Unatrag nekoliko godina kod Sušačke bolnice su asfaltirane dobro poznate “kocke”.
Iste (ili slične) takve kocke u ulici Mirka Franelića (Kozala) su zaštićene od strane konzervatora i ne smiju se asfaltirati.
Zanima me sljedeće:
1. Usporedba statusa kocki kod Sušačke bolnice (asfaltirane) i kocki u ulici Mirka Franelića (ne smiju se asfaltirati)?
2. Da li u Hrvatskoj postoji specijalizirano (licencirano?)poduzeće koje se bavi očuvanjem/restauracijom/održavanjem takvih kocki (kao što npr.postoje građevinske firme licencirane za obnovu starih zgrada)?
3. Ukoliko u Hrvatskoj ne postoji takvo poduzeće da li se smije angažirati strano poduzeće da to učini (pošto nije zadovoljavajući odgovor da u Hr ne postoji takvo poduzeće).
4. Da li se kocke u ulici Mirka Franelića mogu obnoviti da obnova bude u skladu sa zahtjevima konzervatora?
Hvala

Silversurfer / 10.04.2013.

Samo da nadodam, kada se u M.Franelića izvodila plinovikacija, origigi kockice su završile sa svim ostalim materijalom u hrpici za deponij i na upit nas zabrinutih stanovnika te ulice, od pomisli da bi se ulica potaracala asfaltom, vraćeni su graniti sa n lokacija (tada se sve nakon iskapanja asfaltiralo), tako da danas u M. Franelića imamo paletu svakakvih i svakako posloženih kockica, i ne posloženih (eto hrpice svako malo) što i dalje smatramo manjim zlom od asfalta.

Marin 85 Asfalt sam po sebi nije zlo ali,u kombinaciji sa povijesnim kockama sigurno jest.
Pričamo o očuvanju postojećeg,nečega što je vrijedno sačuvati.
Hoćemo na Guvernerovu palaču ukoliko otpadne dio pročelja stavljat demit fasadu zato jer je to novije rješenje?
Vjerovatno nećemo.

Kocke su zastarile, kuće su zastarile, imaju drvenu međukatnu konstrukciju, samo što nisu šoto, najbolje potaracat sve, pogladit cestu, ograničit promet na 120km/h. Nekako se i sam osjećam zastarjelo. E da, i groblje nam je staro u PM, naprdimo mu autocestu. Jezik, da ne pričam, ko ga živ razumije? Svi smo stari, Marine. Kog vraga uopće ovdje radimo?

@ Marin_85, da budem konkretniji zašto sam protiv asfalta u M. Franelića. Cesta kroz ulicu ima sasvim lokalni karakter, uspon je prevelik i tjera na stiskanje gasa, svi portuni su tik uz samu cestu i modernizacija i nužno preopterećenje ulice bi nama život učinilo nemogućim. U zadnjih 10 godina meni su vozila 2 puta rušila zid i stupove od portuna, sanacija naravno u vlastitom trošku. Životi djece su ugroženi. Postoje 3 altarnativna pravca za komunikaciju s Kozalom i dalje, ali ovo je shortcut, pa kao se nešto uštedi. S povijesnog gledišta, građevine su iz 1. desetljeća 20.stoljeća i ulica je zadržala isti look kao prije 100 godina, što je prava rijetkost. Točno je da je problem s peticama i dječijim kolicima, ali kvalitetna sanacija i prenamjena ulice u lokalno dozvoljeno bi riješila problem. Kao što sam ja utukao 10K kn u kameni zid, a mogao sam tresnut malo betona i sve OK, tako bi i grad trebao voditi računa o svom nasljeđu.
@Zdravax: Ja samo volim jesti ljuto, ne sjećam vas se ni iz ovog niti iz prethodnih života.

Zdravax,ako si prošao tom ulicom onda si vjerovatno vidio da većina kuća ima svoja dvorišta gdje stanari parkiraju svoja vozila.
Ostali koji nemaju tu bogomdanu mogućnost, parkiraju na cesti (kockama!) uz zid ili pretpostavljam po okolnim ulicama.

Ta bogomdana mogućnost je bila predmet kupoprodaje po tržišnim uvjetima a sredstvo osiguranja – sva imovina, što bi se reklo život pod hipotekom.

Pa dobro … kocke su zasticene, pa ste tako sigurni da se nece asfaltirati, ali bi ih mozda uskoro ipak trebalo nekako sanirati. Problem je sto nema tko u Hrvatskoj, ako bi se uopce naslo dovoljno para za tako nesto.
Pa mislim da bise ipak naso neko da odradi taj posao. Samo pazite da nebude Cestina sluzba za odrzavanje. To su oni sto su se proslavili na Rijecaninovim kockama rotora 1 – 8 kod towara, a i ja sam mogao nedavno posvjedociti njihovom fusheraju prilikom postavljanja zidica tu na Kantridi, na divljem pruznom prijelazu
Oni sto pripremaju povrsine i asfaltiraju su umjetnici, ekipa samo takva i majstori pravi, ali oni sto rade u betonu su smijesni … ustvari ne ni oni nego njihov sef koji im je rekao, pustio da tako rade. Svi se mozete uvjeriti … eno ga tamo izmedju onih garaza. Cudim se da uopce stoji nakon sto su ga drugi dan ipak morali rusiti i ponovno graditi. Nisam imao kameru da to snimim i dignem na tuzibabu … lupezi odnili prokleta im dusa ako nevrate. A valjda oce … kada shvate da ja nisam lupez, mozda mi ga ipak vrate… da mogu slikavat za tuzibabe
Sada idem na godisnji.
Ovu posljednju capsicuminu izjavu cu ponovno pokusat shvatit kad se vratim

Capiscum,ako smo se dobro razumijeli,rekao sam bogomdanu mogućnost zbog toga što se praktički nalazite u centru,a imali ste mogućnost to “parkiralište”-dvorište kupiti…ispred kuće.
Na to sam mislio…jer mnogi u gradu nemaju tu mogućnost bez obzira da li imaju financija ili nemaju.

“Capsicum – Kocke su zastarile, kuće su zastarile, imaju drvenu međukatnu konstrukciju, samo što nisu šoto, najbolje potaracat sve, pogladit cestu, ograničit promet na 120km/h. Nekako se i sam osjećam zastarjelo. E da, i groblje nam je staro u PM, naprdimo mu autocestu. Jezik, da ne pričam, ko ga živ razumije? Svi smo stari, Marine. Kog vraga uopće ovdje radimo?”

Da se radi o nekakvom zidu uz cestu, fasadi od neke zgrade, stoljetnom hrastu koji nikoga ne ugrožava i nikome ne smeta, bilo čemu što je manje/više “beskorisno” ali vrijedi sačuvati radi kulture/povijesti/tradicije, i što direktno NE utječe na nikoga još bih razumio i podržao… Ali kocke na cesti, koje itekako ugrožavaju sigurnost, jer kako si sam rekao “U zadnjih 10 godina meni su vozila 2 puta rušila zid i stupove od portuna…”?

Vozio sam tom cestom x puta, i svaki put mi je bilo žao auta (iako je 10 godina star). Ono nije cesta, ono je hrpa kamenja. Što misliš, zašto su ti se ljudi zabijali u portun? Na toj uzbrdici se ne može voziti brzo, zbog brzine sigurno nisu. Ali tamo treba čvrsto držati volan, jer trza se na sve strane, na što ljudi koji 99.9% vremena voze po asfaltu nisu navikli, a i da jesu navikli, ne očekuju tako katastrofalnu cestu usred grada pa se i preračunaju… A dovoljna je sekunda, i uz malu brzinu, da se sve otme kontroli. Uspon je velik, kako si već rekao treba stisnuti gas (ne radi brzine, nego nagiba), a neravne, grbave i po kiši skliske kocke su kao stvorene da se desi sr*nje. Ima puno drugih velikih uzbrdica u uskim ulicama u ovome gradu (naročito po Kozali/Belvederu), pa se ljudi ne zabijaju u portune jer izgube kontrolu vozeći “120km/h”. Sva sreća da ulica nije dvosmjerna, jer kočiti dok po kiši voziš nizbordo po tom kamenju… to zadovoljstvo smo desteljećima imali kod sušačke bolnice, i mislim da nitko (tko vozi) ne žali za kockama. Tamo po kiši nije pomagao ni ABS ni nove gume.

Što fali rješenju da se negdje na potezu ulice, uz rub, ostavi 1×1 metar tih kocki (prethodno ih treba srediti) sa pločom na zidu na kojoj piše o čemu se radi, a ostatak pretvori u sigurnu cestu, gdje ti se nitko neće zabijati u portun? Imali bi i povijet i sigurnost. Vrijeme ide, grad se razvija, tehnologija ide naprijed, način života se mijenja, više se ne vozimo u kočijama, a u međuvremenu su izmislili asflat. Kocke su “out”, asfalt je “in”. Ajmo ukinuti TV i internet jer “kvari” mlade genracije, nama starima se ne sviđa, i opet svi u večernje sate slušajmo radio drame na radio Zagreb 2, uz vatru. Kada “auti” budu letjeli, maknite asfalt i posadite travu, vratite kocke, meni svejedno. Ali da želim rasklimavati auto, proklizavati, voziti off-road usred grada… ne želim. Uostalom plaćam svake godine za održavanje cesta. Oprosti, možda griješim, ali cijeli stav mi “smrdi” na stavljanje stupića na vrhu ulice i pretvorbu u slijepu ulicu, svojevrsnu privatizaciju da bi stanarima bio mir, tišina i bez automobila i smoga, sa kockama koje su vizualno baš “lijepe” a i stare pa čuvamo povijest… Lijepo zamišljeno, svi mi volimo biti komotni i da nas nitko ne smeta, ali u centru grada je to nerealno očekivati. Kako si rekao “osjećam se zastarjelo”. To ne znači da se i ostali tako osjećaju i da žele živjeti u takvom gradu. Ipak, postoji rješenje…

I meni je bilo dosta grada, buke, smoga, po ljeti jurećih motora u 3 ujutro… pa sam odselio u prigrad, na selo. Nebi vjerovao koliko su tamo stanovi jeftiniji. Prodaš stan sa drvenim stropom, u nesigurnoj ulici, sa “antičkim” i opasnim kockama, kupiš stan u prigradu, još ti ostane novaca, a (obično) i dobiješ dva parkirna mjesta samo za sebe. U grad se stiže za 15-ak minuta, a nema ni buke ni smoga. Samo ptičice, šuma, svježi zrak i u daljini zvuk motorne pile iz susjednog sela. Samo što je ljudima uvijek “lakše” mjenjati svih oko sebe, nego svoj vlastiti način razmišljanja kako si život učiniti sretnijim i komotnijim.

Mišljenja sam da bi struka (Konzervatori) trebala odlučiti da li će je asfaltirat ili će je sačuvat (restaurirat),ali na ispravan način.
Ukoliko postoje tri alternativna pravca ne vidim ništa loše da se ta ulica ograniči samo za potrebe stanara ili slično.
Smanjio bi se promet (smog) i sačuvale kocke.
I u drugim gradovima se radi na tome da se smanji promet u centru pa ne vidim razlog zašto ta ulica ne bi bila “oaza” mira ukoliko ima uvjete za to bez obzira što je u centru.
Inače ja ne stanujem u toj ulici,ali mogu zamislit kako je Capsicumu.

Alex: “Vozio sam tom cestom x puta, i svaki put mi je bilo žao auta (iako je 10 godina star)”
I meni je žao tvog auta, ali ne i tebe, jer tipičan si primjer dotepenca koji Rijeku doživljava kao spavaonicu, a ne kao grad u kojem bi trebao uživati, imao se čime ponosit i što pokazati. Mjesto ti i je na periferiji i stvarno ne znam što uopće radiš u centru. Moj auto je star 23 godine i svaki dan se tuda vozim, nisam sanirao amortizere, vozim se kako se i vozi lokalnom cestom. Ja kada sam rješavao stambeno pitanje jedan od kriterija je bila autentičnost i tvoji bahati komentari me sigurno neće otjerati na periferiju a ti samo potvrđuješ mainstream politiku da se u Rijeci treba razračunati s prošlošću za sva vremena, porušit sve što imalo asocira na neke malo slavnije dana ovog grada. Niti kanim s tobom polemizirati o sanaciji prometnica, niti želim hraniti tvoja materijalistički ego, o sebi si dovoljno rekao, ja o sebi također. Daleko ti kuća.

@Capsicum, molim da razgovor nastavimo uljuđeno, a ako ne ide možemo jednostavno “u tišini” sačekati odgovor Grada. Hvala Vam.

Mislim da će potrajati dok dobijemo odgovor jer je u pitanju i mišljenje konzervatora

Ne racunajuci onu blagu uzbrdicu na prvoj slici, sve je na ravnom … sa svrhom i razlogom. Kocke, osim arheoloske vrijednosti, imaju jos neke cisto prakticne prednosti u starim skucenim gradskim jezgrama, izlozenim cestim prekapanjima instalacija (jednostavno dizanje i vracanje na stara mjesta). Svojom neudobnoscu destimuliraju vozace na brzu voznju, i odrzavaju njihovu budnost u gustom gradskom prometu…zato se koriste i u rotorskim rijesenjima … cvrste su , otpornije od asfalta …uvijet je jedino da imaju solidnu podlogu … po mogucnosti od starih rimljana koji su bili majstori cestogradnje kaldrma u ono doba, a ne ko ovi nasi danasnji majstori Rijeka prometa …eto Capsicum … nadam se da si sad zadobvoljna

Što bi ja sada trebao biti zadovoljan? Zadovoljan sam da se svako igra isprid svog portuna, a moj da ostavite na miru. A po onoj “blažoj” uzbrdici bi ti volio opipat puls.
S obzirom da sam već izcenzuriran, a pozivam se na šutnju do odgovora kompetentnih (usput, nejednom su kod odlučivanja kompetentni izignorirani), onda nebih sam sebi kakao po glavi.

“Prosao” sam ponovno onom “blagom” uzbrdicom … biciklom… jedva … Puls 120.
Dakle u pravu si. Otpada mi saljiva teorija po kojoj se Mcadam (p)ostavlja samo na ravnim djelovima
Dapace ono sto sam ustvari najozbiljnije htio rec, to je cinjenica po kojoj je u Rijeci Kaldrma ostala samo na donedavna za valjak nesavladivim uzbrdicama, ili nebitnim mjestima
Tako bi i ova vasa ulica danas za asfaltiranje bila piece of cake kada nebi bila zasticena …
Ono sto vas muci Capsicum je nesto sto vi otvoreno ovdje nemogaste izreci… zato cu vam pomoci… iako trebao nebih .
Dakle:
Postavljanjem cvora Kozala, za ocekivati je drasticno povecanje prometa ovom vasom “zasticenom” kockastom ulicom.
Sada kada to znamo, potpuno je nebitno i irelevantno, iz vase pozicije njezinog adresara, dali je ona kockasta ili asfaltirana.
Bitno je to dacete vi, kada krene promet zgorun prema cvoru Kozala, vi cete dakle moliti nekoga da je asfaltira i potaraca … ako sada propustite inzistirati na njezinoj dosljednoj zastiti kao rijeckog urbanog i graditeljskog blaga… i to postavljanjem stupica (na daljinsko telefonsko upravljanje) samo za emergence, i stanare njezinih zgrada.
Tako bi se onda mogla prosiriti ova prica i oko Vaseg kukanja oko skrnavljenja vjecnih pocivalista postavljanjem izlazne rampe obilaznice tik uz mauzoleje svojevremeno vidjenijh rijeckih familija.
Iako se radi o izlazu sa zaobilaznice koji se ne tice direktno ove vase ulice, njezino postavljnje ce zasigurno biti znak da ce i ulazna rampa na Brascinama, koja ce privuci vozace iz nizih djelova centra grada bas preko vase ulice, biti postavljena kad-tad.

Ma dragi gospodine,vi svoje zaključke bazirate na kompletno pogrešnim premisama, kako vi, tako i neki drugi komentatori, pa koliko god ih lijepo ili manje lijepo uvijali, oni su totalno pogrešni i nemaju veze sa stvarnošću, a stvari su vrlo jednostavne i vrlo uočljive:
1.cesta je loša i za aute i pješaka, najbolje to znaju svakodnevni korisnici i stanovnici,
2. cesta je LOKALNA, niti s jedne strane nema pločnika, kroz nju se očekuje isključivo lokalni promet kao i ostatkom Brajšine, V.Novaka, A.Kovačića, F.Prešerna, O. Valića, kao uostalom i svim cestama lokalnog značaja. Ona ne može biti zamjena za glavnu ulicu, ona je samo par metara od zida do zida, onuda NE MOŽE auto projuriti sa 70 il ne d’o bog više, promet se kroz ulicu ima ovako ili onako usporiti i uopće nije sporno da se brzina kroz ulicu ima ograničiti, pa da dalje ne filozofiramo o kockicama kao usporivačima, postoje i druge metode,
3. i ne manje važno, u ovom gradu stvarno postoje ljudi kojima je stalo do očuvanja autentičnosti (ne samo riječke, nego historicističe, secesionističke, modernističke, kakve god, ali nasljeđene), ljudi koji STVARNO vole svoj grad. Kao primjer odnosa prema nasljeđenoj baštini sam naveo nekoliko linkova s lokacija koja sam obišao i za koje sam smatrao da su dovoljno slikoviti primjer, a da se puno ne drvi o tome kako spojiti nasljeđeno s novim. Ako uvažimo činjenicu da jedna slika govori 1000 riječi, a ja sam ostavio nekoliko virtualnih šetnji kao primjer, onda mi možemo laprdati još 100 godina a da ne kažemo ništa, samo razlika je u tome što ja tamo živim, a vi o tome časkate ili kao što neki imaju potrebu da u svrhu samopromicanja pišu eseje o životu u gradu u kojem niti prirez ne uplaćuju.

Da, nisam ponudio rješenje: presložiti kocke i na dnu ulice staviti prometni znak s ograničenjem brzine.

Zdravax,navodiš da će ulicu Kocki koristiti oni koji “iza Guvera zele izbjeci dodatno optereceno raskrizje na Belvederu”-ali za to nije potrebno ići u ulicu Mirka Franelića već možeš nakon što dođeš na vrh Trinajstićeve skrenuti lijevo,a ne desno prema kockama
Brže dođeš u ulicu Kozala (ili Belveder),a i preglednije je.

Ja uvijek idem kao sto je Silversurfer rekao, i sto je najbolje, brze dodjes nego da ides Franelicevom (i ne unistavas si amortizere).

Pa zato oni iz Mirka Franelica kukaju da se nebi asfaltirala njihova kockasta ulica … Mozda bis i ti Do Tada skrenuo rutu svoga osvajanja brijega Kozala :)))

Pa ja osobno ne bih mijenjao rutu zbog dvije stvari:
kada iz Brajšine (koja je ravna a ne strma) hoćeš skrenuti desno ili lijevo u Baštijanovu taj dio je toliko pregledan da se gotovo ni ne trebaš zaustavljati (naravno pazeći na pješake) dok je kod Franelićeve druga situacija.
Iz Brajšine najprije moraš ubaciti u nižu brzinu pazeći na pješake koji hodaju sa strane.Na vrhu Franelićeve ne smiješ skrenuti lijevo u Baštijanovu,a kada skrećeš desno je nepregledno iako postoji ogledalo.Također moraš biti jako oprezan sa pješacima na vrhu Franelićeve jer oni ne mogu prelaziti cestu ako se ti automobilom moraš primaknuti glavnoj ulici (a moraš).
Ukoliko se pouzdaš samo u ogledalo nemojte se iznenaditi kada Vam nalete motoristi koji se u ogledalu slabo vide.

Poštovani,

prije svega primite naše isprike što ste na odgovor čekali duže vremena. Ulica Tome Strižića, u vrijeme kada je položen završni asfaltni sloj, bila je cesta u nadležnosti Županijske uprave za ceste, Primorsko-goranske županije, te Grad Rijeka nažalost nije u mogućnosti navesti razloge i uvjete rekonstrukcije završnog sloja ili kolničke konstrukcije. Potrebno je pritom napomenuti da na Kozali odnosno Vežici ili Vojaku nisu na snazi identični uvjeti Konzervatorskog odjela, te nije moguća usporedba bez prethodne konzervatorske obrade. U Hrvatskoj postoje tvrtke koje se bave restauracijom svih spomenika kulturne baštine, uključujući i granitne kocke, ukoliko je status spomenika utvrđen od strane Konzervatorskog Odjela. Granitne kocke moguće je obnoviti u skladu s uvjetima uz napomenu da su konzervatorski radovi skupi, dugotrajni, te zahtijevaju posebni tretman nakon dovršetka radova, a u ovome trenutku nažalost u proračunu nemamo osigurana financijska sredstva za ovu svrhu. Također, vezano uz ulicu Mirka Franelića potrebno je uzeti u obzir da je sada jednosmjerna ulica, dakle dozvoljen je promet vozila. U svrhu očuvanja restaurirane ulice za pretpostaviti je da bi se njome ograničio promet uzimajući u obzir sve potrebne parametre.

S poštovanjem,
Gradska uprava

Nisam zadovoljan odgovorom.
Rekao bih sramota od odgovora.
Tako dugo vremena čekati za birokratski odgovor,očigledno ste i Vi čekali odgovor Konzervatorskog odjela ili PGŽ-a (kojeg niste dobili?)
Zar Vi ne razgovarate sa PGŽ-om da ne ne možete dobiti odgovor za cestu koja se nalazi u Vašem i našem gradu osim ako ne smatrate da Sušak nije u Rijeci?
Nisam dobio odgovor na moje prvo pitanje jer ako pretpostavimo da je prije asfaltiranja ceste kod sušačke bolnice postojao pregled ili mišljenje konzervatora zašto nije odgovoreno na moje prvo pitanje.
Navodite da granitne kocke zahtjevaju poseban tretman,a kako se Vi odnosite prema njima?
Ta ulica je zaštićena,a Vi svojevoljno krpate rupe na neadekvatan i zabranjen način.
Kakve floskule: “U svrhu očuvanja restaurirane ulice za pretpostaviti je da bi se njome ograničio promet uzimajući u obzir sve potrebne parametre.”
Pa učinite to,potrebni parametri postoje

“Ograniciti promet” … Kljucne rijeci.
Ako pretpostavimo da bi ovo moglo otici i dalje od pretpostavke prema realizaciji, i sam Capsicum bi se mogao ugodno iznenaditi jer ovo je puno vise od “ogranicavanja brzine” koju je on trazio .
Meni ovo baca na stupice i telefoncic koji bi neprestano mogao zvoniti…
Tada cemo se pretpostavljam, opet nesto zaliti

Nećemo se žaliti,ali dobronamjerna argumentirana kritika potpomognuta dobrim idejama pospješuje (ili bi trebala?) rad vladajućih…izabranih od nas samih.

Odgovorite