U četvrtak, 25. veljače, u 19 sati u riječkoj Galeriji Filodrammatica bit će otvorena izložba „Crvena škola“ proslavljene hrvatske književnice, esejistice i prevoditeljice Dubravke Ugrešić, kojom se autorica predstavlja u jednom drugom žanru.

Izložba koja je dio programa Dopolavoro, Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture moći će se besplatno razgledati do 26. ožujka 2021., u radno vrijeme Galerije: od ponedjeljka do subote između 16 i 20 sati.

Vizualni radovi o dva svijeta

Početkom rata u Jugoslaviji 1991. godine u rukama Dubravke Ugrešić slučajno se našla školska početnica koja je prema godini izdanja lako mogla biti i njezina te su pred književnicom najednom iskrsnula dva svijeta — davni, zaboravljeni svijet početnice koji je obećavao sretnu budućnost i drugi, zbiljski, sadašnji, koji je tu budućnost brutalno osporavao. Ta epizoda potakla je Dubravku Ugrešić na skupljanje početnica, a rezultirala je nizom tekstova i vizualnih radova koji se predstavljaju na ovoj izložbi i u popratnom katalogu.

Dubravka Ugrešić, foto Shevaun Williams

Dubravka Ugrešić / Foto: Shevaun Williams

Na pitanje čime se to u „Crvenoj školi“ točno bavi, Ugrešić će odgovoriti:

Iskreno rečeno, ne znam. Istina je, nisu mi strani pojmovi poput appropriation art, intervention art, soc-art… Bila sam svojevremeno očarana konceptom soc-arta slikara Ilje Kabakova, Alexandera Melamida, književnika Leva Rubinštajna i drugih. Otkrila sam i iščašeni amaterizam Henryja Dargera, volim slike jugoslavenskog soc-artiste Dušana Otaševića, obožavam filmove Dušana Makavejeva, ali mislim da odgovor ne treba tražiti u tom smjeru, naglašava Ugrešić i dodaje:

Ja nikako nisam “umjetnica”, i sve na izložbi je reciklaža, postupak očuđenja ili začudnosti, koji nastojim postići malim intervencijama. Što se intervencija tiče i tu koristim školske tehnike: ponavljanje motiva, precrtavanje, isticanje i skrivanje, i slično. Kada kažem sve je reciklaža, to se prije svega odnosi na materijal kojim se služim. Nema ni jedne moje rečenice, ni jednog mog crteža (jer nisam umjetnica). To je iz današnje perspektive arheološki materijal, a tom vrstom arheologije se malotko bavi.

Dubravka Ugrešić - Crvena škola / Foto Davor Konjikušić

Rad Dubravke Ugrešić iz Crvene škole / Foto: Davor Konjikušić

Zvijezde petokrake kao “kompulzivna gesta gubitnika”

Ugrešić kaže kako će posjetitelj ove izložbe uočiti ostatke minijaturne crvene škole kupljene davno u nekoj amsterdamskoj staretinarnici, i njenu opsesivnu (zlo)upotrebu zvijezde petokrake i srpa i čekića:

Od dana kada je Hrvatska proglašena nezavisnom državom, a tomu je ove godine točno trideset godina, hrvatsko mentalno i vizualno polje postepeno su okupirale svastike, crne poput žohara, u svim veličinama. Zvijezde petokrake razasute po mojim “uradcima” spadaju u kompulzivnu gestu gubitnika. Iako crvena zvijezda nije bila moj “ideološki bedž”, niti je u mome djetinjstvu njezina prisutnost bila tako napadno prisutna, kako bi se, sudeći po mojim radovima, moglo zaključiti — ona je to postala. Crvena zvijezda nije obrana, ni zaštita, niti pak politička strategija, ona je slabašan, ali postojan alarm. Beeper. Crvena zvijezda je tu da postavlja pitanje nisu li nas svastike-žohari doista preplavili?, zaključuje proslavljena književnica.

Dubravka Ugrešić autorica je knjiga Poza za prozu, Štefica Cvek u raljama života, Život je bajka, Forsiranje romana-reke, Američki fikcionar, Kultura laži, Muzej bezuvjetne predaje, Zabranjeno čitanje, Ministarstvo boli, Nikog nema doma, Baba Jaga je snijela jaje, Lisica, i Tu nema ničega! zajedno s Davorom Konjikušićem u biblioteci Skhole. Živi i radi u Amsterdamu.

Organizatori izložbe „Crvena škola“ su Drugo more (Rijeka) i Multimedijalni institut (Zagreb), dok dizajn postava izložbe potpisuju Nina Bačun i Roberta Bratović (kolektiv OAZA) te Ela Meseldžić.

Program podržavaju Ministarstvo kulture i medija RH te Grad Rijeka – Odjel za kulturu. Drugo more korisnik je financijske podrške Zaklade Kultura nova.