Abeceda kapitala

Nezgoda se događa nekom drugom. Parafraziramo poznatu uzrečicu samo da bi sebe utješili. Utjeha nam baš nije dovoljna kad se nezgoda i desi. Za početak sačuvajmo mirnu i bistru glavu, koliko god je to moguće. Pozvati policiju je pod obavezno. I kod manjih šteta. Zašto? Policijski zapisnik omogućiti će nam kasnije zaštitu svojih prava, a sve ono što se dogovorimo na cesti sa vozačem drugog vozila može lako biti zanemareno za koji dan ako nemamo dokaz o svojoj nevinosti, kojega nudi jedino policijski zapisnik.
Navedimo nekoliko primjera što ako…

– nezgoda sa vozačem neregistriranog vozila
Pod obavezno zovemo policiju, a zahtjev za odštetu šaljemo Hrvatskom uredu za osiguranje (Martićeva 73, 10000 Zagreb)

– nezgoda sa vozilom stranih tablica
U pravilu postupamo isto kao u slučaju nezgode sa vozilom domaćih tablica. Dakle, policija, zapisnik, ispunjavanje europskog izvješća o nezgodi, i pod obavezno tražimo od vozača drugog vozila zelenu kartu. Ovo je vrlo bitno ako je drugo vozilo registrirano u nekoj zemlji koja nije u EU.

– nezgoda na skijanju, izletu, šopingu, izvan granica Hrvatske
Policija, osim ako je šteta manja od 500 EUR, zapisnik, bilo bi preporučljivo (ovo uvijek)  izvaditi fotoaparat i poslikati čim bolje mjesto nesreće, iz svih smjerova, blizu i dalje, posnimati tragove kočenja, te ispuniti europsko izvješće o nezgodi. Nemojte zaboraviti ispuniti izvješće o nezgodi, naročito ako na uviđaj nije izašla policija, jer je vaša šteta manja. Prepišite i podatke sa zelene karte ili uzmite kopiju, jer će vam ti podaci omogućiti ostvariti naknadu u kasnijem postupku. Svakako tražite od policijske postaje izvještaj o nezgodi prije nego napustite zemlju, a po povratku u Hrvatsku kontaktirajte Hrvatski ured za osiguranje (Martićeva 73, 10000 Zagreb)

– veća nezgoda
Kod manjih nezgoda potrebno je za početak osigurati mjesto, staviti na sebe reflektirajući prsluk, postaviti trokute na pristojnu udaljenost, te poslikati situaciju i vozila. Nakon toga preporuka je ukloniti vozila kako bi se promet nastavio nesmetano. Kod većih nezgoda postupak je isti, osim što ne mičemo vozila do dolaska policije. No, ovdje je iz mog iskustva teško reći što je to manja, a što veća šteta. Primjer, imao sam saobraćajnu nezgodu, lagani frontalni sudar na parkingu, izašao iz auta i vidim da je prednji blatobran sitno ulubljen, beznačajno. Nakon dogovora sa drugim vozačem lijepo se raziđemo, bez ikakvih izvještaja, policije, papira. Nakon odlaska sa mjesta nezgode već dobrano udaljen, uključim klima uređaj, koji je trenutno izbacio osigurač. Stanem, dignem haubu i vidim da je cijeli hladnjak od klime pomaknut. Šteta oko 1200e. Koju sam platio iz svog džepa. Jer izvana se nije vidjelo baš ništa. Oprez, današnje plastike su tako dobre da se od manjih udaraca samo vrate u prvobitno stanje, a sva oštećenja koja su ostala ispod haube mogu biti prilično nezgodna.

– kome predati izvješće ?
Obrazac se predaje u osiguravajuću kuću vlasnika vozila koji je skrivio prometnu nezgodu. Ako ste vi krivac, a vaše vozilo ima kasko policu, tada odštetni zahtjev za popravak vašeg vozila predajete u vašu osiguravajuću kuću.

Kod svake nezgode bilo bi dobro nakon formalnosti oko papirologije obići liječnika. U Hrvatskoj odlazak na Hitni trakt te obavljanje svih potrebnih pregleda preporuka je svakog osiguravatelja. Svakako bi bilo dobro kopiju otpusnog pisma poslati faxom na broj policijske postaje kako bi istu pridodali svom izvješću. Kod odlaska na Hitni trakt oboružajte se strpljenjem jer pregled traje od tri do četiri sata, pod uvjetom da nema baš puno hitnijih pacijenata prije vas. U slučaju nezgode odlazak na liječnički pregled možda vam kasnije može spasiti život, jer tko zna što se u tijelu moglo desiti u trenutku udarca iako sad sve izgleda normalno.

Oštećenja na vozilu moraju biti nepromijenjena do prijave štete osiguratelju i dolaska predstavnika osiguratelja radi procjene štete. Dakle, ne popravljajte vozilo niti oštećenja prije nego sve vidi i snimi ovlašteni procjenitelj osiguranja. Tek nakon njegovog izvida i potpisanog zapisnika krećemo u proces popravka i naknade štete.
Osiguranje koje nam treba nadoknaditi štetu čeka policijski zapisnik. U pravilu za ovo treba oko dva tjedna. Do danas nisam uspio shvatiti zašto je za zapisnik koji policijska patrola po završenoj smjeni utipka u kompjuter potrebno čekati 20 dana, no zasigurno je u pitanju neka viša sila.
Nakon nekoliko dana od nezgode na našu adresu stižu ponude raznih firmi koje se bave „pomoći pri isplati štete“. Kako su oni doznali da smo imali nezgodu, kojim kanalima su došli do naše adrese i podataka u ovoj korumpiranoj zemlji ne bi nam trebalo biti značajno. Ne žurimo sa pozivanjem odvjetnika, ne potpisujmo papire raznih specijalistima već pričekajmo da vidimo što nudi osiguranje.

A što nudi osiguranje ?  Imamo više mogućnosti.

Možemo zatražiti da osiguranje dovede vozilo u stanje u kojem je bilo prije nezgode. U ovom slučaju osiguranje će nam preporučiti nekog od svojih ovlaštenih servisera te ćemo relativno brzo dobiti vozilo u stanju u kojem je bilo prije nezgode. Ali OPREZ. U trenutku preuzimanja vozila dovedite nekog svog pouzdanog prijatelja koji se razumije u limarske ili automehaničarske radove jer potpisom preuzimanja vozila u pravilu se odričete svih drugih kasnijih potraživanja ako ste nezadovoljni popravkom. Potpišite primopredaju vozila tek ako kvaliteta obavljenih radova odgovara realnosti.

Možemo prihvatiti nagodbu. U ovom slučaju osiguranje isplaćuje gotovinu na naš žiro račun umanjeno za otprilike 30 posto od procijenjene štete. Potpisom ovog dokumenta i preuzimanjem novca odričemo se svih daljnjih traženja po ovom slučaju nezgode. Ovdje je bitno da je ovlašteni procjenitelj dobro utvrdio koji dijelovi su neispravni jer kasnije po ovom slučaju osiguranje neće prihvatiti bilo koji naknadni izvještaj. Prihvaćanjem nagodbe sve obaveze oko nalaženja majstora padaju nama na leđa.

Možemo se suditi. Ne prihvaćamo nagodbu ili procjenu. U ovom slučaju prije nego zatražimo odvjetnika napišimo u zakonskom roku prigovor na procjenu. Osiguranje je obavezno odgovoriti u zakonskom roku, te prihvatiti ili ne prihvatiti našu žalbu. Ako osiguranje ne prihvati našu žalbu došlo je vrijeme da nađemo odvjetnika.

I pripazite se slatkorječivih vozača. Zašto ? Evo primjer iz života.
Nakon što su imali sudar i potpunu štetu na automobilima, žena i muškarac su začudo izašli neozlijeđeni. Pošto su se nekako iskobeljali iz automobila, muškarac će ženi:
– Kakva slučajnost, ja sam muškarac…vi ste žena.. pogledajte što se dogodilo našim automobilima, oba su potpuno skršena, a mi smo bez ikakvih ozljeda. Ovo mora biti Božja volja. Svevišnji želi da mi ostanemo zajedno do kraja života.
Tada ga žena malo bolje promotri i shvati da je dotični uistinu markantan muškarac, pa reče:
– Vjerujem da ste u pravu, to mora da je prst sudbine!
Čovjek nastavi, pogledajte, boca vina na zadnjem sjedalu mog automobila potpuno je netaknuta. Hajde da nazdravimo našoj sreći!
Muškarac otvori bocu i pruži je ženi, te ona odmah ispije nekoliko pozamašnih gutljaja i pruži flašu muškarcu.
On ju zatvori i pospremi, pa ga žena upita – Zar vi nećete popiti?
Čovjek se nasmiješi i odmahne glavom – Neeee, pričekat ću da prvo dođe policija!