Kolumna Abeceda

U posljednje vrijeme imam neki
čudan osjećaj kako se bavimo potpuno nebitnim stvarima, a one bitne, suštinske,
preskačemo i zanemarujemo. Upravo zbog toga odlučio sam se u sljedećim redovima
posvetiti onom primarnom. U ovom svijetu nejasnih pravila lako smo zaboravili
pravila ponašanja i samomotivacije. Tražimo da nas cijene, da budemo voljeni,
da drugi o nama imaju visoko mišljenje, no u isto vrijeme ne želimo se
posvetiti osnovnim pravilima komunikologije. Pa postajemo nervozni, što vodi do
stresa, problema na poslu, kod kuće i za čas nezadovoljstvo počinje bujati.
Tijekom svog dugogodišnjeg rada u prodaji često sam bio u toj situaciji. Naučim
nešto novo, testiram to na terenu, te nakon nekog vremena zaboravim osnove. I
onda, već kod prvih neuspjeha nove metode krene nezadovoljstvo, pa razne
improvizacije, pa pokušaji ovog ili onog i što više znanja imam teže mi se
vratiti na osnove. Ali drugog puta nema. Posvetimo se u idućim rečenicama
osnovama.

  • Ne govorite negativno o ljudima koji Vas okružuju

Ogovaranje je svakako jedan od
najgorih mogućih poslovnih ponašanja. I pri tome mislim i na ono: „Znaš, ovo ću
reći samo tebi, nemoj molim te širiti dalje.“ Zvuči poznato? Naravno da zvuči.
Nitko među nama nije imun na ogovaranje. Ili na slušanje „malih tajni“ o nekom
u svom okruženju. Lako se upecati na udicu. I posljedice su brzo vidljive.
Nedostatak povjerenja našeg okruženja, izbjegavanje i naravno, stavljanje nas i
našeg mišljenja na marginu. I to vrlo brzo. U brzom poslovnom svijetu.

  • Radite s osobom koja iskušava Vaše sposobnosti

Da, teško je u današnje vrijeme u
hrvatskom poslovnom svijetu pronaći pouzdanu osobu od koje možemo učiti. Ovo
nije slučaj u svijetu. Iz mog iskustva suradnja na projektima u svijetu je
potrebna i poticana. No, ako već znate da u vašem okruženju nitko ne želi
dijeliti znanje s Vama, jer se boji konkurencije ili toga da će postati višak, Vi
budite taj koji potiče suradnju. Podijelite svoje znanje s drugima. I pri tom
vrlo bitno, uvijek sa znanjima budite up-to-date.
Dakle, cjeloživotno učenje jedino je rješenje.

  • Uspješni voditelji imaju razvijene komunikacijske
    vještine

Kako smo rekli, znanja nikad dosta.
Ako vas šef ne želi poslati na neki dobar trening na kojem možete naučiti nešto
zanimljivo, odvojite vrijeme i novac, te iskoristite dostupna znanja. Danas su
treninzi uglavnom i otvorenog tipa, često i besplatni, dođite, naučite,
postanite ubrzo sa znanjima iz komunikacije leader
u svom okruženju. Ljudi koji to trebaju vrlo brzo će to i prepoznati. A nagrada
slijedi.

  • Obucite se za posao koji želite, ne za onaj koji imate

Ovo jednostavno pravilo često se
zaboravlja. Vaša garderoba izuzetno je bitan faktor prepoznavanja od strane okoline.
Pri tome ne mislim na garderobu koja je ukrašena krokodilima, poznatim imenima,
jer ona može kod drugih izazvati i suprotan efekt. Ne, odjeća mora biti
kvalitetna, elegantna, uvijek uredna i iskazivati vaš profesionalizam. Osim
toga, ako ste dobro odjeveni podiže se i nivo samopouzdanja, a što opet daje
dodatne bodove prilikom komunikacije s poslovnim partnerima. U današnje vrijeme
uz ovaj savjet možete biti prepoznati na tržištu rada bolje od ostalih. A nije
li to i cilj?!

  • Uvijek baratajte samo istinom

Namjerno nisam rekao da govorite
samo istinu, jer to u današnje vrijeme može biti i kontraproduktivno, no
nemojte nikad lagati. Možda djeluje zamršeno, no ako morate reći nešto što nije
istina, rađe taj dio prešutite. Personalni identitet je osnova. Vaši kolege,
šefovi ili partneri, mogu Vam oprostiti grešku u radu, no laž će zapamtiti
zauvijek. Čak i malu. Nemojte dozvoliti da zbog sitne laži izgubite svoj
identitet, teško je kasnije vratiti se u kolosjek.

  • Ne uzimajte stvari osobno

Ako netko ima kritiku na Vaš rad
ili poslovni proces, najčešće nema ništa protiv Vas. Ne uzimati stvari osobno
znači da podnesete kritiku i da shvatite da je kritičaru isto tako stalo do
uspjeha projekta kao i Vama. Kritika je teška, boli svakog od nas, no pređite
preko svog ega i prihvatite kritiku kao nešto što je dio poslovnog procesa. U
trenutku kad to uspijete bit ćete puno zadovoljniji i sobom i poslom.

  • Ako nekog kritizirate, činite to u četiri oka

Pravilo kaže da kritiku neke osobe
upućujete uvijek u četiri oka, a pohvalu uvijek javno. Ne kritizirajte nekog
osobno pred drugim članovima tima. Naravno, ovo se ne odnosi na posao, već se
radi o direktnoj kritici osobe koja recimo kasni, ili je neuredna, ili postoji
neki drugi problem osobnosti koji vam smeta. Ovdje treba jasno razdijeliti
kritike osobe od kritika njegovog rada. Tanka je linija koja dijeli ove dvije
kritike i morate biti jako oprezni i sačuvati živce jer svaka greška u
komunikaciji skupo se plaća u kasnijem radu.

  • Svaki dan provedite nekoliko trenutaka sami

Kad kažem sami, ne mislim da vrtite
poruke sa fejsa, nabijete slušalice s novim hitovima ili šaljte SMS-ove na koje
niste odgovorili. Mislim baš kako sam i rekao. SAMI. Bez uključenih
elektronskih naprava, sami sa svojim mislima. Ovo je nekim ljudima najteži
zadatak. Sjesti i prepustiti se svojim mislima. Priznajem da nije lako. Ljudi
su prirodno skloni preuveličavanju, strahovima, pokretanju misli u negativnom
smjeru i zato bježe od samoće. U autu palimo radio, na poslu se vrte mailovi
ili u pozadini muzika, kod kuće radi TV iako smo doma sami, najteže je biti sam
sa sobom. Pri tome ne mislim na soba
iz TV reklame za pivu. No, potrudite se. Rezultat ovoga je nevjerovatan. I vrlo
poučan.

  • Uvijek imajte rezervni plan

U poslu je ovo krucijalno za
uspjeh. Rezervni plan u radu, tvrtki, projektima, suradnicima, procesima, baš
svemu. Nije jednostavno, no ako se prepustite samo jednom smjeru, bez rezerve,
posljedice mogu biti kobne. A razočaranje veliko. Iz osobnog iskustva znam da
nedostatak plana B može dovesti čovjeka do ruba. Nemojte dozvoliti da nedostatak
kvalitetnog plana B bude Vaš poslovni promašaj.

  • Razmišljajte na veliko

Neka vam ciljevi budi visoki. Rekli
bi neki, visoko postavljena ljestvica. Ovdje je problem kod svakog od nas što
ta ljestvica mora biti i realna. Teško je pronaći pravi omjer cilja i
realnosti, lako se sklizne u nedostižne sfere, naročito ako imamo iza sebe
dosta uspjeha. No, postavljanje visokih ali realnih ciljeva stvar je vježbe.
Neće uvijek uspjeti, visine su varljive, no ovdje je bitnije da prilikom svakog
pada nešto i naučite. I da krenete puni novih znanja i saznanja prema novom
cilju. I uspijete, naravno.