Carpathia

O
nesretnom putu nepotopivog broda više manje je sve napisano. Brojne teorije „što
bi bilo“ i dalje neće vratiti vrijeme kao ni, dokazano, loše prosudbe kojih je
u toj kobnoj noći bilo na pretek. Konsturuktorske pogreške? Kvaliteta zakovica?
Ili, pak teorije o najvećoj osiguravateljskoj prevari u povijesti? Prokletstvo
„mumije“? Sve će to i dalje velom misterije zaokupljati pozornost javnosti toliko
dugo dok dubina i more ne izbrišu i posljednji trag „Titanica“.

„Kapetane, idemo li za Rijeku ili se vraćamo u New York?“ – riječi su
koje je u hladnoj noći 15.04.1912. godine uputio Horace Dean
zapovjedniku Arthuru Rostronu. Skupivši sve preživjele brodolomce,
kapetan se odlučuje na povratak u New York. Ionako je većini putnika
koje su spasili, taj grad bio krajnja destinacija – za 705 prežvijelih
od ukupno 2223 putnika koji su svoj komad sretnog neba tražili u
obećanoj zemlji Americi.

Prezivjeli s Titanica na Carpathiji„Titanic“ s Rijekom nema
direktne veze, no ima s ostatkom Hrvatske. Ponajviše s Likom iz koje je bila
većina od 30 hrvatskih iseljenika koji su se nalazali na brodu. Od 30 putnika
iz hrvatskih krajeva preživjela su samo trojica. Priča se iz generacije u
generaciju prenosi sve dok ne postane legenda, a ona pak počinje kao s početka ovog
članka. Kreće onog časa kad kapetan Arthur Rostron od radio vezista Harolda
Cottama prima informaciju kako brod „Titanic“ tone. Nevjerica i tajac! U tom
trenutku zapovjednku Rostromu kroz glavu prolazi kako je sigurno netko bliži
jer dok stignu do „Titanika“ sve će biti gotovo. Vjerojatno bi i povijest
drugog broda koji se nalazio na svega 20 nautičkih milja bila drugačija da
zapovjednik „Californiana“ nije signalne rakete protumačio kao bogatašku zabavu
nastavivši svojim putem. Očajnički pozivi telegrafista  s „Titanica“ i prvi ikad zabilježen S.O.S.
signal (međunarodni signal  koji je 1908. godine odabran zbog svoje
jednostavnosti i kao takav nema značenje. Save Our Souls ili Save Our Ship su tek
stvorene fraze
) natjerali su zapovjednika Rostrona da svoj brod natjera da zaplovi
do maksimuma.

Legenda dalje kaže da je kapetan
Rostron, dok je žurno plovio kroz hladan Atlantik, bio suočen i s pobunom
putnika i djelom posade jer se načulo kako njihov brod tone i da im se ne
govori istina, jer „Titanic“ je ipak nepotopiv. Maksimalnom brzinom od 15
čvorova i zabranom korištenja tople vode brod je postigao, za svoje mogućnosti
nevjerojatnih 17 čvorova da bi nakon sat i 40 minuta od potonuća stigao na
mjesto događaja. Ostalo je pomorska legenda!

Kapetan Arthur RostronKapetan Rostrom kasnije od
kraljice dobija titulu Sir, posada broda odličja za hrabrost, a po povratku iz
New Yorka, kad su preživjeli s „Titanica“ došli na odredište, Rostromova „Carpathia“
se vraća u svoju redovnu luku – Rijeku donoseći skoro sve„Titanicove“ prsluke
za spašavanje. Jedan od tih prsluka, Josip Car za uspomenu na tragičnu noć
uzima sa sobom. Stoljeće kasnije, jedini preostali prsluk s „Titanica“ na
području Europe nalazi se u Pomorskom i povijesnom muzeju u Rijeci. Da li je doista
jedini? Za sada to ne možemo sa sigurnošću tvrditi, no redovna linija koju je
„Carpathia“ održavala na liniji Rijeka – New York osiguralo joj je trajno
mjesto u povijesti Rijeke, koja za razliku od svih gradova koji su direktno i
indirektno povezani s „Titanicom“ još uvijek nema prigodno spomen obilježje na
svojih 76 pomoraca s „Carpathie“.

Povijesni krug „Carpathie“ zatvara
bizarna sudbinska veza s jednim riječkim izumom. Ovaj je brod svoj usud okončao
poput „Titanica“, udarivši u nešto puno tvrđe od ledene sante. Godine 1918. susrevši
se s njemačkom podmornicom, na dno mora ga je otpravio torpedo.