Kolumna Abeceda

 

Obama

Uoči svoje predsjedničke debate Obama je imao priličnu
prednost nad izazivačem Mittom Romneyem. Većina stručnjaka složila se, da Obama
može, čak i uz prosječnu izvedbu debate, 
zasigurno dobiti drugi mandat. Samo nekoliko minuta nakon početka debate
bilo je jasno da bi prosječan govor bio i više nego dovoljan. Obama je mucao
kroz razne definicije odgovora o provođenju politike, nabacivao se poslovicama,
nepotrebnim izrazima, te je Romney djelovao kao neusporedivo kvalitetniji
izbor. Ankete su ubrzo pokazale koliko je Obama, zbog svoje taštine i
nepripremljenosti izgubio bodova u prilično jednostavnoj debati. Na njegovu
sreću Obama je u kasnijim debatama priznao svoj nedostatak koncentracije, no jedna
loša izvedba mogla ga je koštati izbora.

 

McDonalds

Razmišljajući o svojoj snazi, nepobjedivosti i
nedodirljivosti na tržištu (a ne kreću li svi problemi od izraženog ega?),
McDonald korporacija je osmislila korištenje novih, modernih tehnologija za svoju
promociju. Poigrali su se na Twitteru koristeći #hashtag. Nije to za zamjeriti,
naročito kad znamo da brojni brandovi koriste isto. Pa su «domaćini
organizacije», koristeći promoviran #hashtag, #McDStories tražili korisnike da podijele
svoje priče o fast-food gigantu. I sve je lijepo započelo, no ubrzo se izmaklo
kontroli. Incident je poznat pod imenom «McFail». Počelo je informacijom o tome
kako je jedna djevojka jedući McDonalds proizvod hospitalizirana, jedva
preživjela, te je danas vegetarijanka. A bio je to početak lavine. McDonalds se
može tješiti činjenicom da nisu jedini bili žrtve ovakvog nepromišljenog PR
djelovanja. Isto se desilo i Newsweeku, Starbucksu i drugima. Dakle, koristiti
društvene mreže, a pri tome ne predvidjeti sve moguće smjerove kretanja opasna
je igra u ova brza, moderna vremena.

 

Uragan
Sandy

Tijekom uragana dešavaju se mnoge zanimljive stvari.
Uglavnom kuće lete okolo, automobili, stabla, životinje, lete kao da su teški
25 dkg, no to očito ne ostavlja jednak dojam na sve. Tijek uragana Sandy koji
je odnio mnoge živote, neke je američke kompanije motivirao na marketing. Pa je
tako tvrtka Apparel ponudila tijekom divljanja uragana 36 satnu akcijsku prodaju
pod nazivom «Hurricane Sandy Sale». Za sve one kojima je možda dosadno tijekom
uragana. No to nije bilo dovoljno. Tvrtka Gap veselo je sugerirala marketinškim
pozivima na TVu da ljudi, zatvoreni u svojim kućama tijekom uragana koriste
poseban popust na njihovoj web stranici. Toliko o korištenju PR kojem svrha postaje
isključivo profit.

 

47
posto

Kampanja Mitta Romneya za predsjednika bila je puna gafova i
PR grešaka. Od izjave da su «i korporacije ljudi» (podsjeća na naš novi Zakon o
radu kojeg uporno guraju ne razmišljajući o posljedicama), pa sve do globalno poznate
izjave o 47 posto. Tijekom prikupljanja sredstava početkom 2012. na jednoj od
dobrotvornih zabava u ime stranke Romney je izjavio potencijalnim bogatim
donatorima kako je 47 posto nacije ovisno o Vladi. «Između ostalog i kako
postoji 47 posto ljudi koji će glasovati za predsjednika, bez obzira na sve.
Drugim riječima prisvojio je 47 posto glasača za koje je tvrdio da vjeruju da
su žrtve, da imaju pravo na zdravstvenu zaštitu, koji vjeruju da se Vlada brine
o njima i da ima odgovornost brinuti se o njima, koji vjeruju u svoje pravo na
hranu i stanovanje. A to su ljudi koji ne plaćaju poreze.»  Izjava je snimljena na nekom mobitelu i
objavljena. Sudeći po ovako osjetljivo izrečenim riječima ova izjava bila je
jedan od osnovnih razloga gubitka izbora.

 

Bridgestone
debakl

Tijekom 1998. godine Bridgestone je počeo zaprimati
informacije o odvajanju svojih guma od osnove, što je dovodilo do strašnih
nesreća. PR odjel je odbio prihvatiti kritike, te su iduće dvije godine lagali.
Konačno je državna agencija NHTSA 2000. godine pokrenula istragu velikih
razmjera, te je Bridgestone krajem godine bio prisiljen povući iz prodaje 6,5
milijuna guma. Bio je to drugi najveći opoziv u povijesti SAD-a. Prema CBS
vijestima i informacijama prikupljenim tijekom istrage, ova laž i
nepravovremena reakcija dovela je do smrti više od 200 ljudi.

 

Philip
Morris

Možete li smrtnost ljudi od pušenja formulirati u pozitivan
spin? Stručnjaci Philip Morrisa odlučili su da mogu, kad su proveli
istraživanja u Češkoj te, (svojim dokazima), utvrdili kako je smrt pušača imala
pozitivne financijske učinke za češku Vladu.

Duhanski gigant je proveo istraživanje u kojem je jasno da
pušenje ostvaruje neto dobit od oko 147 milijuna dolara, uključujući uštedu od
oko 24 milijuna USD, za zdravstvo, mirovinsko i javne troškove stanovanja zbog
rano umrlih pušača. Reakcija na ovaj spin bila je poprilična, te je Philip
Morris morao otkazati svoje planove za sličnim studijama u drugim zemljama
okruženja.

 

Domino
YouTube skandal

Tijekom 2009. godine korporativna Amerika naučila je lekciju
o snazi socijalnih medija, koji mogu biti i vrlo opasni. Kad su dvojica
zaposlenika postavili na YouTube video o tome što rade s pizzama koje su
spremne za isporuku, mnoštvo dosadašnjih klijenata Domino pizze zauvijek je odustalo
od narudžbe. Naravno, video je na kanalu pogledan više od dva milijuna puta, te
su diskusije preseljene na Twitter i Facebook cijeli incident dodatno napuhale.
PR služba Domino pizze je nakon dva dana reagirala, no šteta je već bila
učinjena. Prema kasnijim analizama, dugogodišnji brand i image kompanije srušen
je u samo nekoliko sati.

 

Niski
let iznad Manhattna

Čak i američka Vlada koja ima izuzetno jak PR čini greške.
Zamislite da ste građanin New Yorka u post-9/11 svijetu. I dok šećete
Manhattanom, ili radite u centru grada, ugledate zrakoplov koji leti izuzetno
nisko, a prati ga borbeni zrakoplov. Što bi pretpostavili ? Na žalost ovakve
misli nikad nisu utjecale na umove zaposlenih u Ministarstvu obrane, te su ovaj
foto-session organizirali bez da su obavijestili ikoga u gradu. Naravno,
rezultat je panika, mnoštvo ljudi koji napuštaju urede, zvanje policije i
slično. Toliko o inteligenciji djelatnika Ministarstva.  

 

Sudeći po svemu, čak i oni koji koriste PR agencije ili
vlastite odjele, često se mogu naći na «onoj drugoj strani». Znači li to da nam
PR nije potreban ? Upravo suprotno. Nedostatak PR rada osjeti se u radu
hrvatskih elita. Dok oni koji koriste visoko kvalitetan kadar te polako,
pažljivo i pod velikom kontrolom okreću informacije koje im ne idu u prilog u
one koje negativno smiruju, a pozitivne osjećaje potenciraju, postoje i oni
drugi, koji koristeći zastarjele metode, nedovoljno iskusne kadrove i loš
marketing, kvare pristup i svoj dosadašnji izgrađeni brand. Nije mi namjera
navoditi primjere, no jedan kratki sofisticirani marketing «Pozdrav iz
Rovinja», u usporedbi s PR pokušajima pristupa naših vrlih djelatnika u
činovništvu, koji svojom arogancijom, sporošću, lošom upotrebom složenih i
nerazumljivih rečenica, korištenjem fraza, nedovoljnom informiranošću o temi, u
potpunosti ne promišljaju marketing niti PR, pokazuje da cijeli sustav vapi za
PR stručnjacima. Ali pravim. Prosječnost ovdje u potpunosti kvari osnove i čini
još više štete nego nečinjenje.