No Borders Orchestra je simfonijski orkestar u kojem sviraju izvrsni profesionalni glazbenici iz svih zemalja zapadnog Balkana. Nastao je iz želje da se stvori regionalni simfonijski orkestar najviše umjetničke kvalitete koji poziva na novu vrstu komunikacije. Ovaj projekt počiva na glazbi i društvu te svi nastupi No Borders Orchestra uspješno povezuju glazbenu izvrsnost sa sveobuhvatnom sviješću o društvu.

Embracing Vulnerability Tour / Balkan Season 2022
“The wound is the place where the light enters you” 

Nakon vrlo uspješne turneje No Return to Normality  iz 2021, u kojoj su pozvali ljude da razmišljaju o životu nakon pandemije i ukazali na potrebu za transformacijom – suštinskom revizijom društvenih ciljeva, uvjerenja i vrijednosti – ove godine No Borders Orchestra kreirali su turneju koja će istraživati centralnu temu ranjivosti.  U Rijeku tako ove godine dolaze u sklopu turneje Embracing Vulnerability.

Pojašnjavajući na što žele skrenuti pažnju publike, oni navode:

“Globalna pandemija ostavila je svijet u uzdrmanom i ranjivom stanju. Dok se činilo da se svijet oporavlja i izvlači iz krize, dogodio se još jedan razoran i nezamisliv događaj – rat u Ukrajini. Važno je da svi shvatimo gdje smo upravo sada i da smognemo hrabrosti suočiti se s našim trenutnim društvenim, fizičkim, ekonomskim i ekološkim nesigurnostima i ranjivostima. Ranjivost je “nesigurnost, rizik i emocionalna izloženost”. To je nestabilan osjećaj koji imamo kada izađemo iz svoje zone udobnosti ili izgubimo kontrolu.”

Ovom turnejom No Borders Orchestra predlažu da ne negiramo svoju trenutnu situaciju, ne bježimo, ne budemo žrtve, već nas pozivaju da ovu krizu vidimo kao priliku za promjenu, otvorimo se i duboko preobrazimo svoj način života.

“Prigrliti naše ranjivosti znači iskoristiti ih kao priliku da rastemo kao društvo i ujedinimo se u borbi za mir i razumijevanje. Izborom hrabrosti i ranjivosti otvaramo se za ljubav, radost, povezivanje i približavamo se ispunjenom životu.”

Dirigrent Premil Petrović / Foto: Karlo Čargonja

Dirigrent Premil Petrović / Foto: Karlo Čargonja

Program

Publika koja u nedjelju 28.8.2022. dođe u Export imat će prilike prisustvovati vrhunskim izvedbama, a na programu su sljedeća djela:

Johann Sebastian Bach: O Haupt Voll Blut und Wunden

Davor Branimir Vincze: The Wound is the Place where the Light enters You

Movement I: In my dreams I’m dying all the time

Isidora Zebeljan: Deserted Village

Steve Reich: Different Trains – Europe During the War

Movement II: Suture hors-temps

Arvo Pärt: Cantus in memoriam Benjamin Britten

Movement III: Der Prozess

Franz Schubert: String Quintet in C major, D. 956 – Adagio

Gustav Mahler: Adagietto

Movement IV: Mì alma (stuck in a loop)

Edward Elgar: Nimrod

Movement V: Lux ex Tenebris 

Glazba koja okuplja, turneja koja prigrljuje ljudsku ranjivost

Osnovani su 2012. godine u Beogradu i Berlinu, kao nevladina organizacija čiji je cilj iniciranje pozitivnog društvenog razvoja kroz pomirenje i kreativnu suradnju te predstavljaju platformu za prevazilaženje nacionalizma, rasizma, ksenofobije, homofobije i krvavog nasljeđa prošlosti na prostoru zapadnog Balkana i šire. Osnivač i umjetnički direktor No Borders Orchestra je Premil Petrović, dirigent rođen u Beogradu koji živi i radi u Berlinu.

Inspiraciju za naslov ovogodišnje turneje, Embracing Vulnerability , No Borders Orchestra pronašli su u poznatoj pjesmi Sufi učitelja i filozofa Rumija:

“I said: what about my eyes?
He said: Keep them on the road.
I said: What about my passion?
He said: Keep it burning.
I said: What about my heart?
He said: Tell me what you hold inside it?
I said: Pain and sorrow.
He said: Stay with it. The wound is the place where the Light enters you.”

Veliki doprinos ovogodišnjoj turneji dao je nedavno osnovani NBO Bord na čijem čelu stoji Beka Vučo. Poseban značaj čini inicijativa Vesne Pusić, članice NBO Borda da se oko NBO-a okupe progresivni i proeuropski “Gradovi/Gradonačelnici” iz regije.

NBO svjedoči o potrebi i mogućnosti da se glazbom prevazilaze nacionalne i društvene razlike radi općeg dobra. Taj duh potreban je, kako navode, više nego ikad u svijetu u vrijeme i nakon vremena pandemije. Čovječanstvo se mora ujediniti oko zajedničkog cilja, i ostavit po strani razlike.

Članice i članovi No Borders Orchestra vjeruju da njihovo iskustvo u okupljanju ljudi na Balkanu kroz glazbu pokazuje da je to moguće.

Foto Marko Rupena

Foto: Marko Rupena

No Bordesr Orchestra održali su veliki broj koncerata na vodećim festivalima na području zapadnog Balkana. Gostovali su i ostvarili izvanredne kritike na Wiener Festwochen u Beču, Kunstenfestivaldesarts u Briselu, Festival d`Automne u Parizu, Operadagen u Roterdamu, Festival de Marseille, Brisbane Festival, Festival u Gvangju u Koreji, Macao Arts Festival u Kini kao i u Barbicanu u Londonu, Kampnagelu u Hamburgu, Radialsistemu i Berghainu u Berlinu, Megaronu u Ateni, Lisabonu, Tuluzu, Strazburu itd.

Potpisali su ekskluzivni ugovor sa Universal Music, s prvim albumom „The Opening“ koji je objavio Deutsche Grammophon, najznačajniji izdavač za klasičnu glazbu u svijetu.

Godine 2018. započeli su “The Balkan Season”, turneju koja se događa svake godine i donosi njihovu glazbu i poruku širom zapadnog Balkana i Europe.

Davor Branimir VinczeThe Wound is the Place where the Light enters You

Naslov ovog djela posuđen je iz zadnje rečenice istoimene pjesme slavnog perzijskog pjesnika Rumija iz 13. stoljeća, čiji stihovi nose snagu da sažmu srž brojnih ljudskih, životnih aspekata u samo nekoliko redaka; upravo je ranjivost jedna takva esencijalna karakteristika svake osobe. Ranjivost je sjajno izražena kroz ovu pjesmu i ujedno tema koncerta.

Davor Branimir Vincze  o ovom djelu i svojem radu kaže: – U potrazi za latentnim prostorima u svom radu, tražim načine da odrazim i povežem činjenice koje tendiramo sakriti ili kojih se sramimo, kao primjerice ranjivost. Korištenjem muzikalnih fragmenata iz djela drugih autora i njihovim preslagivanjem, nastojim istaknuti njihove skrivene ili neotkrivene značajke; ovaj proces se zove muzičko mozaiciranje. Nakon što sam analizirao sva ostala djela na programu, odabrao sam ograničen broj glazbenih artefakata koji sačinjavaju bazu moje kreacije. Sama riječ “fragment” implicira da se radi o nečemu krhkom, fragilnom, koje se može učas raspasti. Tako i moja glazba, drži skupa mnoštvo fragmenata o jednoj niti. Svoju glazbu vidim kao zrna pijeska na vjetru koja se slažu i preslaguju. Katkad oblik kojeg stvaraju ostaje apstraktan, a katkad budi asocijacije, ali uvijek je u pokretu. Isto podsjeća na čin otpuštanja, kada si dopustimo raspasti se, u vjeri da ćemo smoći snage da se priberemo u nekom kasnijem trenutku. Ali to je upravo ono jedinstveno što nas čini ljudima! I nije li to najbolji način da prihvatimo vlastitu ranjivost? 

Premil Petrović – vodeća glazbena ličnost na muzičkoj sceni Srbije

Osnivač, šef dirigent i umjetnički direktor No Borders Orchestra je Premil Petrović. Studirao je dirigiranje u klasi Winfrieda Müllera na Visokoj Školi za Glazbu “Hanns Eisler” u Berlinu. Dobitnik je stipendije “Heinrich Böll” kao i prestižne stipendije “Musik Theater Heute” Akademije Deutsche Bank koja mu je omogućila da sudjeluje na interpretativnim radionicama s vodećim dirigentima današnjice. Godine 1996. godine osnovao je muzički teatar u Bioskopu Rex, kulturnom centru Radija B92, jednom od najznačajnijih politički aktivnih institucija u Beogradu devedesetih. Premil Petrović je jedna od vodećih glazbenih ličnosti muzičke scene Srbije. Živi u Berlinu i dirigira orkestrima širom svijeta i nastupa na međunarodnim festivalima.

Premilov repertoar uključuje povijesne interpretacije stare glazbe, klasično-romantički operni i simfonijski repertoar, kao i brojne svjetske premijere suvremene glazbe. Dobitnik je prve nagrade “Hanns Eisler” u Berlinu za interpretaciju suvremene glazbe. Premil njeguje poseban odnos prema glazbi Isidore Žebeljan, jedne od najznačajnijih srpskih i svjetskih suvremenih kompozitorica. Dirigirao je premijere njenih opera na Bregenc Festivalu u Austriji, na Settimana Musicale – Ljetnom Festivalu u Sieni, Italija, kao i na Zagrebačkom Bijenalu za suvremenu glazbu itd. Snimio je također više izdanja Isidorine glazbe.

Premil često dirigira eksperimentalnim muzičkim teatrom, kao što je produkcija Schoenbergovog “Pierrot Lunaire”, u režiji Bruce Labruce u Hau u Berlinu. Snimio je novu interpretaciju Schoenbergove glazbe za Bruceov film koji je premijerno izveden na Berlinaleu, Berlinskom filmskom festivalu koji je tada dobio Teddy Award. Također je radio na izuzetno uspješnoj postkolonijalnoj produkciji opere “Macbeth” Verdi/Cassola u Cape Townu, Južna Afrika i sa ovom operom je nastupao na vodećim festivalima svijeta.

Premil je nastupao na Wiener Festwochen u Beču, Festival d ́Automne u Parizu, Kunstenfestivaldesarts u Briselu, Operadagen u Roterdamu, u Barbikanu u Londonu, Kampnagel u Hamburgu, Megaron u Ateni, Lisabonu, Brisbane Festivalu, Macao Arts Festivalu itd. Premil je dirigirao u Operi Vancouver, Teatro Colon u Buenos Airesu, Operi Philadelphia, Cape Town Filharmonijskim Orkestrom, Auckland Filharmonijskim Orkestrom na Novom Zelandu, kao i brojnim Evropskim orkestrima.

Prvo izdanje No Borders Orchestra pod upravom Premila Petrovića objavio je Deutsche Grammophon.

Partneri: Sveučiliište u Rijeci, Centar za napredne studije

Projekt su podržali: Grad Rijeka, Sigrid Rausing Trust, European Fund for the Balkans, Regional Cooperation Council i Slovenska ambasada u Hrvatskoj

(Foto: Karlo Čargonja)