Otvoreni dani Delte i Porto Baroša

Projekt
prenamjene lučkih područja sastavni je dio Rijeka Gateway projekta
koji, uz proširenje Kontejnerskog terminala Brajdica i izgradnju novog
terminala na Zagrebačkoj obali, čini urbanu komponentu kojoj je cilj da
se aktualne lučke aktivnosti, u prvom redu manipulacija komadnim
generalnim teretom, izmjeste na drugu lokaciju, a područje Delte i Porto
Baroša razvije u rezidencijsko, komercijalno i rekreacijsko središte.
 
John
Koppies, predstavnik konzultantske kuće Rotterdam Maritime Group iz
Nizozemske, prezentirao je vizualno rješenje jednog od mogućih rješenja
uređenja novog urbanog područja na 17 ha Delte i Porto Baroša, uz
napomenu da je Gradskim urbanističkim planom dopuštena izgradnja na 40%
površine ili 8 ha. Rijeka Gateway projekt realizirat će se u fazama, a
prijedlog konzultanata je da se prvo uredi prostor Porto Baroša i dio na
Delti neposredno uz Porto Baroš, budući da se taj prostor može najbrže
urediti.
 
Kako je istaknuo ravnatelj Lučke uprave Rijeka Bojan
Hlača, natječaj za odabir developera trebao bi se raspisati iduće godine
no za njegovo raspisivanje potrebno je zadovoljiti nekoliko preduvjeta.
Na “Otvorenim danima” pokušat će se odgovoriti na otvorena pitanja
osnovne infrastrukture, urbanističkih rješenja, pravnih i ostalih
pitanja, no natječaj se ne može raspisati bez izmjena Zakona o pomorskom
dobru i morskim lukama, kao niti prije nego što se pomorsko dobro –
područje Delte i Porto Baroša ima status pomorskog dobra pod upravom
Lučke uprave – upiše u katastar i dobije potvrda državnog odvjetnika,
što se očekuje uskoro. No, i nakon što se izabere koncesionar, upozorio
je Hlača, s obzirom na to da se radi o složenom projektu koji zahtjeva
mnogo priprema, proći će nekoliko godina prije nego što započnu prvi
radovi.

Video simulacija budućeg izgleda Delte



Ravnatelj
Lučke uprave istaknuo je kako se, budući da realizacija Rijeka Gateway
projekta podrazumijeva uređenje ne samo komercijalnih, već i javnih
područja, na razvoju projekta surađuje s Gradom Rijekom. Riječki
gradonačelnik Vojko Obersnel istaknuo je kako Grad Rijeka još od 2000.
godine, sukladno svojim nadležnostima, podupire ideju transformacije
dijela lučkog područja u Waterfront, proces koji su prošli mnogi lučki
gradovi, od Bilbaa, Barcelone, Baltimora do Capetowna, Osla i Genove,
napomenuvši kako je u svim ti gradovima bio iskazan veliki interes
investitora a konačni rezultat veliko zadovoljstvo građana.

“Zbog
skučenosti grada, u riječkom slučaju bilo je nemoguće razmišljati o
transformaciji postojećih građevina koji predstavljaju i kulturno
nasljeđe, a da se time ne ugrozi osnovna lučka djelatnost, no ovim
projektom Rijeka će moći izgraditi potpuno novi dio grada, uz koji je
planiran i najveći gradski park, što će dati novi pečat imidžu Rijeke i
njenom daljnjem razvoju. Kroz pripremu projekta dolazilo je do
razmimoilaženja između promišljanja Lučke uprave i Grada – naš je
interes da se u tom prostoru bude što više javnih površina. Vjerujem da
smo kroz brojne sastanke uspjeli postići kompromis i izbjeći gustu
gradnju, pritom ne zanemarujući niti komercijalni interes. Vjerujem da
će privatnom investitoru biti zanimljiv niz sadržaja, od nautičke
marine, hotela, kongresnog centra, do prostora za zabavu i atraktivnih
prostora za stanovanje,” kazao je gradonačelnik Obersnel, dodavši kako
se, budući da se radi o važnom projektu, koji će izmijeniti lice grada,
developer imati obvezu provesti međunarodni arhitektonsko-urbanistički
natječaj.
 
Gradonačelnik Obersnel izrazio je ujedno i
nezadovoljstvo dinamikom što se proces pripreme projekta toliko produžio
i što nije iskorišteno povoljnije vrijeme za kreditiranje.

Vladimir
Skenderović iz Svjetske banke istaknuo je kako je Svjetska banka do
sada osigurala gotovo 440 milijuna dolara zajma za provođenje Rijeka
Gateway projekta. Ocijenio je kako je u čitavom projektu, koji uključuje
razvoj luke, razvoj prometnih pravaca te urbani razvoj, upravo ova
posljednja komponenta najsloženija, budući da projekt treba pripremiti
na način da bude atraktivan za developere. Primorsko-goranski župan
Zlatko Komadina izrazio je uvjerenje da će investitori prepoznati
projekt uređenja Delte i Porto Baroša, budući da se Rijeka nalazi na
odličnom geostrateškom položaju.
 
Državni tajnik za more u
Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Mario Babić napomenuo je
kako je pri završetku priprema prijedloga izmjene Zakona o pomorskom
dobru i morskim lukama, koji bi trebao biti spreman do početka rada
novog saziva Hrvatskog sabora. Istaknuo je važnost uređenja Porto Baroša
i Delte, istaknuvši kako su svi europski gradovi, koji su izmjestili
lučke djelatnosti i uredili na tim prostorima nove sadržaje, uspjele
razviti svoje luke, a svojim građanima pružiti humaniji životni okoliš.
 
Pored
predstavnika Lučke uprave, Svjetske banke, Grada, Županije i
konzultanata i drugih zainteresiranih subjekata, u skupu učestvuju i
predstavnici potencijalnih developera iz Velike Britanije, SAD-a,
Italije i Slovačke, koji su iskazali najveći interes na poziv za
podnošenja pisma namjere.
 
Nakon uvodnih obraćanja, održan je
okrugli stol na temu infrastrukture, urbanizma i arhitekture te rasprava
o pravnim i komercijalnim aspektima razvoja, posebice o modelima
budućeg natječaja. Drugog dana skupa bit će organizirano razgledavanje
lučkih područja Delte i Porto Baroša te individualni sastanci
potencijalnih investitora s predstavnicima Lučke uprave.