U Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca u Rijeci, izvedbom predstave „Zauvijek“, u petak, 6. ožujka skupina Needcompany izvela je i posljednji riječki nastup u sklopu Needcompany festivala što se u okviru programskog pravca Doba moći Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture održavao od 29. veljače do 6. ožujka.
Autorica i koreografkinja predstave koju su izveli članovi jedinstvene belgijske umjetničke skupine Needcomapny je Grace Ellen Barkey koja je zajedno sa svojim partnerom Janom Lauwersom 1986. i osnovala Needcompany.
Inspiraciju za predstavu Barkey je pronašla u glazbi Gustava Mahlera, njegovoj simfoniji „Das Lied von der Erde“ (Pjesma o zemlji), točnije posljednjem stavku simfonije „Der Abschied“ (Rastanak) što je jedno od njegovih najosobnijih djela koje odražava njegovo stanje uma.
Čovjekova borba s vlastitom smrtnošću u suprotnosti je s vječnom prirodom koja se neprestano obnavlja
Kada je Mahleru dijagnosticirana teška srčana bolest, napisao je prijatelju: „Izgubio sam sve što sam postigao u okvirima onoga za što sam mislio da jesam, i sada moram, poput novorođenčeta, ispočetka učiti svoje prve korake“. Čovjekova borba s vlastitom smrtnošću u suprotnosti je s vječnom prirodom koja se neprestano obnavlja. Barkey se u svojoj predstavi, jednako kao i Mahler u svojoj glazbi, bavi pitanjem smrtnosti polazeći od teze kako nitko ne može izdržati stalnu pohvalu životu. Smrt ili, bolje rečeno, konačnost ljudskog života, također zaslužuje pjesmu ili ples. Pjesma u predstavi, kao i orkestracija, izvedena je u intimnom okružju prisjećanja glumca Maartena Seghersa koji glumi mračnu ulogu očajnog pjevača bez pratnje koji pobuđuje sjećanja na tugu Mahlerovog usamljenog lutalice. Golema glazbena pratnja ga je napustila i sada, gol, pjeva djeliće pjesme rastanka koja bez instrumentalne pratnje zvuči sasvim apstraktno.
Predstava „Zauvijek“ krhka je izvedba puna nade. Rastanak postaje nešto što izmiče, što se rastavlja i tako prikazuje dijelove ljepote i snage.
Nakon predstave članovi skupine Needcompany sudjelovali su i u razgovoru s publikom o doživljajima predstave. Razgovor je moderirala Vedrana Klepica, hrvatska dramatičarka, dramaturginja i kazališna redateljica.
Tijekom tjedan dana trajanja Needcompany festivala u Rijeci, publika je imala prilike pogledati i predstavu „Koncert benda koji gleda u krivom smjeru“ te dvije izvedbe predstave „Sve što je dobro“ nastale u koprodukciji Rijeke 2020, HNK Ivana pl. Zajca, skupine Needcompany i njihovih partnera.
U prostoru DeltaLaba bila je postavljena i izložba „18 videa“ umjetničkog dvojca Lemm&Barkey, a za bolje razumijevanje umjetničkog rada Needcompanyja, na samom početku festivala održan je i uvodni razgovor koji je publiku pripremio na umjetnički izričaj ove belgijske umjetničke skupine.
Podijeli na društvenim mrežama