1. Kolika je bila puna cijena nabave autobusa?
2. Nakon koliko godina će se autobus “isplatiti” (pretpostavljam da postoji nekakav poslovni plan / analiza / projekcija prema kojima se ulazilo u projekt i u kojima je odgovor)?
3. Dali je taj plan i realiziran?
4. Gdje se može pronaći/pročitati isti?
5. Koliko kuna godišnje odlazi na turistički autobus (kredit(?), održavanje, gorivo, ljudstvo, marketing itd.), a koliki su godišnji prihodi istog? Znači troškovi/rashodi su x, a prihodi y. Dovoljno je za zadnje 3 godine.

Pitanja su jednostavna i ne zahtijevaju “filozofiranje”, samo brojke i činjenice.

Hvala

Alex / 26.04.2013.

RIJEKA » Riječki turistički autobus i ovu će sezonu prometovanja na liniji između Rijeke i Opatije, što je započela 15. lipnja, a završava za tjedan dana, okončati s prilično skromnim rezultatima, sudeći po broju dosad prodanih karata.

Da turistički autobus, kupljen prije pet godina za 2,5 milijuna kuna kao prvi double-decker s otvorenim krovom za tu namjenu u Hrvatskoj, češće prometuje prazan nego pun, nije se teško uvjeriti svakoga dana na riječkim i opatijskim ulicama, a skromnu posjećenost potvrđuju i službeni podaci Autotroleja o ovosenzskoj prodaji karata za turističke vožnje.
Iznajmljivanje autobusa

Od početka prometovanja na ljetnoj ruti od opatijske Slatine preko središta Rijeke, do Trsata i Tower centra, pa do 23. kolovoza, autobusom se vozilo ukupno 2.106 putnika, pri čemu je od prodaje karata ostvaren prihod od 41.100 kuna. Za usporedbu, 2008. godine, kada je autobus prvi put vozio tijekom cijele turističke sezone, u istom je razdoblju ostvaren gotovo dva i pol puta veći broj putnika, preko pet tisuća. Ove je godine od iznamjljivanja autobusa izvan sezone, prema podacima iz Autotroleja, ostvaren i dodatni prihod od deset tisuća kuna, pa se, uz pretpostavku da i tijekom jeseni bude ostvaren sličan prihod kao na proljeće, može izračunati da će se ukupni prihodi od turističkog autobusa u najboljem slučaju tek priližiti ukupnim godišnjim troškovima njegova održavanja koji za gorivo, gume, servise, maziva, osiguranje i ostalo iznose 73 tisuće kuna.

Iz Autotroleja poručuju kako je riječ o vozilu čija je osnovna namjena obogaćivanje turističke ponude suvremenim sadržajima. »Turistički autobus nudi sasvim novu mogućnost upoznavanja s Rijekom i Opatijom, na način da se znamenitosti i atrakcije spomenutih gradova mogu razgledati iz autobusa uz priču na čak 8 jezika, odnosno na hrvatskom, talijanskom, njemačkom, engleskom, francuskom, ruskom, španjolskom i mađarskom. Iako svjetske metropole poput Londona, Barcelone ili Valencije već odavno raspolažu ovakvom ponudom, naš je autobus po mnogočemu drugačiji. Ponajprije stoga što je jedini – umjetničko djelo. Zahvaljujući poznatom riječkom umjetniku Voji Radoičiću, autobus već svojom vanjštinom priča priču o atraktivnim riječkim i opatijskim lokalitetima na jedinstven i neponovljiv način«, stoji u dopisu iz gradskog komunalnog društva, uz zaključak da će turistički autobus do konca godine ostvariti još dio prihoda koji će pokriti troškove održavanja, što, prema odgovornima u Autotroleju, znači da je u potpunosti zadovoljio svoj osnovni cilj naveden u dopisu.

I u Turističkoj zajednici Grada Rijeke smatraju kako je prvenstveni cilj uvođenja ovog autobusa bilo stvaranje nove turističke ponude na području gradova Rijeke i Opatije, pri čemu direktor TZ iRijeka Petar Škarpa ocjenjuje kako je riječ o uspješnom projektu.
Doprinos edukaciji

– Ne treba zanemariti ni korištenje turističkog autobusa za izlete i prijevoz učenika tijekom školske godine, jer upravo je korištenje autobusa u edukativne svrhe također bila jedna od predviđenih namjena prilikom njegove nabave. Isto tako, autobus se iznajmljuje za potrebe brojnih kongresa, posebno u Opatiji, tako da obogaćuje i taj vid turističke ponude. I u osnovnoj namjeni, upoznavanja gostiju sa znemenitostima Rijeke i Opatije, na način kakav poznaju mnogi europski gradovi, poput Barcelone, ostvareni su dobri rezultati, a turistički autobus postao je prepoznatljiv dio riječke turističke ponude u ovih pet godina koliko prometuje, kazao je Škarpa.

Na pitanje kako objašnjava skroman ovosezonski promet, Škarpa je odgvorio kako je zbog krize turistička potrošnja općenito u padu.

– Vjerujem da se to odrazilo i na prodaju karata za turistički autobus, no i dalje smatram kako ga ne možemo valorizirati isključivo kroz ostvarene prihode, nego i kroz značajan doprinos turističkoj ponudi i edukaciji naših učenika, zaključuje Škarpa.

Investicija Grada i Turističke zajednice

Turistički autobus riječkim je ulicama počeo prometovati 2007. godine, a njegovu nabavu financirali su Grad Rijeka putem kredita Autotroleja te Turistička zajednica Grada Rijeke. Ukupno je u njega uloženo čak 2 milijuna i 900 tisuća kuna. Sam autobus stajao je dva i pol milijuna, dok je ostalih 400 tisuća kuna uloženo u vizualno rješenje autobusa, djelo slikara Voje Radoičića, tekst priče o Rijeci i Opatiji i njegov prijevod, promociju te postavljanje dekorativnih oznaka na autobusnim stajalištima.

Copy-paste iz novog lista 10.9.2012

Zahvaljujem, ali i dalje čekam brojke od “gradske uprave”.

Iako očito gomila gubitke, projekt je uspješan jer “doprinosi edukaciji”!? Koliko puta slušamo kako projekti koje građani podržavaju “nisu financijski isplativi” jer grad na njima gubi i ne može ostvariti materijalnu ili neku drugu vrstu koristi, pa se zato i ne dese, a ovaj autobus o kojem se građane nije ni pitalo se proglašava “uspješnim” jer “doprinosi edukaciji”!?

1. Molim dodatno objašnjenje kako je nešto što je očiti promašaj, što košta porezne obveznike ovog grada, što ne ispunjava svoju svrhu (da ispunjava, bilo bi profita), i u što se ušlo bez poslovnog plana proglašeno uspješnim? Koliko god “ideja” bila “odlična”, brojke i zdrava pamet određuju realizaciju ili propast PRIJE nego se potroši 3 miliona kuna.

2. Koji su kriteriji za mjerenje uspješnosti, ako (očito) to nisu financijski rezultati?

3. Do kada će autobus “uspješno” voziti, pri tome stvarajući dug koji plaćaju građani Rijeke?

Molim urednika da doda i ova pitanja. Odgovor ionako stiže, u prosjeku, za 20 dana.

Poštovani,

sa željom da konkretno odgovorimo na Vaša pitanja, moramo ipak na početku reći da turistički autobus nije zamišljen kao komercijalni projekt, već mu je osnovni cilj unaprijediti turističku ponudu Rijeke i Opatije.

U tom smislu, za Grad Rijeku nije u prvom planu zarada turističkog autobusa, a evo i odgovora na Vaša pitanja:
1. Informacija o cijeni nabave autobusa dostupna je naravno od 2007. godine kad je autobus kupljen i stavljen u promet. Cijena nabave je 2.471.721,41 (bez PDV-a)
2. Na ovo pitanje odgovor je već dan u uvodu i u tom smislu važno je istaknuti da su za rad autobusa svake godine osigurana sredstva koja pokrivaju troškove funkcioniranja autobusa, odnosno razliku u odnosu na prihode od prodanih karata.
3. Kao što smo naglasili cilj nabave ovog prvog turističkog double-deckera u Hrvatskoj bio je obogaćivanje turističke ponude suvremenim sadržajima i jednom sasvim novom mogućnošću upoznavanja sa Rijekom i Opatijom, na način da se znamenitosti i atrakcije spomenutih gradova mogu razgledati iz autobusa uz priču na čak 8 jezika, odnosno na hrvatskom, talijanskom, njemačkom, engleskom, francuskom, ruskom, španjolskom i mađarskom. Sličan model koriste i druga turistička odredišta te se ovaj autobus promatrati i kao oblik ulaganja lokalne zajednice u razvoj turističke ponude.
4. Na 3. i 4. pitanje, ponavljamo, kao što smo naglasili da je cilj nabave ovog prvog turističkog double-deckera u Hrvatskoj bio je obogaćivanje turističke ponude suvremenim sadržajima i jednom sasvim novom mogućnošću upoznavanja sa Rijekom i Opatijom, na način da se znamenitosti i atrakcije spomenutih gradova mogu razgledati iz autobusa uz priču na čak 8 jezika, odnosno na hrvatskom, talijanskom, njemačkom, engleskom, francuskom, ruskom, španjolskom i mađarskom. Sličan model koriste i druga turistička odredišta te se ovaj autobus promatrati i kao oblik ulaganja lokalne zajednice u razvoj turističke ponude.
5. Budući da je 2010. godine u potpunosti otplaćen kredit za autobus možemo naglasiti da su ukupni troškovi autobusa u protekle 3 godine iznosili za održavanje, registraciju, cestarinu, osiguranje, informatore u autobusu i druge troškove iznosili oko 390.000,00 kuna, dok su ukupni prihodi iznosili 334.000,00 kuna.

S poštovanjem,
Gradska uprava

Odgovorite