Potpisivanjem ugovora za razvojne projekte u Guvernerovoj palači označen je početak novog velikog investicijskog ciklusa na riječkom lučkom području, za koji su osigurana sredstva EU fondova u visini od 37,6 milijuna eura. Najveći dio sredstava odnosi se na rekonstrukciju postojećih kolosijeka na kolodvoru Rijeka Brajdica, izgradnju novih kolosijeka na kontejnerskom terminalu te proširenje tunela Sušak. Zbog ovih radova vlakovi će morati dvije godine prolaziti kroz centar grada, a kako bi se omogućilo normalno funkcioniranje gradskog života, Grad Rijeka i HŽ Infrastruktura potpisali su ugovor o organizaciji izvođenja radova.

Uz nazočnost ministra mora, prometa i infrastrukture Olega
Butkovića, direktor Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa potpisao je ugovore s HŽ
Infrastrukturom kao partnerima te izvođačima radova, tvrtkama Sarda, Kolektor
Koling i Euroasfalt. Potpisana su dvaju ugovora za razvojne projekte za koja su
osigurana sredstva iz Europskog fonda pod nazivom Instrument za povezivanje
Europe (Connecting European Facilities – CEF), kojima se omogućuje značajni
razvoj intermodalnog povezivanja kontejnerskog terminala Brajdica te
implementacija jedinstvenog suvremenog informatičkog lučkog sustava po uzoru na
europske luke.

„Danas možemo reći da ćemo za nešto više od dvije godine
kroz projekt Brajdica dobiti moderniziranu luku, novi intermodalni terminal i
kolodvor koji će omogućiti veći prihvat tereta. Danas je udio željeznice u
prijevozu kontejnera na Brajdici oko 30%, u 2016. godini je bio 24%, imamo
pozitivan trend u posljednje dvije godine, ali mi želimo taj trend povećati na
preko 50%,“ kazao je ministar Oleg Butković.

Vlakovi centrom grada

Tijekom tih dvije godine vlakovi će morati prolaziti kroz
centar grada te je bio potreban dogovor Grada Rijeke i HŽ Infrastrukture, kako
bi se omogućila nesmetana organizacija gradskog života tijekom izvođenja radova
u narednom periodu.

„U životu grada puno će značiti izvođenje ovih radova. S
jedne strane, trebalo je pomiriti interes luke za nesmetanim prolaskom vlakova,
a morat će dvije godine prolaziti kroz centar grada, kao i normalno
funkcioniranje života u centru grada. Pronašli smo kompromisno rješenje te ćemo
biti spremni prilagođavati se trenutnim potrebama,“ kazao je gradonačelnik
Rijeke Vojko Obersnel.

Najvrjedniji danas potpisan sporazum je ugovor za izvođenje
radova na projektu „Razvoj multimodalne platforme u Luci Rijeka i povezivanje s
kontejnerskim terminalom Jadranska vrata” u vrijednosti od 35,556 milijuna eura
od čega se s 85 posto sufinancira sredstvima Europske unije, odnosno iz
financijskog instrumenta CEF-a, a preostalih 15 posto nacionalnim sredstvima.

Riječ je o opsežnom zahvatu koji će se izvoditi u tri faze,
a u sklopu kojeg će se napraviti rekonstrukcija postojećih kolosijeka u
kolodvoru Rijeka Brajdica, izgraditi četiri nova kolosijeka na kontejnerskom
terminalu, rekonstruirati postojeća i izgraditi nova kontaktna mreža i signalno
sigurnosni i telekomunikacijski uređaji. Isto tako, proširit će se postojeći
tunel Sušak i izgraditi novi izvlačnjak u proširenom tunelu. Također, u planu
je i ugradnja kompletne nove kolodvorske rasvjete. Svi ovi radovi znatno će
povećati kapacitete kolodvora Brajdica i kontejnerskog terminala te zasigurno
pridonijeti razvoju Luke Rijeka, kao i povećanju teretnog prijevoza
željeznicom.

Šest razvojnih projekata 2021. godine

Period investicijskog ciklusa u luci Rijeka završava 2021.
godine, do kada je predviđena realizacija šest razvojnih projekata financirana
od strane europskog fonda CEF u ukupnom ulaganju u iznosu od 115,5 milijuna
eura, ali i završetak kapitalnih projekata u koje se ulaže mimo europskih
sredstava. Očekuje se realizacija nekoliko strateških projekata; izgradnja
Zagreb deep sea kontejnerskog terminala u okviru Obnove riječkog prometnog
pravca, investicija u spojnu cestu D403 kombiniranim financiranjem sredstava iz
europskih fondova i državnog proračuna i konačno, investicija budućeg
koncesionara na novom kontejnerskom terminalu u prekrcajnu opremu što će imati
veliki utjecaj na kapacitete i učinkovitost luke Rijeka u prekrcaju kontejnera
i značajan povećanje udjela željezničkog prijevoza kontejnera na željezničkom
pravcu.

„Možemo reći da od danas započinje nezaustavljivi razvoj
luke Rijeka, koji će kroz tri godine generirati ulaganja od gotovo 2,5
milijarde kuna,“ kazao je ministar Butković.

Ministar Butković kazao je kako će se za nezaobilazan dio
projekta, cestu D403 do kraja trećeg kvartala ove godine raspisati natječaj za
izvođača radova, a s prvim radovima trebali bi krenuti krajem ove ili početkom
sljedeće godine. Također, najavio kako će idućeg tjedna očekuje raspisivanje
natječaja za nastavak projekta izgradnje Zagrebačke obale, odnosno intermodalne
kapacitete na terminalu i željezničkom kolodvoru Rijeka-Zapad, koji će se
financirati iz EU fondova s gotovo 31,6 milijuna eura i čiji se završetak
očekuje do 2020. godine.