Vezano uz raspravu koja se vodila na Aktualnom satu nedavne sjednice GV-a (https://www.rijeka.hr/aktualni-sat-22-sjednice-gradskog-vijeca-2/) voljela bih napisati nekoliko stvari vezano uz kamperski turizam i iskreno se nadam da ce to doci do gradonacelnika i vijecnika, a s ciljem da se o navedenoj temi moze raspravljati konstruktivno, a ne huskacki kako je po medijima obicaj.

Kao sto su svi primjetili, nakon nedavne pandemije porast broja kamper vozila je sve veci, ne samo sa stranim registracijama, nego i s hrvatskim. I dok su se inozemna trzista prilagodila novonastaloj situaciji, kod nas je jedini odgovor “kazniti, zabraniti, potjerati”. Nije bas lijepo za sredinu koja se voli pohvaliti predznakom “turisticka”.

Za pocetak treba svakako razjasniti razliku koja je u nasim medijima potpuno nepoznata – izmedju kampiranja i parkiranja. Kada je kamper vozilo zaustavljeno na nacin da nema niti jedan svoj dio “otvoren” podrazumijeva se da je takvo vozilo parkirano. Ukoliko se izvade stolice, stol, tenda, rastegne krovni sator i sl. – tek tada se moze govoriti o kampiranju. Takodjer – kamperi nemaju neko dodatno vozilo (kao kad se putuje s kamp kucicom) i ukoliko zele posjetiti neki grad ili obaviti kupnju u ducani, oni su osudjeni u taj grad/ducan ulaziti upravo s kamperom, jer drugo prijevozno sredstvo nemaju.

U velikoj vecini stranih zemalja parkiranje i nocenje u *parkiranom* kamper vozilu je dozvoljeno i stranci su naviknuti da mogu prenociti na parkiralistima koja su za to odredjena i/ili na parking mjestima na kojima nema jasno istaknute zabrane. Dakle kampiranje – ne, ali parkiranje da. To ima i Italija i Francuska i Njemacka i Austrija vecinom, da ne spominjem Spanjolsku ili Skandinaviju….

Ukoliko ne postoji parking na kojem je to moguce prvo iduce mjesto na kojem ce se kamperi smjestiti su kamper odmorista (talijanski area sosta, njemacki stellplatz, francuski aires itd.). Kamper odmorista su jednostavni, ali uredjeni veliki parkinzi na kojima se kamperi mogu (ali ne nuzno) prikljuciti na struju, izliti sive i crne vode, prespavati i zadrzati se dan-dva. Cijena za kamper odmorista nije velika (do 20-30 Eura po nocenju, a negdje zna biti i besplatno ili se placa po satu) i svakako nije onoliko skupa kao pravi kamp. Obicno su pozicionirana blizu gradske linije javnog autobusa kako bi gosti mogli posjetiti centar.

Kamper turizam rijetko podrzumijeva ostanak na istom mjestu tjedan i vise dana – obicno se uvijek putuje tako da se obidje cijeli jedan dio i na jednom mjestu ostane samo noc, eventualno dvije i velebna infrastruktura kampa za tako nesto kamperima jednostavno nije potrebna.

Rijeka ima idealnu tranzitnu poziciju na putu prema Dalmaciji, Istri ili sjeveru Hrvatske. Steta je da nemamo neko kamper odmoriste (ne kamp!) gdje bi mogli privuci i legalno smjestiti takvu vrstu gostiju. Nemojte zaboraviti da su kamper gosti obicno imucniji, vole potrositi na hranu, dobar restoran, lokalne proizvode i sigurno u odredistu ostave vise novaca nego primjerice gosti s kruzera koji imaju puni pansion i na Korzu eventualno polizu sladoled.

Stoga bih apelirala – nemojte sve probleme rjesavati “dzonom”. Ajmo zabranit! Ajmo kaznit! Ajmo zaposlit jos vise komunalnih redara da pisu kazne i tjeraju goste. Ne! Umjesto toga – ajmo izgradit i osmislit infrastrukturu, ajmo pozvat turiste, ajmo pokazat da smo u korak sa inozemnim destinacijama. Ajmo biti konstruktivni, a ne negativni! Tek tada kada cemo imati alternativno i legalno rjesenje mozemo mirne duse uprijeti prstom i reci “hej, tu ne smijete legalno parkirati i nociti, ali postoji kamper odmoriste i slobodno se preparkirajte tamo”. Ne kamp – Rijeci ne treba kamp. Ali joj treba sosta/stellplatz.

Slovenci su to prepoznali i broj odmorista (na slovenskom PZA – postaja za avtodome) je unazad nekoliko godina u velikom porastu, gotovo svaki veci grad ili turisticka znamenitost ima svoj sluzbeni PZA.

I jos za kraj – Rijeka zapravo ima parking na kojem kamperi SMIJU parkirati 24 h i za to platiti. I to parking Rijeka Plusa (https://www.rijeka-plus.hr/parkiraliste-delta/ -> “Kamperi parkirnu naknadu plaćaju od 0-24. Cijena iznosi 3,00 EUR/sat”). Naravno da to nitko ne koristi jer je cijena presmijesno visoka za parking u koji s kamperom jedva mozes uci i manevrirati, a za toliko visoku cijenu nema nikakvih kamper usluga.

Iskreno se nadam da ce huskanju doci kraj i da ce se problem regulirati, ali ne na nacin da nekog “hejtamo” i protjerujemo, nego na nacin da djelujemo konstruktivno i proaktivno.

Lei / 10.10.2023.

Poštovani,

ispričavamo se zbog kašnjenja s odgovorom te ujedno zahvaljujemo na svim konstruktivnim prijedlozima usmjerenim ka pronalaženje boljih i učinkovitijih rješenja po pitanju parkiranja kamper vozila. Kao što i sami navodite, Trgovačko društvo Rijeka plus d.o.o. koje upravlja gradskim parkiralištima, kamper vozilima parkiranje je omogućilo na Delti, gdje se naknada za tu uslugu plaća 0-24 sata, po cijeni od 3 eura po satu.

To je omogućeno prema Odluci Gradonačelnika o izmjenama i dopunama Odluke o određivanju javnih parkirališta na kojima se obavlja naplata parkiranja od 11. srpnja 2016. godine, upravo kako bi kamperi negdje u gradu dobili svoje mjesto. Upravo ta odluka svjedoči o tome da se i za ovu kategoriju gostiju pokušalo pronaći primjerena rješenja, temeljem raspoloživih mogućnosti.

Prema navedenim propisima, kontrolu nelegalnog kampiranja provode komunalni redari, a za to je također nadležna i Turistička inspekcija. Istina je, kako i sami navodite, da treba razlikovati bespravno kampiranje od parkiranja kamper vozila. Kamper je teretni automobil pa, ukoliko nema vanjskih elemenata, kao što su tenda, stolovi i ostala oprema, onda nije kampiranje, već parkiranje. Djelatnici Odsjeka za komunalno redarstvo do sada su sankcionirali samo one koji su doista kampirali, ali ne i vlasnike vozila čiji su kamperi bili parkirani. Stoga tvrdnja da se „vlasnici kampera tjeraju iz grada“ nije utemeljena. Komunalni redari, između ostalog, nadležni su za obavljanje nadzora nad provedbom propisa kojima se uređuje komunalni red, pa stoga nadziru i dio koji se odnosi na bespravno kampiranje. Pritom nema govora o bilo kakvom protjerivanju gostiju.

Vjerujemo da ste i sami svjesni toga da je problem parkiranja osobnih automobila jedan od gorućih u Rijeci, posebno zbog geografskog položaja i činjenice da grad nema mogućnost širenja. Vjerujemo da u tom kontekstu možete razumjeti što je uistinu teško pronaći adekvatnu lokaciju za parkiranje isključivo kampera.

S poštovanjem, Gradska uprava.

Odgovorite

Kalendar događanja

Izložba
  • 21.11. – 23.11.
  • (21:00)

11. STIFF: izložba “Nit za izlaz” u Galeriji SKC

Izložba obuhvaća radove devet umjetnica i umjetnika koji u različitim medijima, napose digitalnom, temu Bijega problematiziraju kroz pitanja identiteta i osobne slobode....

Detaljnije

Edukacija
  • 22.11. – 23.11.
  • (11:00)

Dvodnevni masterclass sa scenaristom i producentom Srđanom Anđelićem

Masterclass namijenjen mladim autorima koji žele razviti svoje scenarističke vještine i povezati se s iskusnim filmašima....

Detaljnije

Humanitarna akcija
  • 25.11. – 27.11.
  • (10:30)

Početak humanitarne akcije Kuglice dobrih želja

Za ovogodišnju humanitarnu akciju pripremljeno je 400 kuglica, a sprikupljene donacije namijenje su Društvu za istraživanje i potporu...

Detaljnije

Izložba
  • 25.11.
  • (19:00)

“Kapetan Yugoslavia” Vinka Barića u Galeriji O.K.

U ponedjeljak, 25. studenog u 19 sati, u Galeriji O.K. bit će otvorena izložba „Kapetan Yugoslavia“ splitskog akademskog slikara, crtača stripova i glazbenika Vinka Barića....

Detaljnije

Predstava
  • 30.11.
  • (19:00)

“Alter(n)acija” Ksenije Zec i Une Matije Štalcar Furač u Filodrammatici

Plesno gostovanje Umjetničke organizacije 21:21 koje progovara o zastrašujućoj i invazivnoj brzini kojom tehnologija i digitalizacija utječu na živote mladih...

Detaljnije

Festival
  • 13.12. – 14.12.
  • (20:00)

46. Ri Rock festival u Palachu

I ove godine festival donosi sjajnu kombinaciju mladih talentiranih bendova i afirmiranih izvođača, te dodjelu nagrade Ri Rock Kipić...

Detaljnije