samopouzdanja, kao i nedostatak istrajnosti. Kao i u životu, kada odselite u
drugi grad, kontakti se teže grade, no s vremenom se broj poznanstava širi. Ako
ste društveni, uskoro ćete znati većinu susjeda, stanovnika kvarta, pa možda i
grada – u najmanju ruku one ljude koji dijele vaše interesne sfere. Tako i
svaki blog jest jedan pomoćnik u „traženju sebe“, kako u duhovnom, tako i u
financijskom smislu.

Kalendar događanja