Od 357 prijava iz 61 zemlje svijeta stručni žiri odabrao je tek pet projekata koji su ušli u program festivala Theatertreffen-Stückemarkt, među kojima su ove mlade riječke umjetnice.
Festival Theatertreffen jedan je od najznačajnijih europskih kazališnih festivala na kojem su nastupali velikani poput Pine Bausch, Samuela Becketta, Rainera Wernera Fassbindera, Heinera Müllera, Thomasa Ostermeiera i drugih. Theatertreffen-Stückemarkt platforma je koja na ovom festivalu njemačkog govornog područja predstavlja nove progresivne autore i projekte iz cijelog svijeta. Riječki Kolektiv Igralke i slovenska redateljica Tjaša Črnigoj imaju veliku čast u sklopu ove platforme dva tjedna boraviti u Berlinu, promišljati suvremene estetike i tendencije razvoja kazališnih jezika, sudjelovati u raznim radionicama i programima umrežavanja s inozemnim umjetnicima i producentima te uz to kandidirati za nagradu – produkciju novog projekta u partnerskom kazalištu Schauspiel Leipzig u sezoni 2023/2024.
O međunarodnom uspjehu predstave govorile su članice Kolektiva Igralke Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol i Vanda Velagić, ravnateljica Direkcije za programe Odjela za kulturu Grada Rijeke Helena Semion-Tatić te Marin Lukanović, profesor na Studiju gluma, mediji, kultura Akademija primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci.
Ravnateljica Semion-Tatić čestitala je članicama Kolektiva Igralke na iznimnom uspjehu.
„Na pozivu na ovaj prestižan njemački festival pozavidjeli bi vam i veliki teatri koji raspolažu s velikim financijskim sredstvima. Tema kojom se bavi predstava ‘Bakice’ nije ni hrvatska ni europska već svjetska – što se dogodi kad čovjek izgubi pravo na rad i postane osoba bez svog mjesta u društvu. Za predstavu se uvijek se traži karta više i to najbolje govori o njoj. S velikom požrtvovnošću i iskrenošću napravile ste predstavu i ‘Bakice’ i ‘Crna vuna’ – jako smo ponosni na vas“, kazala je ravnateljica Semion-Tatić.
Prof. Lukanović naglasio je kako je rad na predstavi „Bakice“ primjer dobre prakse kako napraviti predstavu – kako napisati projekt i dobiti sufinanciranje te napraviti predstavu koja postaje toliko uspješna da je pozvana na jedan međunarodni festival.
„Ponosni smo na vas, jer sva znanja koja na Akademiji pokušavamo prenijeti studentima utjelovila su se upravo u Kolektivu Igralke“, poručio je prof. Lukanović.
“Bakice” nastale prema svjedočanstvima siromašnih starijih žena
Dokumentarna predstava Bakice je međunarodna koprodukcija Kolektiva Igralke i Saveza udruga Molekula iz Rijeke te Kulturno umetniškog društva Transfomator iz Ljubljane, u režiji slovenske redateljice Tjaše Črnigoj, u suradnji s riječkim umjetnicama Tanjom Blašković (kostimografija) i Paolom Lugarić (scenografija). Riječ je o jednom od projekata koji je iznjedrila Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture.
“Bakice” su predstava o radu, dostojanstvu, mladosti i starosti, preživljavanju i životu žena starijih od 65 godina, ali i o svima nama, a predstava je nastala prema svjedočanstvima siromašnih starijih žena koje u Rijeci preživljavaju skupljajući plastične boce.
Predstava je do sada imala preko 25 izvedbi diljem Hrvatske i Slovenije, što je izuzetan uspjeh za predstavu nezavisne scene. Bakice su igrale na Međunarodnom festivalu izvedbenih umjetnosti Mladi levi u Ljubljani, Zoom festivalu u Rijeci, Kazalištu Ulysses, Istarskom narodnom kazalištu, Kotar teatru, kao i u manjim sredinama: u Labinu, Karlovcu, Čakovcu, slovenskom Kamniku; Bakice su igrale za širu javnost, za umirovljenike, za srednjoškolce.
Suvremeno, skupno osmišljeno, aktivističko i etnografsko kazalište
Umjetnička organizacija Kolektiv Igralke osnovana je u prosincu 2019. godine. Čine je diplomantice studija Gluma i mediji Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci u klasi Rade Šerbedžije i Lenke Udovički Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol i Vanda Velagić. Ove profesionalne glumice imaju pozadinu završenih fakulteta komparativne književnosti, rusistike, socijalne antropologije, menadžmenta u kulturi i logopedije te samostalno provode vlastite projekte kao autorice i producentice.
Igralke se posvećuju istraživanju novih eksperimentalnih oblika izvedbenih izričaja koji propituju direktan i uzajaman odnos između umjetnosti i zajednice. One se igraju – zato se zovu Igralke, ali uz kritičko promatranje društvene realnosti stvaraju suvremeno, skupno osmišljeno, aktivističko i etnografsko kazalište.
Kao ženski kolektiv njeguju feminističku strukturu organizacije, nehijerarhijski ustroj koji dokida patrijarhalne strukture moći u procesu rada. Bore se za ravnopravnost svih ranjivih skupina, a njihov odnos prema tehničkim i umjetničkim potrebama pojedinih predstava uvijek u skladu s ekološkim principima.
Traženje novih formi na razmeđu umjetnosti i života, u kojima je kazalište duboko uronjenu u stvarnost iz koje izvire i u koju se vraća, misija je ovog autorsko-izvođačkog kolektiva. Igralke u Rijeku dovode inozemne suradnike i nove inovativne forme, prakticirajući društveno angažirane (edukativne, dokumentarne, improvizacijske), istraživačke (antropološke, etnografske, kazalište zajednice), kritičke i tople, osnažujuće projekte.
Nova predstava “Crna vuna” donosi istinite priče o beskućništvu
Najnoviji projekt, predstava Crna vuna, nastala je u suradnji Kolektiva Igralke i korisnika riječkih prihvatilišta za beskućnike, a donosi istinite priče o beskućništvu i govori o rezultatu dijaloga pojedinca i sustava.
“Crna vuna” primjer je kazališta zajednice (eng. community theatre) koje u stvaranju i izvedbi predstave uključuje članove određene zajednice.
U ovoj predstavi Igralke su otišle još dalje u svom glumačkom i aktivističkom izričaju te u ovom projektu podijelile, dale prostor na sceni korisnicima riječkih prihvatilišta za beskućnike, prvenstveno onom Udruge Oaza, kako bi oni sami manifestno ispričali biografska iskustva beskućništva koja inače nitko ne bi imao priliku čuti. Igralke su s njima provodile višemjesečne radionice kako bi svi zajednički, u procesu skupno osmišljenog kazališta zajednice, stvorili autorsku predstavu. Također, naslovnu pjesmu zajedno s korisnicima radio je Damir Urban koji svoju vidljivost koristi kako bi uperio pogled na važne društvene teme i osnažio one s kojima radi.
Sve donacije za predstavu korisnicima Udruge Oaza
Elementi scenografije, kostimografije i rekvizite kupljeni su prema potrebama korisnika te će ih oni zadržati po završetku projekta. Također, sve donacije za predstavu namijenjene su korisnicima Udruge Oaza.
Autori/ce i izvođači/ce predstave su Anđelko Bajčić, Zlatko Knežević, Svetlana Kukuljan, Divna Šainović, te u alternaciji Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Vanda Velagić.
Suradnica za režiju i dramaturgiju je Olja Lozica, autor naslovne pjesme “Crna vuna” je Damir Urban, a autorica videa je Mara Prpić.
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda, a nositelj projekta je Grad Rijeka.
Ostali projekti
Plastika fantastika (2019.) je prvi projekt Kolektiva Igralke, u suradnji s Ri:Use centrom i Savezom udruga Molekula iz Rijeke. Plastika fantastika je kazališni crtić s radionicom, edukativna i interaktivna predstava za djecu koja inspirira sve da postanu superjunaci brinući se o svome okolišu. Plastika fantastika premijerno je izvedena u lipnju 2019. godine u riječkom Ri Hubu, od kad je gostovala na 7. Međunarodnom ne-festivalu kazališta potlačenih u Gornjem Gradu, Slovenija, na dječjem festivalu Plesni zbirkus u Rijeci, uz izvedbe u školama PGŽ. Redateljica je Alisa Debelić, kostimografkinja, scenografkinja, autorica videa i voditeljica radionice je Tanja Blašković. Projekt su sufinancirali Grad Rijeka i Primorsko-goranska županija.
Zolfanelli – skica jedne pobune (2021.) premijerno je izvedena u listopadu 2021. godine u Omladinskom kulturnom centru Palach u Rijeci. Zolfanelli su djevojke koje, uhvaćene između stvaranja predstave i pobune, prelaze granice slobode i logike. Predstava se temelji na stvarnim događajima koji su se dogodili 1919. godine i mogli bi se dogoditi bilo kada. 4 glumice u metateatarskom okruženju uvode nas u bezvremenski svijet umjetnosti, futurizma, apsurda, ljubavi i revolucije. Predstava je inspirirana D’Annunzijevom okupacijom Rijeke 1919.-1920. godine kada je Rijeku proglasio slobodnom anarhističkom umjetničkom državom, no iza proklamirane razuzdanosti i slobode (nudizam,vegetarijanstvo, gay slobode…) krila se fašistička ideologija i antislavenski pokret. Režiju potpisuje Filip Povrženić, a tekst Eric Moses. Predstavu su sufinancirali Grad Rijeka i Ministarstvo Kulture RH.
Psihodrama i kreativnost – cjelogodišnji radionički program u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku u sezoni 2021./2022. vodi psihodramski psihoterapeut Jaka Sotlar iz Slovenije. Ova psihoterapijska metoda koja koristi elemente igre za spontanu dramatizaciju scena iz protagonistova života i mašte kroz akcije (riječi, govor tijela, pokret, međusobna udaljenost likova) i međusobnu interakciju unutar grupe. Psihodrama nije tečaj glume ili klasična kazališna skupina, a namijenjena je svima koji se žele naučiti bolje izraziti, stupiti u dublji kontakt s vlastitim tijelom i emocijama, prepustiti se improvizaciji “ovdje i sada” te razvijati spontanost i kreativnost.
Podijeli na društvenim mrežama