Travanj u Art-kinu donosi početak velikog autorskog ciklusa filmova Davida Lyncha, stilski nadrealističkog, a po mnogočemu osebujnog, pomaknutog i nerijetko zagonetnog američkog redatelja, slikara, animatora, glazbenika i oblikovatelja zvuka.
Ciklus se održava u Art-kinu svakog četvrtka, od 6. travnja pa sve do 1. lipnja, a broji ukupno devet dugometražnih filmova, redom kultnih ostvarenja, velikog američkog redatelja.
Uvod u ciklus održat će se u četvrtka, 6. travnja s početkom u 19 sati, a u njemu će sudjelovati filmski i književni kritičar Saša Stanić te filmski i književni teoretičar Tomislav Brlek, nakon čega u 20 sati slijedi projekcija dugometražnog prvijenca Davida Lyncha, fantastične egzistencijalne horor-drame Eraserhead (1977.). Snimljen u crno-bijeloj tehnici, film prati čovjeka prepuštenog brizi o svom deformiranom novorođenčetu u pustom, industrijskom krajoliku, kreirajući pritom nadrealnu i vrlo enigmatičnu cjelinu koja izlazi iz okvira klasičnih filmskih podjela i gledatelju nudi čitav dijapazon interpretativnih mogućnosti.
Nastavak ciklusa, 13. travnja u 19 sati, donosi biografsku dramu Čovjek slon (1980.), snimljenu prema istinitoj priči o Josephu Merricku, teško deformiranom čovjeku iz Londona u 19. stoljeću. Zbog sjajne i sugestivne režije, impresivne crno-bijele fotografije (Freddie Francis) te odličnih glumačkih kreacija Anthonyja Hopkinsa i Johna Hurta, film je doživio odličan prijem i kod publike i kod kritike, uključujući i osam nominacija za nagradu Oscar.
Psihološka noir triler-drama Plavi baršun (1986.), na programu 20. travnja u 19 sati, od samog redatelja opisana kao psihoseksualni noir, u karijeri Davida Lyncha predstavlja značajnu prekretnicu jer se radi o autorskom projektu, nastalom prema vlastitoj zamisli, koji je stilsko-tematski najavio neke njegove buduće projekte i opsesije (konkretno, seriju Twin Peaks te filmove Lost Highway i Mulholland Drive). I premda je Plavi baršun naišao na podijeljene stavove kritike i publike zbog tretmana nasilja i bizarno koncipirane priče koja je od gledatelja zahtijevala dodatni recepcijski angažman, film je s godinama, dobrim dijelom zahvaljujući i pojavi novih medija, postao kultni klasik koji uživa nepodijeljeni stav o tome kako se radi o jednom od ponajboljih Lynchovih filmova, za koji je autor bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg redatelja.
Godine 1990. ovjenčana Zlatnom palmom u Cannesu, humorna krimi drama Divlji u srcu, nastala prema istoimenom romanu ceste Barryja Gifforda, prati odbjegli mladi par (Nicolas Cage i Laura Dern) na putu prema Kaliforniji, u potrazi za srećom. Film je rađen s izrazitim modernističkim režijskim postupcima, kojima dominiraju paralelna montaža i leitmotivski prizori, te je prožet raznoraznim filmskim referencama, a stilski je blizak i campu pa su mu kritičari pripisivali i postmodernističke tendencije. Film se prikazuje 27. travnja u 19 sati.
Nastavak ciklusa, 4. svibnja u 19 sati, donosi fantastičnu horor kriminalističku dramu Twin Peaks: Vatro hodaj sa mnom (1992.), nastalu kao prequel kultne i iznimno popularne TV serije Twin Peaks koja je premijerno prikazana u Cannesu, no nije polučila kritički uspjeh Lynchove serije.
Nadrealna noir triler-drama Izgubljena autocesta (1997.), na programu 11. svibnja u 19 sati, prvi je Lynchov film u kojem je do izražaja došlo autorovo radikalno poigravanje s identitetom likova i njihovim slabljenjem do granice potpune izmjene, što gledatelja izmiče iz pozicije sigurnosti i tjera ga na drugačije tumačenje viđenog. Kritičari su stoga film označavali i tumačili svakojako, dok ga je sam redatelj definirao kao disocijativnu fugu (psychogenic fugue). Inače, bila je to druga scenaristička suradnja Lyncha s piscem i pjesnikom Barryjem Giffordom (Divlji u srcu).
Biografska drama Prava priča (1999.), na programu 18. svibnja u 19 sati, snimljena prema istinitom događaju o čovjeku koji je odlučio posjetiti svog stotinama kilometara udaljenog brata na jednim prijevoznom sredstvu kojeg posjeduje – kosilici, originalan je i osebujan egzistencijalni film ceste, koji se do danas smatra najkonvencionalnijim djelom u Lynchovoj redateljskoj karijeri.
Slijedi nadrealna triler drama Mulholland Drive (2001.), 25. svibnja u 19 sati, drugi film Davida Lyncha s radnjom smještenom u Los Angeles, kojemu je glavna tematska preokupacija poigravanje (udvojenim) identitetima i relativizacija filmske stvarnosti, odnosno viđenog, dakle izvjesnog, onog najvažnijeg – značenjskog. Film je premijerno prikazan u Cannesu 2001. godine, a Lynchu je dodijeljena nagrada za najboljeg redatelja. Kritike su filmu bile izrazito naklonjene, glumačke izvedbe Naomi Watts i Laure Elene Harring istaknute presudnima za stvaranje atmosfere i uvjerljivosti filma, a isti se od svog pohoda po kinima i videotekama pa naovamo našao na brojnim listama uglednih filmskih časopisa na (Cahiers du Cinéma) ili pri samom vrhu (Sight&Sound) najboljih filmova svih vremena.
Ciklus filmova Davida Lyncha u Art-kinu 1. lipnja u 19 sati zaključuje zasad posljednji redateljev igrani film Unutarnje carstvo (2006.), možda i najeksperimentalnije njegovo djelo koje su kritičari opisali kao mrežu teško pohvatljivih priča što se prostiru u svim pravcima, no zajednički im je gradivni element koji se vrti oko odnosa glavne glumice i njezinog lika, a zahvaljujući bravuroznom glumačkom ostvarenju dugogodišnje redateljeve suradnice Laure Dern, film je kao jednu od svojih važnijih tema istaknuo glumu samu, ali nije stao samo na tome jer se u njemu prepoznaju tragovi cjelokupne autorove filmografije.
Ulaznice
Ulaznice za filmove mogu se kupiti na blagajni Art-kina svakoga dana sat vremena prije početka prve projekcije ili na internetskoj stranici ulaznice.hr.
Više informacija potražite na https://www.art-kino.org/hr/
Podijeli na društvenim mrežama