Dvije međunarodne
selekcijske komisije u razdoblju od 01. do 10. ožujka birale su filmove za
natjecateljske programe. Na natječaj su pristigla sveukupno 1572 kratkometražna
filma iz 61 zemlje od kojih je odabran 151 film iz 32 zemlje

Selekcijska komisija Velikog
natjecanja, u kojoj su sudjelovali kanadski producent, scenarist i filmski
kritičar Marcel Jean, direktor Holland Animation Film Festivala Gerben Schermer
te hrvatski autor Matija Pisačić, odabrala je 39 filmova za Veliko natjecanje,
30 za Veliku panoramu te 29 filmova za natjecanje Namjenskih filmova. Članovi
komisije vlastito su iskustvo rada kao i konačne rezultate selekcije filmova
komentirali putem video poruka: Mislim da smo složili odličan program i da
su  rezultati sjajni. Ponosan sam što
imamo pet natjecateljskih programa Velikog natjecanja i tri panorame, koje na
drugim festivalima najčešće funkcioniraju kao svojevrsna isprika autorima što
nisu ušli u konkurenciju. Ovdje je situacija drugačija i panorama je gotovo
jednako snažna kao konkurencija, mišljenje je Gerbena Schermera.

Rad na selekciji mi je jako
pomogao u profesionalnom smislu I mislim da mi izlaganje tolikom broju
odgledanih filmova zasigurno može pomoći u tome da radim bolje filmove. Ponekad
sam bio jako ograničen jer sam pri selekciji tražio određene filmove, određene
tehnike, snažne pripovjedačke priče. Gerben i Marcel su mi otkrili način da
prihvatim i cijenim različite vrste filmova i na tome sam im jako zahvalan, kazao
je Matija Pisačić.

Najviše volim kad su u programu podjednako zastupljeni narativni i ne-narativni
filmovi. Sviđa mi se ideja da se različita viđenja i koncepti filma i animacije
susreću i isprepliću. U selekciji ćete moći vidjeti filmove koji uključuju
najširi mogući raspon tehnika i estetika. Ti su filmovi odabrani isključivo na
temelju njihove kvalitete i tog smo se kriterija strogo držali, izjavio je Marcel
Jean.  

Selekcijska komisija
Studentskog natjecanja koja je uključivala slovensku autoricu Špelu Čadež,  hrvatskog filmskog kritičara Božidara Trkulju
te austrijskog kuratora programa animiranih filmova na festivalu Vienna
Independent Shorts, predavača na Bečkoj umjetničkoj školi i Bečkoj likovnoj
akademiji Thomasa Renoldnera odabrala je 30 filmova za natjecateljski program i
23 za Studentsku panoramu. Što se tema tiče, očita je tendencija k fantaziji;
možda se samo dva naslova bave političkim temama i problemima suvremenog
društva. Veliki dio filmova se vraća klasičnim tehnikama, riječ je o
svojevrsnoj renesansi klasične tehnike, dok drugi dio studenata eksperimentira
i istražuje nove mogućnosti medija, izjavio je Thomas Renoldner. Škola iz
Tokija je za mene bila pravo iznenađenje, vidim ju kao buduću zvijezdu
animacije. Očit je utjecaj Kojija Yamamure, ali mislim da su uspješno pronašli
vlastiti način izražavanja. Selekcijska komisija Studentskog natjecanja tako je
Nagradu obrazovnoj instituciji za najbolji izbor poslanih filmova dodijelila Umjetničkom
sveučilištu u Tokiju (Tokyo University of Arts).

Njemačka se pokazala kao zemlja iz koje dolaze najbolji i  najraznovrsniji filmovi, no s obzirom da oni
dolaze iz različitih škola, nagradu smo ipak odlučili dodijeliti školi u Tokiju,
rekao je Božidar Trkulja. Složili smo jako dobar program, tako da će publika
uistinu moći uživati na studentskoj konkurenciji, ali i u panorami za koju smo
pak odabrali malo ‘pomaknutije’ filmove, dodao je Trkulja.

Od 59 hrvatskih filmova
pristiglih na natječaj odabrano ih je osam: dva za Veliko natjecanje (‘Moj put’
Veljka Popovića, ‘I Speak True Things’ Marka 
Tadića), četiri filma za Veliku panoramu (‘Guliver’ Zdenka Bašića, ‘Format’
Darka Bakliže, ‘Ne spavanje ne ubija’ Marka Meštrovića, ‘Ništa ne traje vječno’
Darka Vučenika), jedan za Studentsko natjecanje (‘Miramare’ Michaele Müller) te
jedan za Studentsku panoramu (‘Bog i zemljani’ Siniše Mataića).

Pored natjecateljskog
programa i panorama, Animafest i ove godine priprema bogat popratni filmski program.
Vijeće Animafesta odlučilo je Nagradu za životno djelo 2010. dodijeliti kanadskom
autoru Frédéricu Backu, međunarodno priznatom i renomiranom umjetniku,
karikaturistu, učitelju i aktivistu. Za svoje uratke osvojio je niz
međunarodnih nagrada, a dva su filma iz njegova opusa  – ‘Crac!’ (1982.) i ‘Čovjek koji je sadio
stabla’ (1987.) – nagrađena Oskarom. Poseban program Majstori animacije
obuhvatit će Backovu retrospektivu, te tako publici pružiti jedinstvenu uvid u
kompletan opus ovog animacijskog virtuoza. Pored Backa, spomenuti program
predstavlja i retrospektivu Georgesa Schwizgebela, višestruko nagrađivanog
redatelja niza animiranih filmova i jednog od najistaknutijih švicarskih
umjetnika uopće, čiji će posljednji film ‘Retuširanje’ ove godine biti prikazan
u sklopu Velikog natjecanja. Schwizgebel će za ovogodišnje izdanje Animafesta napraviti
i najavnu festivalsku špicu. 

Nagrada za poseban doprinos
proučavanju animiranog filma ove će godine biti dodijeljena Midhatu Ajanoviću –
Ajanu, sarajevskom publicistu i filmskom pedagogu koji već dugi niz godina radi
i djeluje u Švedskoj. Autor je više nagrađivanih karikatura, stripova i
animiranih filmova, a 2002. godine radio je i kao umjetnički direktor
Animafesta.

Već tradicionalnim programom
Povijest hrvatskog animiranog filma Animafest u dvogodišnjem ritmu prati
zbivanja koja su se na tom području događala prije 50 godina. Po izboru Borivoja
Dovnikovića Borde spomenuti program ove godine uključuje uratke nastale u
razdoblju 1960.-1961.

Ovogodišnje festivalsko
izdanje predstavit će i uratke tri velika animacijska studija: ACME Filmworks,
Folimage i Aardman. Utemeljitelji Aardmana, Britanci David Sproxton i Peter
Lord krajem 60-ih i početkom 70-ih godina prošlog stoljeća radili
su kratke animirane filmove koristeći glinu i 16 mm kameru. Danas, 40
godina kasnije njihov je studio jedna od vodećih svjetskih tvornica animacije.
Čak sedam Aardmanovih filmova nominirano je za Oskara, od toga su osvojena tri;
osnovne karakteristike njihovih filmova su sjajne priče, parodirani likovi i
impresivna animacija. Dobitnik Velike nagrade na prošlom kratkometražnom
Animafestu 2008., film ‘Sestre Pearce’ autora Luisa Cooka proizišao je iz ovog
animacijskog studija.

Francuski studio Folimage, koji djeluje preko 25 godina, u svojoj filmografiji
sadrži niz kratkih animiranih filmova, nagrađivanih na najvećim svjetskim
festivalima. Treći studio čiji radovi će biti predstavljeni je ACME Filmworks:
njegov inicijalni cilj bio je okupiti relevantne nezavisne animatore i pomoći
im pri sklapanju poslovnih ugovora, ali i sufinancirati razne neovisne
projekte.

Takav altruistički pristup
rezultirao je činjenicom da danas u sklopu istog djeluje preko pedeset
animatora sa svih strana svijeta. Na Animafestu će biti prikazan program
najboljih reklamnih spotova nezavisnih američkih animatora u produkciji studija
ACME Filmworks povodom 20 godišnjice njegova osnutka.

Oznake