Ne zadovoljstvo stanara u ulici A.Barca 3c raste iz dana u dan. Stvaraju se tenzije u obiteljima po pitanju potrošnje i naplate potrošenih kubika vode. Naime, neki stanari imaju ugrađena brojila za toplu i hladnu vodu (vodomjere). Dio njih još dan danas nije se potrudio to učiniti. Po nekom ugovoru koji do sada još niko nije vidio navodno “posebni ugovor” sklopljen sa Ri-Stanom kaže da se višak potrošene vode u stanovima koji nemaju vodomjere raspoređuje na sve stanare bez obzira imaju li vodomjer ili ne. U današnje vrijeme, kad se pazi na svaku kunu to je totalna besmislica i netko je jako dobro koristi. Kad bi se višak potrošene vode rasporedio samo na one stanare koji nemaju ugrađene vodomjere, mislim da bi se veoma brzo potrudili da ih ugrade, a ovako im dobro stoji, jer su pretežito u tim stanovima podstanari (studenti) čijim se kupaonicama koriste njihovi prijatelji i kolege. Kad će se već jednom tome stati na kraj i početi naplaćivati ono što je potrošeno a ne izmišljeno?
Kako zakon može štititi one koji nemaju vodomjere a troše preko mjere da bi im to plaćali drugi?
Definitivno je riječ o protupravnom postupanju!
Ako takav ugovor i postoji, može ga se osporiti!
Razlika potrošene vode mora biti podijeljena samo među potrošačima koji su tu vodu i trošili!
Zašto bi netko inače uopće instalirao vodomjer (kojeg treba i platiti, kojeg treba očitavati, baždariti…), zašto bi konačno i štedio vodu ako opet mora solidarno dijeliti troškove onih neodgovornih koji vodu rasipaju?
Logika je na strani ovoga sto tvrdite Vi i Dragutim, a kako stvari doista stoje pitat cemo odgovorne.
Drago mi je da je otvorena ova tema.
I ja se pitam : kako stanari koji nemaju ugrađene vodomjere prolaze bolje od onih kojima su vodomjeri ugrađeni? Ovi drugi plaćaju svoju potrošnju i potrošnju onih prvih, a žive u istoj zgradi. I sve se to događa “posebnim ugovorom”… Dakle, tu je netko ludo pametan, a nekoga se drži za budalu. Trebalo bi definitivno krenuti u istragu.
Mislim da ovdje nije riječ o nikakvom “proutpravnom postupanju” već je riječ o pravnom postupanju.
Vodomjeri koji su ugradili neki stanari nisu uvijek ugrađeni od ovlaštene osobe i nemoraju biti baždareni i nisu izdvojeni iz stana.
Tako da se nemogu uzeti kao mjerodavni za realnu potrošnju vode. Što ako se u zgradi dogodi gubitak vode u instalacijama ( puknuće cijevi ) zar bi to trebali platiti samo oni koji nemaju vodomjer.
Mislim da se po zakonu može naplaćivati po internim vodomjerima samo ako su postavljeni izvan stana i projektom predviđeni kao plinomjeri ili brojilo od struje.( većinom u novim zgradama )
Nažalost suvlasništvo donosi i određene probleme osobito ako nešto nije jasno zakonski propisano već je potrebna suglasnost svih suvlasnika zgrade.
@Torpedo:
Moj se komentar, razumljivo, odnosi isključivo na one vodomjere koji su ugrađeni u skladu s postojećim propisima, uz prethodno ishodovanu suglasnost svih nadležnih i precizan, pravovaljan međuvlasnički ugovor!
Naravno da moraju biti regulirani i izvanredni slučajevi gubitaka na zajedničkoj instalaciji nakon glavnog brojila, kao i ostali mogući zajednički troškovi!
Međutim, eventualno neodgovorno rasipanje vode pojedinaca (koji upravo zbog toga i ne žele ugraditi vodomjer!) ne bi nipošto smjelo biti tolerirano!
Da malo ilustriram jednim mogućim ekstremom:
Npr., od 10 stanova jedne zgrade, 9 ima vodomjere, a jedan nema.
Taj stanar ne održava svoju instalaciju, slavine i vodokotlići intenzivno cure, propuštaju, bezobzirno i neracionalno, prekomjerno (pretpostavimo čak i namjerno, maliciozno!) troši vodu…
Treba li i takvo neodgovorno ponašanje honorirati solidarnim podmirivanjem razlike u “potrošnji” pod izlikom gubitaka u zajedničkoj mreži?
Uostalom, danas tehnološki nije baš nikakav problem otkriti mjesto propuštanja vode, kao ni sanirati isto!
Ugradnja vodomjera bi trebala biti obveza i onda ne bi dolazilo do problema. A što se tiče nelegalnih (u većini slučajeva) podstanara koji troše, a ne plaćaju vodu (odn.njihovi vlasnici), to bi trebala reagirati država, porezna, inspekcija. Počnimo rješavat stvari od od početka, od dna prema vrhu, pa smo mnogo stvari koje se ne bi trebale događati i neće događati.
Vidim da pitanje obračuna potrošnje vode muči mnoge suvlasnike stambenih zgrada. Nedavno sam se obratio Ri-stanu s sličnim upitom i nakon dobivenog odgovora sam zaključio da je ova problematika prilično neregulirani i prepuštena ljudima na slobodno tumačenje. Evo upita i odgovora, pa možda nekome pomogne:
********************************************************
PITANJE:
Poštovani, molim Vas informacije i odgovore o niže navedenom upitu. Vlasnik sam stana u zgradi koja broji 10 stambenih jedinica. Prilikom zadnje adaptacije stana, ugradio sam individualno brojilo. Na vašim stranicama piše da “Odluku o načinu raspodjele utrošene vode unutar stambene zgrade donose stanari odnosno suvlasnici zgrade. Ukoliko ne postoji odluka suvlasnika da se raspodjela vrši isključivo po članovima domaćinstva potrebno je angažirati vodoinstalatera koji će vodomjere ugraditi i izdati certifikat, a nakon toga obavijestiti ovlaštenog predstavnika zgrade, kojem se dostavljaju mjesečna očitanja individualnih vodomjera.” Zanima me mogu li se neovisno o drugim suvlasnicima izdvojiti iz trenutnog načina plaćanja po raspodjeli na sve stanare? Konkretno, želim plaćati svoju potrošnju prema stanju svog individualnog brojila neovisno o ostatku zgrade, te da mogu sam putem interneta dostavljati očitanja. Što je sve od dokumenata i drugih radnji potrebno za prelazak na takav način obračuna i plaćanja?
ODGOVOR:
Poštovani, obračun za stanare – suvlasnike stambene zgrade obavlja se temeljem podataka dostavljenih od strane ovlaštenog predstavnika suvlasnika na za to predviđenom obrascu. Sve detalje o potvrdama i očitanju morate dogovoriti sa ovlaštenim predstavnikom suvlasnika, jer se naplata utroška hladne vode po individualnom mjerilu može vršiti isključivo temeljem prijave ovlaštenog predstavnika, a ne samog stanara.Za dodatne informacije možete se obratiti referentu za obračun vode na tel. 210-720.
********************************************************
NIsam stručnjak ali čini mi se da ovdje itekako ima protupravnih elemenata. Zašto isključivo predstavnik stanara smije jedini dostavljat stanje brojila? Zašto sve druge komunalije plaćam(o) po individualnom obračunu, a isto ne vrijedi za vodu, iako imam svoje brojilo?
@Fran_Supil, moje iskustvo s ovime sto spominjete je sljedece… Uzorak je zgrada od 48 stanova gdje svi imaju ugradjena brojila. Svaki stanar pocetkom mjeseca predaje jednoj osobi (predstavnik stanara / predsjednik kucnog savjeta – zovite kako vam je draze) potrosnju za prethodni mjesec, na osnovu cega se radi obracun. Ista osoba ima uvid u ukupnu potrosnju vode za zgradu (glavno brojilo).
Od ukupne potrosnje se odbijaja potrosnja onih domacinstava koja su predala stanje vode, a ostatak se dijeli na ostale koji to nisu ucinili. To znaci da oni koji su predali stanje brojila placaju onoliko koliko su napisali, dok se ostatak vode dijeli na ostatala domacinstva. Koliko je to “(ne)legalno” ne znam, ali je cinjenica da je to uobicajeni nacin obracuna. U ovoj primjeru moze se umjesto stanara koji ne predaju stanje brojila, uvrstiti stanare bez brojila, sistem je isti.
Ono sto se mora naglasiti, jest cinjenica da ni u ovom slucaju ne postoji nacina kojim ce se utvrditi stvarna potrosnja vode, jer nema kontrolnog mehanizma koji ce doci do stvarne potrosnje. Svaki stanar s brojilom moze upisati stanje vode koji god zeli, i predanom stanju “se vjeruje”. Nitko nema pravo uci u tudji stan i zatraziti ocitovanje brojila.
Zasto se stanje vode u stanovima s brojilima ne popisuje kao sto je slucaj sa stanjem brojila plina npr… mislim da ce ostati pitanje jos dobar niz godina.
@urednik: Ma shvaćam da je ingerencija Vodovoda samo do glavnog brojila koje se nalazi na javnoj površini, te također da nitko nema pravo ulaziti ljudima u stanove, no ako je meni kao potrošaču u interesu da pustim u stan sl. osobu koja će očitati baždareno i plombirano brojilo, onda ne vidim razlog da svako plaća prema svom brojilu (ako ga ima) odnosno da osobno komunicira s Vodovodom, a ne isključivo preko zajedničkog predstavnika stanara. Te provjere i očitanja čak i ne moraju biti na mjesečnoj bazi, dovoljne bi bile polugodišnje.
Kako ste u vašem opisanom slučaju rješili pitanje eventualnih curenja ili korištenja zajedničke instalacije (pretpostavljam da imate u navedenoj zgradi neku ostavu za čistačicu stubišta ili sl. gdje postoji zajednička “špina”)? Takvi priključci dodatno kompliciraju obračun, ovaj put nauštrb onih koji nemaju individualno brojilo…
Naravno da kompliciraju, pogotovo u slucajevima kad stanari bez pardona na zajednicku spinu spoje crijevo pa peru automobie po sat vremena i slicno….
@svima: S obzirom da sam otvorio ovu temu i dobio dosta konstruktivnih riješenja, želim se svima zahvaliti na učešću u ovoj problematici. Ako je brojilo za vodu propisno ugrađeno, plombirano i ima certifikat o ispravnosti, ne vidim razlog zašto nadležna služba ne bi očitavala to brojilo kao što to radi i sa plinom, u čemu je razlika. A zajedničke špine i eventualne kvarove od glavnog brojila dalje prema zgradi normalno je da potrošnju snose svi stanari. To se može riješiti na sastanku kućnog savjeta uz malo dobre volje. Bilo kako bilo, problem ostaje i dalje, a riješiti ga mogu samo stanari zajedničkim dogovorom.
na stranicama ViK a ima pravilnik o oskrbi vodom i priključcima ….
dio koji se odnosi na pomoćne vodomjere :
Članak 19.
Moguće je mjerenje utroška vode i za svaki stan ukoliko se projektom vodovodne instalacije zgrade predvide pomoćni vodomjeri za svaki sta, ugrađeni u posebnim vodomjernim oknima (nišama ili šahtama) u hodniku najniže etaže stambene zgrade.
Pristup ovako ugrađenim pomoćnim vodomjerima moguć je samo uz prisutnost predstavnika javnog poduzeća.
Poštovani,
drago nam je da se potaknula rasprava i ovoj temi koja je vezana uz uređenost življenja u suvlasničkoj zajednici. Ova tema od posebnog je značaja u onim zgradama koje su sagrađene u vrijeme kada su se primjenjivali drugi građevinski propisi i standardi, a zbog kojih interne vodovodne instalacije nisu izvedene na način da omogućuju precizno mjerenje količina isporučene vode svakom stanu, već se obračun može temeljiti samo na ukupnoj količini isporučene vode cijeloj zgradi. Ova količina vode mjeri se na glavnom vodomjeru kojeg održavaju i očitavaju djelatnici KD VODOVOD I KANALIZACIJA d.o.o. Rijeka.
U pravilu, iz iskustva znamo da, problema s obračunom i raspodjelom ukupne količine isporučene vode svakom stanu u zgradi nema ukoliko su međusobni odnosi u zgradi dobri te se stanari odgovorno ponašaju.
Upravo kako bi obračun zadovoljio suvlasnike i kako bi oni imali što manje primjedbi na obračun omogućeno im je da sami donesu odluku o načinu na koji će im se raspodijeliti ukupna količina vode isporučene zgradi. Tako se mogu odlučiti da im se voda raspodjeljuje po broju članova domaćinstva, prema potrošnji očitanoj na individualnim vodomjerima ugrađenim u stanovima ili kombinacijom ova dva načina.
Vrlo često građani upućuju pritužbe na znatno uvećanu obračunatu im količinu hladne vode od one koju su očitali na vodomjerima u stanu za hladnu vodu previdjevši da toj količini moraju nadodati i količinu očitanu na vodomjerima za toplu vodu. Zašto? Jer je za količinu potrošene tople vode bilo je potrebno isporučiti istu tu količinu hladne vode koja se ne evidentira na ugrađenim vodomjerima u stanu za hladnu vodu. Pri tom u cijeni tople vode ne obračunava se cijena (trošak isporuke) hladne vode već samo trošak za isporuku tople vode, odnosno utrošena energija za njezino zagrijavanje.
Utrošak hladne vode, prema uobičajenim odlukama suvlasnika, obračunava se na način da se prvo stanarima koji imaju ugrađene vlastite vodomjere zaračuna količina vode prema očitanom stanju na svim vlastitim vodomjerima (i za hladnu i za toplu vodu). Nakon što se ovim stanarima voda raspodijeli na opisani način, ta se potrošnja zbroji i zbroj oduzme od ukupne količine isporučene vode zgradi. Dobivena se količina vode tada raspodjeljuje na ona domaćinstva koja nemaju ugrađene vlastite vodomjere. Tim se domaćinstvima raspodjeljuje maksimalno do 7 m3 vode po članu domaćinstva.
Ukoliko i nakon raspodjele utrošene vode preostane još neraspoređene vode, ista se raspodjeljuje na sve stanare unutar zgrade, u pravilu proporcionalno njihovoj potrošnji.
I u ovom slučaju suvlasnici imaju pravo da sami odluče na koji će se način raspodijeliti preostala količina vode. Mnoge zgrade tu razliku više ne raspodjeljuju proporcionalno potrošnji, već jednako na sve stanara, bez obzira trošili oni ili ne vodu, smatrajući da je to najpravedniji način raspodjele u slučaju puknuća zajedničkih instalacija.
Manje razlike u obračunatoj količini hladne vode od zbroja potrošnje po svim vodomjerima ugrađenim u stanu, i onima za hladnu i onima za toplu vodu, moguć je ukoliko postoji vremenska razlika u njihovim očitanjima kao i očitanja glavnog vodomjera kojim se mjeri potrošnja cijele zgrade. Veće razlike moguće su ukoliko su zajedničke vodovodne instalacije (u zgradi i izvan nje) neispravne.
Prijava podataka kojima će se raspodijeliti količina vode isporučena zgradi (potrošnja po vodomjerima ugrađenim u stanu, broj članova domaćinstva) obavlja se putem ovlaštenog predstavnika suvlasnika zgrade kako bi se zaštitili interesi svih suvlasnika. Ovlaštena osoba trebala bi voditi računa da nitko nije oštećen u raspodijeli isporučene hladne vode, odnosno da se točno prijavljuje broj članova domaćinstva, da su ispravno očitani vodomjeri u stanovima te da se oni redovito baždare ili mijenjaju, prema trenutnim propisima svakih 5 godina, a sve u cilju ispravnog evidentiranja količine vode koja prođe kroz njih.
Možda niste znali, ali inicijativom Udruge suvlasnika, RI-STAN d.o.o. Rijeka, kao pravna osoba koja na području grada Rijeke pruža uslugu objedinjene naplate troškova stanovanja, svaki mjesec dostavlja ovlaštenim osobama obračunske liste na kojima je vidljiva količina isporučene vode na glavnom vodomjeru, zatim prijave o količinama očitane potrošnje po ugrađenim vodomjerima za svaki stan, broj članova domaćinstava te nadodane razlike, odnosno konačni obračun potrošene hladne vode po domaćinstvima. Uvidom u njih stanari mogu provjeriti i kontrolirati obračun količine vode te razlike u obračunu od prijavljene potrošnje i po potrebi pokrenuti raspravu na ovu temu u svojoj suvlasničkoj zajednici.
Nadamo se da su ove informacije pripomogle ovoj raspravi i otklonile neke nejasnoće.
S poštovanjem,
KD VODOVOD I KANALIZACIJA d.o.o. Rijeka
@gradska-uprava
Zahvaljujem na veoma sveobuhvatnom odgovoru, veoma je jasan i daje mogućnost suvlasnicima da sami na svom sastanku suvlasnika riješe svoje odnose po pitanju potrošnje tople i hladne vode.
@ gradska-uprava :
“…Uvidom u njih (u obračunske liste) stanari mogu provjeriti i kontrolirati obračun količine vode te razlike u obračunu od prijavljene potrošnje i po potrebi pokrenuti raspravu na ovu temu u svojoj suvlasničkoj zajednici.”
Ovo je dobro znati.
Po tome bi daljnji mogući nesporazumi, tenzije i opravdanja tipa “nisam znao” u smjeru stanara i predstavnika stanara trebali biti manji, a s druge strane pošteni stanari bi argumentirano imali razloga za negodovanje.