iva pevalek

Ljeto
se natrajalo, KUNS se otvara, Galerija OK započinje izložbenu sezonu jesen –
zima 2010… E, pa, fora je da se sjetimo Rilkeove poezije (Jesenji dan!),
Knjige sati, Knjige slika, Soneta Orfeju, Devinskih elegija … A i
kolorističkog slikarstva „francuske“ modernističke tradicije kojoj su osebujan
obol dali i naši majstori poput Lea Juneka i Otona Postružnika, nadomak onome
što je do kraja dozorilo u američkih slikara Obojenog polja, apstraktnih
imažista, među kojima nas dok kontempliramo o slikama riječke umjetnice Ive
Pevalek naročito zanima Mark Rothko odnosno njegovo sublimno shvaćanje odnosa
apstrakcije prema figuraciji i žanru portreta. Naime, za pristup figuri u
dvodimenzionalnom slikovnom polju kakav slijedi slikarica Pevalek u visokom
stupnju vrijedi Rothkova misao da se „sve umjetničko“ može percipirati i kao
portret (jedne,neke,nečije)ideje, pri čemu je Rothko imao u vidu i Rembrandtove
portrete i vlastita djela (godine 1943.,kad je s Gootliebom sudjelovao u
razgovoru emitiranom na Radio WNYC).

Koloristički
i oblikotvorni učinci na slikama Ive Pevalek temelje se na interakciji
monokromnog, valeurski i tonski minuciozno urazličenog fonta, drugog od platna
do platna ( plavičastog/ružičastog/zelenkastog/ljubičastog/oker/maslinastog…
s usklađenim svjetlosnim vrijednostima, jednaka intenziteta a diferencirane
boje na više radova iz istog ciklusa) i drugim bojama građenih kontura,
silueta, „sjena“,“likova“ i skupina,te na osnovne karakteristike reduciranih
naznaka pokreta i simboličnog „okoliša“ („deblo“,“krošnja“,“zid“,“lišće“…),
mahom apstraktnog, imaginarnog, „imažističkog“ krajolika koji se unutar / “ispred“  osnovnog fonta razlučuje u dinamičnu,
ritmičku kompoziciju.

Ne
teži se k iluziji perspektive,dubine,volumena,mase već lakoći i ljepoti
harmonije obojena polja. Suptilni međuodnosi, kontrapunkti, akordi unutar
„isječaka“ silueta, naglasak na ekspresiji inače „sekundarne“ kretnje,geste,
„građe“ figura,a ne personaliziranih „lica“, upućuju percepciju upravo na
nutarnji „portret“ samog slikaričinog senzibiliteta i načina gledanja,a ne na
ičije „osobne crte“.

Razmjene
odnosa boje fonta /silueta između pojedinih slika na zidu kao su-postavljenih
elemenata slikarske instalacije (cijelog postava) nadilaze inače „oštrorube“
granice pojedinih formata, te od recipijenta traže obuhvatnu percepciju upravo
te međuigre na razini koncepta, vizualnog mišljenja i metodologije razvitka
„jednog“ u „mnoštvo“. Slikarica s lakoćom i jednostavnošću starog znalca
elaborira cijeli jedan splet tradicijskih, ikonografskih i žanrovskih
referencija – od antičkih (helenističko – rimskih,etrušćanskih,fajumskih…)
skulptorskih i slikarskih prauzora i paradigmi do „novoslikarskih“ zasada u
suvremenom hrvatskom slikarstvu.

Iz
apstraktne prirode nediferenciranog polja kolorističkih i kompozicionih
„silnica“ kao uzgred, slučajno, u hodu se pomaljaju, manifestiraju,
„materijaliziraju“ i pokreću fantomske prikaze, osamljeni
„hodači“,“plesači“,“skupine“… njihove siluete, sjene, čas arkadijski čas
matisseovski čas chagallovski vedre,graciozne,proljetne, čas drhtave usred
Panovog podneva, kao da tuga punoće,ispunjenja ljeta,u mah iz apolonijske
mirnoće prelazi u elegični okoliš Rilkeovih stihova…
Jesen
je. Natraja se ljeto 2010.
Branko Cerovac 

 

CV

Iva Pevalek rođena
05.06.1980. u Ljubljani.

2006. voditeljica projekta i
radionice “Ruke koje vide” u nevladinoj udruzi slijepih Homer.

 

Obrazovanje

2005. diplomirala na
Filozofskom fakultetu u Rijeci, na Odjelu likovne umjetnosti s izbornim
kolegijem kiparstvo kod prof. Josipa Diminića.

1998. završila Srednju školu
za primijenjenu umjetnost i dizajn – kiparski dizajn, u Rijeci.

 

Nagrade

2010. “Motovun
art” / slikarski natječaj  (treća
nagrada)

 

Usavršavanje

2002. Međunarodna studentska
kiparska škola, Montraker, Vrsar. (Javna skulptura, Koversada)

 

Samostalne izložbe

2010. izložba slika u sklopu
CREScendo Music Festival, Cres, 2010.

2009. izložba slika u sklopu
CREScendo Music Festival, Cres, 2009.

2007. Utopije,Trsatska
gradina, Rijeka.

Skupne izložbe

2007. Festival nove
umjetnosti / FONA, Rijeka, M.O.N.A., (Museum of  New Art). 2007. Puzzle
Project festival, Bukurešt / Rumunjska.

2007. Međunarodni Art Camp
TARSA, Guvernerova palača, Rijeka.

2007. Op.Art, Volosko.

2006. Dizajnerski nakit,
Opium Buddha bar, Rijeka.

2002. Izložba studenata
likovne kulture, „Central“,Rijeka.

2002. Izložba studenata
likovne kulture, Rektorat Sveučilišta, Rijeka.

1998. Izložba učenika škole
primjenjenih umjetnosti, galerija Filodramatika, Rijeka.