Uoči samog potpisa Sporazuma gradonačelnik Vojko Obersnel je
izrazio zadovoljstvo što se ovaj jedinstveni program počinje širiti Hrvatskom.
„Interes za provođenje ovog programa postoji u Istarskoj županiji i nekim
drugim gradovima. Nije potrebno naglašavati zašto je ovaj program važan, no oni
kojima šaljemo poruku o potrebi njegova provođenja, ne žele to slušati.
Građanski odgoj ne ugrožava niti jedan drugi predmet u Kurikulumu, jer se ono
čime se Građanski odgoj bavi ne nalazi niti u jednom nastavnom predmetu“ rekao
je gradonačelnik.
U 22 riječke škole
Grad Rijeka je prošle školske godine u pete razrede šest
osnovnih škola eksperimentalno uveo program Građanskog odgoja i obrazovanja
(GOO), a ove je godine projekt proširen i na ukupno 22 osnovne škole. U tijeku
je i izrada novog priručnika za učenike sedmih i osmih razreda, kako bi se
osigurao kontinuitet do kraja osnovne škole. Priručnik za pete i šeste razrede
„Učenik građanin“ već je izrađen.
Rezultati raznih istraživanja u Hrvatsko pokazuju nisku
razinu participacije u zajednici, porast izražavanja ekstremnih i
diskriminatornih stavova te nedostatak znanja i vještina potrebnih za život
među mladima. Prema istraživanju “Mladi i ljudska prava u Hrvatskoj kojeg
navodi GOOD Inicijativa, koja se zalaže za sustavno i kvalitetno uvođenje odgoja
i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u odgojno-obrazovni
sustav, svega 55% učenika zna što je Ustav Republike Hrvatske, a jednak je
postotak upoznat s činjenicom da je politički sustav u Hrvatskoj parlamentaran.
Čak 40,8% mladih srednjoškolaca smatra da bi Hrvati u Hrvatskoj trebali imati
veća prava od pripadnika drugih naroda, dok se njih 30,1% izjašnjava kako bi
Ustavom Hrvatsku trebalo definirati kao državu isključivo hrvatskog naroda.
U želji da sustavno odgovori na ove probleme i krene u
izgradnju boljeg društva, Grad Rijeka je, ne čekajući da se situacija na
nacionalnoj razini promjeni, kao prvi grad u Hrvatskoj uveo Građanski odgoj i
obrazovanje u riječke osnovne škole kao izvannastavnu aktivnost, odnosno kao
zaseban predmet koji se provodi jednom tjedno (35 sati godišnje).
Razvoj građanskog društva
U školskoj godini 2017./2018. GOO je kao izvannastavna
aktivnost ponuđen svim zainteresiranim školama Grada Rijeke, a interes za
uključivanjem iskazala su, uz prvotno uključenih 88 učenika, i 302 nova učenika
petih razreda.
Riječki učenici u sklopu GOO-a uče kako kritički promisliti
o reklamama i dobivenim informacijama uopće te su osvijestili razliku između
želja i potreba. Uče o prednostima i nedostacima društvenih mreža te ranjivim
skupinama u društvu. Upoznaju se s konceptom volontiranja, medijacije,
poduzetništva i potrošačkih prava. Uče kako biti odgovorni vlasnici kućnih
ljubimaca i ekolozi koji čuvaju svoj planet. Aktivno sudjeluju u svojoj
zajednici i donose informirane odluke i prepoznaju važnost aktivnog
sudjelovanja u zajednici. Senzibiliziraju su za različitosti te uvažavaju i
poštuju druge, tuđa mišljenja, stavove i vrijednosti. Koriste vještine javnog
nastupa, prezentacije, timskog rada, suradnje, dogovaranja te poticanja i
uključivanja u dijalog i debatu. Argumentirano iznose stavove i aktivno slušaju
tuđe. Objašnjavaju na koji način stereotipi mogu navesti na pogrešne zaključke
o pojedincima ili skupini. Određuju značenje slobode mišljenja i slobode
govora.
Nastava je organizirana drugačije nego na ostalim satovima.
Mišljenje učenika je jako važno, potiče ih se na diskusiju, oni sami iskazuju
koje bi lekcije i kada voljeli obrađivati, ima puno terenske nastave i
praktičnog učenja koje ih priprema za svakodnevni život. Učenici imaju svoju
građansku mapu, a ne klasičnu bilježnicu u koju pišu po diktatu. Oni sami kroje
sadržaj svoje mape, a unutra stavljaju fotografije koje su zabilježili na
terenskoj nastavi, rezultate istraživanja koja su proveli, intervjue, ulaznice
od događanja koja su posjetili, isječke iz medija o njima važnim momentima i
sl. Naglasak je na praktičnom i iskustvenom učenju.
Provedena znanstvena evaluacija
Evaluacija prve godine provedbe utvrdila je kako je 96,1
posto učenika je jako zadovoljno temama koje su obrađivali i izrazito su
zadovoljni metodama i oblicima rada na satovima GOO-a. Učenici su tako kao
najvrjednije naučeno u prvoj godini provedbe GOO-a istaknuli spoznaju o
važnosti pomaganja i uvažavanja drugih, o ljudskim pravima, zdravoj prehrani i
opasnostima društvenih mreža.
“Postigli smo jako dobre rezultate, što će pokazati i
evaluacija programa koju je proveo Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta
u Rijeci, a koja će biti javnosti predstavljena početkom prosinca ove godine“,
rekao je gradonačelnik.
Gradonačelnica Siska Kristina Ikić Baniček kazala je kako je
zahvaljujući viziji Grada Rijeke razvijen ovaj važan program. „Često me pitaju
zašto i mi u Sisku uvodimo taj program. Ako pratite medije i ono čime su mladi,
ali ne samo oni već svi građani Hrvatske, u zadnje vrijeme izloženi, dobit ćete
odgovor. Želimo graditi građansko društvo i njegovati osnovne vrijednosti koje
su u ostatku Kurikuluma zanemarene. Cilj nam je postići demokratsko, slobodno i
slobodarsko društvo. Vjerujem da će se i druge sredine ohrabriti i uvesti ovaj
program, što bi u konačnici moglo utjecati i na Ministarstvo da ga uvede kao
obavezni predmet, rekla je Kristina Ikić Baniček.
Grad Rijeka će temeljem ovog Sporazuma, po izlasku iz tiska
priručnika za učenike sedmih i osmih razreda osnovnih škola, te pripadajućih
Smjernica za provođenje tog priručnika namijenjenih učiteljima provoditeljima i
taj materijal ustupiti Gradu Sisku, u slučaju da iskaže interes.
Podijeli na društvenim mrežama