Otvorenjem grupne izložbe Nestvarni podaci u Galeriji Filodrammatica započeo je program osamnaestog izdanja manifestacije Moje, tvoje, naše u organizaciji udruge Drugo more.
Sveprisutni nadzor
Riječima kustosa izložbe, Domagoja Smolje i Carmen Weisskopf iz ciriško-berlinskog umjetničkog kolektiva !Mediengruppe Bitnik, izložba polazi od tvrdnje da je „prijelaz na društvo pogonjeno podacima ostvaren uz zahtjev da sve tehnologije koje koristimo postanu dio mrežne infrastrukture nadzora. Automatizirano prikupljanje podataka postalo je sastavnim dijelom većine tehnologija, a unutar ove nove postavke koja je još u fazi nastajanja, ‘nestvarni podaci’ shvaćaju se kao sredstvo koje omogućava strateško interveniranje u sustave vođene podacima. Nestvarni podaci ne koriste dvosmislenu kvalitetu podataka kao priliku za opisivanje svijeta, već za stratešku proizvodnju podataka u svrhu izazivanja određenog ishoda.“
Radovi na izložbi pronalaze načine za ponovno stjecanje mogućnosti djelovanja i kontrole u svijetu u kojem je nadzor sveprisutan. Instalacija „LAUREN“ dokumentira nastojanje kinesko-američke umjetnice Lauren Lee McCarthy da postane ljudska i humanija verzija Amazonove Alexe, dok „The You Museum“ kanadskog umjetnika Jeremyja Baileya oponaša taktike ciljanog oglašavanja kako bi korisnicima Interneta ponudio personalizirane umjetničke radove u formi raznih kućanskih potrepština.
Primjeri hakiranja nestvarnim podacima
Primjere hakiranja sustava nestvarnim podacima predstavila je instalacija “Parallel Artifacts”, u kojoj američki umjetnik Adam Harvey pokušava virtualno premjestiti jedrenjak s otoka Luf u Papui Novoj Gvineji iz kontroverznog muzeja Humboldt Forum u Berlinu u privremeni izložbeni prostor u Rijeci, te rad „Google Maps Hacks“ njemačkog umjetnika Simona Weckerta koji je, prevoženjem devedeset i devet mobilnih telefona u kolicima, u Google kartama uspio stvoriti virtualnu gužvu na ulicama Berlina.
Australska umjetnica Tege Brain i američki umjetnik Surya Mattu predstavio se instalacijom „Unfit Bits“, koja pomoću raznih pomagala, nudi inovativne načine za lažiranje podataka o fizičkoj aktivnosti koji se bilježe putem pametnih narukvica ili mobilnih aplikacija. Temom neprestane produktivnosti i dostupnosti, praćenja aktivnosti radnika i potrebe za proizvodnjom podataka koji potvrđuju zahtjeve sustava, bavi se kolekcija radova skupine Telecommuters Working Group, kao i rad „Auto Sleep“ španjolskog umjetnika Marija Santamaríje, koji je 2016. godine podesio svoj e-mail račun da na svaku poruku automatski odgovara pošiljatelju s objašnjenjem kako umjetnik nije dostupan – jer spava. Na izložbi je predstavljena i 8-bitna videoigra „What Remains“ kolektiva Iodine Dynamics, razvijena za originalnu Nintendo Entertainment System konzolu, koja igrača kroz uzbudljivu priču, temeljenu na stvarnim događajima iz 1980-ih godina, upoznaje sa strategijama širenja lažnih informacija u svrhu manipulacije javnog mnijenja.
Diskurzivni program
Otvorenje izložbe prati i diskurzivni program, koji je na rasporedu danas, 31. ožujka u velikoj dvorani Filodrammatice, s početkom u 19 sati. Javni razgovor na temu nestvarnih podataka zamišljen je kao prostor razmjene mišljenja o načinu na koji se naša društva transformiraju pod utjecajem automatiziranog prikupljanja i obrade podataka. Osim zainteresiranih građana koji se žele priključiti raspravi, u razgovoru će sudjelovati članovi umjetničkih kolektiva !Mediengruppe Bitnik i RYBN, istraživač digitalne kulture Felix Stalder, filozof Srećko Horvat, umjetnici Mario Santamaría i Gordan Savičić, te istraživač i programer Marcell Mars.
Izložbu je uz slobodan ulaz moguće posjetiti do 28. travnja, radnim danima od ponedjeljka do petka od 11 do 13 i od 16 do 20 sati, te subotom od 16 do 20 sati.
Foto: Drugo more
Podijeli na društvenim mrežama