Predstava nastala u koprodukciji riječkog „Zajca“ i INK-a- Gradskog kazališta Pula uprizorenje je dramskog teksta 2016. nagrađenog „Marinom Držićem“ koji podjednako posuđuje od čeških humorista i harmsovskog apsurda, situacijske komike i satiričnih alata, da bi se ispisao do zavojite cjeline premrežene bizarnim situacijama. Galerija obično-neobičnih likova priziva dinamičnu ansambl-predstavu koje putovanje započinje jednim tajanstvenim nestankom, a završava u nasilnoj spirali političkog pragmatizma. Ovo je priča o neobičnom slučaju kada je smrt jednog čovjeka poremetila cjelokupnu ravnotežu svijeta. Ono za što se vjerovalo da je intimna obiteljska drama poprimilo je razmjere svjetske krize, a sve je zajedno pokušala sanirati domaća hrvatska vlada.

Delbianco: Naviknuti smo na odsustvo svih vrijednosti

„Željela sam raspisati dramu, opisujući hijerarhiju vlasti, kroz vertikalu društvene moći. Zbog toga toliko likova i u tim relacijama. Što se više uspinjete, očekivali biste veću odgovornost i moralnost. Naravno, istina ne može biti udaljenija. I to nije nikakva novost. To je sve već toliko normalno da nas čak nimalo ne iznenađuje. Da odjednom saznamo da je papa nevjernik, da nam je mesar vegetarijanac, a beskućnik vlasnik tri apartmana u Omišu, ne bismo ni trepnuli. Toliko smo navikli na odsutstvo svih vrijednosti. Mislim da je ovo drama o toj praznini“, kaže autorica Dora Delbianco te dodaje: „Bilo mi je u važno pokazati kako će svaku intimnu bol društveni moćnici izokrenuti u vlastitu korist. Nema bolje vijesti od loše vijesti, novine najviše prodaju mrtvaci i kojekakve morbidne objave. Istovremeno, uz bujanje društvenih mreža, dogodio se perverzan obrat u kojem je zapravo jedino bitno ono što se dogodilo u javnosti.“ Izravan povod za ovaj tekst bila je, kaže Delbianco, nagla smrt njenog oca od kojeg se nije stigla oprostiti pa su je „sve te neizgovorene riječi i nakupljena tuga i ljutnja motivirali su da napiše priču o nenadoknadivosti gubitka.“

Olivera Baljak, Nika Ivančić / Foto: Karlo Čargonja

Olivera Baljak i Nika Ivančić / Foto: Karlo Čargonja

Čitav spektar likova – od beskućnika do premijera

Predstavu je režirao Vito Taufer, poznati slovenski redatelj koji je u riječkom HNK-u ostvario niz predstava od kojih svakako treba izdvojiti Gogoljeva „Revizora“ i kultno Krležino „Kraljevo“. O novom projektu kaže: „Riječ je zapravo o političkom trileru, a to danas teško da nije u suštini crna komedija, duhovita, melankolična, ali neumoljiva psihološka analiza nekih društvenih odnosa ovdje i sada. A taj ovdje i sada zapravo vrijedi za čitav svijet. Imamo čitav društveni spektar likova: od beskućnika do premijera. Svi su zapravo tragikomični u svojoj nemoći ili makijavelističkoj zloći. Političke su teme imanentne kazališnom mediju koji se uvijek, svjesno ili nesvjesno bavi tim osnovnim pitanjima društva i društvene sudbine pojedinca. To su, na primjer, teme kojima se doslovno bavi Sofoklov „Kralj Edip”. Pa zapravo i sve drame od antike do danas. A funkcija umjetnosti i poezije na neki način je da banalnosti svakodnevnog, životnog iskustva osvijetli razumijevanjem smisla, često dijalektično – prepoznavanjem besmisla.“

Dean Krivačić, Aleksandar Cvjetković, Irena Tereza Prpić / Foto: Karlo Čargonja

Dean Krivačić, Aleksandar Cvjetković i Irena Tereza Prpić / Foto: Karlo Čargonja

U autorskom su timu i dramaturginja Dina Vukelić, scenograf Dalibor Laginja, oblikovatelj svjetla Dario Družeta, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović, autor glazbe Mate Matišić i autor video projekcije Ivan Marušić Klif.

U predstavi glume Mario Jovev, Dean Krivačić, Irena Tereza Prpić, Romina Tonković, Deni Sanković, Olivera Baljak, Nika Ivančić, Aleksandar Cvjetković i Sven Šestak.

Prije riječke, predstava je prošli tjedan doživjela svoju pulsku premijeru gdje je po ocjenama kritike i reakciji publike zaključeno kako je zasigurno riječ o hit-predstavi, zabavnoj ali istodobno i upozoravajućoj.

Reprize su na programu „Zajca“ 1., 2., 3., 4. i 5. ožujka.

Više je dostupno na https://hnk-zajc.hr/

(Foto: Karlo Čargonja)