U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka održano je potpisivanje ugovora o koncesiji za razvoj i gospodarsko korištenje Zagreb Deep Sea kontejnerskim terminalom u luci Rijeka.
Koncesija za razvoj i gospodarsko korištenje Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala daje se na razdoblje od 50 (pedeset) godina. Procijenjena vrijednost koncesije iznosi 20.543.241.942,00 kuna (bez PDV-a), a utvrđeni iznos fiksne koncesijske naknade iznosi 2.000.000 EUR-a godišnje. Ovim ugovorom, novi koncesionar se obvezuje na izgradnju potrebne infrastrukture i potpuno opremanje Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala u Fazi 1. i Fazi 2. (izgradnja 280 metara nove obale sa zaobaljem i opremanje iste) te jamči kontejnerski promet od 1.000.000 TEU u prve dvije godine rada terminala.
U ime davatelja koncesije, Ugovor o koncesiji potpisao je ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa, a u ime koncesionara izvršni direktor tvrtke APM Terminals Morten Engelstoft i Pavao Vujnovac, predsjednik uprave Energia naturalis grupe.
Potpisivanju ugovora o koncesiji prisustvovali su predsjednik Vlade Republike Hrvatske Andrej Plenković, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, gradonačelnik Grada Rijeke Marko Filipović, zamjenik župana Primorsko-goranske županije Vojko Braut, danski veleposlanik u Hrvatskoj Ole Henrik Frijs-Madsen te predstavnici brojnih tvrtki i institucija.
Najveći po važnosti i vrijednosti ugovor u povijesti riječke luke
„Danas potpisujemo najveći ugovor u povijesti riječke luke, najveći ugovor po važnosti i po vrijednosti. Najvažnija i najveća komponenta Rijeka Gateway projekta je izgradnja prve faze Zagreb Deep sea kontejnerskog terminala. Formalno pravno potpisom današnjeg ugovora završava projekt Svjetske banke Rijeka Gateway, a budući da novi koncesionar na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu nosi ime Rijeka Gateway, taj će projekt s nama živjeti još najmanje 50 godina. Potpisivanjem današnjeg koncesijskog ugovora zajedno sa svim projektima koje sada imamo u realizaciji na lučkom području i riječkom prometnom pravcu, od ceste D 403 do nove dvokolosječne pruge, Porto Baroša itd., Rijeka postaje centar svijeta“, kazao je ravnatelj Lučke uprava Rijeka Vukorepa.
Predsjednik Vlade RH Andrej Plenković na svečanosti potpisivanja istaknuo kako koncesijski ugovor stvara preduvjete da Rijeka preuzme vodeću ulogu u prekrcaju tereta na sjevernom Jadranu i postane najvažniji morski izlaz za središnju i jugoistočnu Europu.
“Kapacitet i stratešku poziciju riječke luke i pripadajućeg kontejnerskog terminala prepoznao je i jedan od najuglednijih svjetskih operatera kontejnerskih terminala, APM Terminals koji upravlja s osamdeset terminala diljem svijeta. Ovdje je i domaći partner, ENNA Logic, dio šire Energija Naturalis grupacije, a ugled oba partnera daje dodatni kredibilitet izvodljivosti ovog projekta. osobito stoga što je ENNA Logic uključen i u željeznički teretni prijevoz, što je ključna poveznica u svrhovitosti izgradnje ovog terminala, rekao je Plenković koji je istaknuo i brojne prateće projekte uz izgradnju terminala, posebno cestu D-403 koju je nazvao unikatnom ne samo u Hrvatskoj nego i šire. Posebno mi je drago i da će ovaj terminal predstavljati veliku šansu za gospodarski razvoj Hrvatske. U današnjem vremenu globalnog gospodarstva, gdje svaki poremećaj u lancima dobave dovodi do rasta cijena, manjka roba i drugih negativnih posljedica, strateški je važno za našu autonomiju da imamo ovakav terminal. Na ovom malom prostoru Primorsko-goranske županije imamo i LNG terminal, čime smo se upisali na energetsku kartu Europe, a s novim kontejnerskim terminalom dodatno ćemo se pozicionirati na gospodarskoj i prometnoj karti svijeta,“ rekao je Plenković, uz zaključak kako će Vlada nastaviti s projektima ulaganja u prometnu infrastrukturu.
Gradonačelnik Filipović: procvatom terminala započet će novo razvojno desetljeće Rijeke
Riječki gradonačelnik Marko Filipović kazao je kako potpisivanjem ovoga ugovora o koncesiji za razvoj i gospodarsko korištenje Zagreb Deep Sea kontejnerskim terminalom napravio se još jedan važan korak za daljnji razvoj luke i grada Rijeke. Izrazio je nadu da će se ulaskom novog koncesionara na terminal uvesti nova dinamika u gospodarski život Rijeke.
„Krilatica je da je luka Rijeka, a Rijeka luka nije puka fraza. Procvat ovog terminala otvorit će jedno novo razvojno desetljeće grada, kroz čije vene proteče brodarstvo, pomorstvo i sve ono što je vezano uz more“, kazao je gradonačelnik Filipović.
Naglasio je kako se dodjela koncesije na Zagreb Deep Sea terminalu nadovezuju na ulaganja u lučku infrastrukturu, a sve je to rezultat sinergije suradnje s Vladom, ministarstvom, županijom i Lučkom upravom. Podsjetio je kako je ovaj povijesni trenutak rezultat zalaganja niza Vlada, kao i činjenice da je Grad Rijeka na čelu s prethodnim gradonačelnikom Vojkom Obersnelom kroz svoje prostorne planove i vizije davao potporu ovakvom razvoju Rijeke.
Očekuje se da će Rijeka kroz nekoliko godina imati veći kontejnerski promet nego Kopar
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković je kazao kako riječka luka s novim kontejnerskim terminalom nezaustavljivo kreće na razvojni put kojim će se pozicionirati kao glavno intermodalno središte Sjevernog Jadrana, uz bok najvećim europskim lukama.
“Zbog toga mogu slobodno reći kako je ovo najznačajniji ugovor u povijesti luke, jer će izravno utjecati na razvoj cijelog riječkog prometnog pravca. Od koncesionara, od kojih je jedan među vodećim operaterima kontejnerskih terminala u svijetu, a drugi lider na domaćem tržištu, očekujemo zaista puno. Puštanjem u rad terminala kapaciteti riječke luke bit će više nego dvostruko veći od sadašnjih, kada je riječ o kontejnerima, a budući da terminal počinje s radom 2024. godine, očekujemo da ukupni kontejnerski promet u Rijeci već 2025. godine dosegne milijun TEU-a, a milijun i pol tri godine kasnije. Kroz nekoliko godina Rijeka će imati veći kontejnerski promet nego slovenski Kopar. Ove brojke govore o budućem razvoju luke Rijeka, kao i grada i prstena“, kazao je ministar Butković.
„Za APM terminale razvoj ovog novog objekta u skladu je s našom novom pokrenutom strategijom ‘Safer, bigger, better’. Želimo razvijati naše poslovanje tamo gdje ima smisla i tamo gdje smo kupcima potrebni, a to je slučaj s Rijekom”, rekao je Morten Engelstoft, izvršni direktor APM Terminala.
„Izgradnja partnerstva s globalnim poslovnim sustavima oduvijek je bila dio poslovne strategije ENNA Grupe. APM Terminals i Maersk bili su čvrsti poslovni partneri ENNA-e i partneri koji dijele naše vrijednosti i našu poslovnu viziju. Čvrsto vjerujemo da će naše zajedničko ulaganje u kontejnerski terminal Zagreb Deep Sea u Rijeci (Rijeka Gateway) postaviti temelje za daljnji rast i održivost lučkog poslovanja i logističkog poslovanja u Rijeci i Republici Hrvatskoj”, komentirao je Pavao Vujnovac, predsjednik Uprave ENNA Grupe.
“Vidimo rastuću potrebu za učinkovitim, dobro upravljanim i modernim gateway terminalima, koji služe kao ulazne točke na lokalna i regionalna tržišta, približavajući kontejnersku robu krajnjim potrošačima. Uvjereni smo da će Rijeka Gateway postati važno mjesto na karti lučke logistike, služeći ne samo Hrvatskoj, već i široj srednjoeuropskoj regiji”, dodaje Morten Engelstoft.
“Rijeka Gateway i modernizacija željezničke infrastrukture najveći je hrvatski nacionalni projekt koji će povezati riječku luku s kontinentalnom Hrvatskom i srednjoeuropskim zemljama, olakšavajući poslovne prilike i brzi gospodarski rast ne samo u logistici, već u svim uslugama i svim industrijama. Jako smo zadovoljni što nakon tri godine suradnje između Maerska i ENNA Transporta započinjemo novo partnerstvo između APM Terminala i ENNA-e. Znamo da će Rijeka Gateway postati iznimno važan čimbenik na logističkoj karti Europe”, komentira Pavao Vujnovac.
Čestitajući Lučkoj upravi Rijeka na realiziranom projektu uz potporu Vlade Republike Hrvatske i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, zamjenik Braut istaknuo je neupitan značaj riječke luke za ukupni razvoj Primorsko-goranske županije i Republike Hrvatske.
„U svom dijelu odgovornosti, a prvenstveno tu mislim na prostorno planiranje, kao regionalna samouprava itekako smo vodili računa o razvoju riječke luke te u našim prostorno planskim dokumentima predvidjeli i nove lokalitete za širenje lučkih terminala, između ostalog na otoku Krku gdje se u dugoročnoj perspektivi razmišlja o izgradnji lučko-logističkog središta“, izjavio je Braut.
Zagreb Deep See terminal moći će prihvatiti kontejnerske brodove najnovije generacije
Najveći kapitalni projekt Lučke uprave Rijeka je Rijeka Gateway projekt u okviru kojeg je izgrađena Faza 1 novog Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala koja je obuhvatila izgradnju 400 metara obalnog zida sa zaobaljem. Novi kontejnerski terminal – Zagreb Deep Sea kontejnerski terminal ima dubinu mora od 20 metara uz obalni zid što ga svrstava u grupu „deep sea“ terminala koji imaju mogućnost prihvata i servisiranja kontejnerskih brodova najnovije generacije. Izgradnja Faze 1 ovog terminala u dužini od 400 metara sa zaobaljem završena je dana 23. svibnja 2019. godine.
Postupak davanja koncesije za razvoj i gospodarsko korištenje Zagreb Deep Sea kontejnerskim terminalom u luci Rijeka je započeo provođenjem pripremnih aktivnosti 2018. godine. Upravno vijeće Lučke uprave Rijeka je 24. lipnja 2021. godine donijelo Odluku o davanju koncesije konzorciju APM TERMINALS B.V. (Nizozemska) i ENNA Logic d.o.o. (Republika Hrvatska).
Podijeli na društvenim mrežama