Za projekt (Re)discovering Europe, koji je danas predstavljen na konferenciji za novinare, a čiji je nositelj HNK Ivana pl. Zajca, odobreno je 200 tisuća eura iz europskoga programa Creative Europe za kulturu.

Riječ je o 16-omjesečnom projektu koji uključuje pet kazališta iz
Rijeke, Temišvara, Trsta, Subotice i Skopja, koji predstavljaju jezične i
nacionalne manjine, talijansku, njemačku, slovensku, mađarsku i albansku u pet
europskih država: Hrvatskoj, Rumunjskoj, Italiji, Srbiji i Makedoniji.

Cilj projekta jest utemeljiti mrežu kazališta nacionalnih
manjina koja će omogućiti suradnju manjinskih ansambala na razini Europe.
Strategija projekta usmjerena je na realizaciju prioriteta kroz važno
istraživanje posljednje Pirandellove drame „Gorski divovi“.

Projekt su predstavili intendant Marin Blažević,
gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel, redatelj Paolo Magelli, kao autor projekta
s Oliverom Frljićem, Rosanna Bubola, ravnateljica Talijanske drame i Ivan
Šarar, pročelnik Ureda za kulturu Grada Rijeke.

Kako je rečeno na predstavljanju projekta, istraživanje
posljednje Pirandellove drame „Gorski divovi“ trajat će do prvog mjeseca iduće
godine. Istraživački, odnosno radionički dio preuzet će Oliver Frljić, dok će
režiju Pirandellove drame „Gorski divovi“ preuzeti redatelj Paolo Magelli, koji
se je upravo s tim tekstom, kao mladi redatelj proslavio na BITEF-u te ostvario
brojna gostovanja u inozemstvu.

Partneri na projektu su: Hrvatsko narodno kazalište Ivana
pl. Zajca Rijeka – Dramma Italiano / Talijanska drama, nositelj projekta;
Teatrul German de Stat Timisoara (Njemačko kazalište Grada Temišvara,
Rumunjska); Teatro stabile sloveno / Slovensko stalno gledališče (Trst,
Italija); National Institution Albanian Theatre Skopje (Nacionalno
instutucionalno albansko kazalište iz Skopja, Makedonija); Kosztolanyi dezso
Theater (Mađarsko kazalište iz Subotice, Srbija).

Projekt čine: koprodukcija predstave “Gorski divovi” Luigija
Pirandella, obrazovni program “Inkubatori kazališnog znanja”, umjetničke
radionice “Od Piranedella do Brexita”, program razvoja publike “Performativna
kuhinja – raznoličitost kuhanja” te znanstveno istraživanje o sudjelovanju
manjina u kulturi europskih gradova.

Prijedlog projekta je temeljen prvenstveno na području
kazališta, ali na više razina.

Prva je osnovni kazališni čin: koprodukcija kazališne
predstave pet kazališta s temom višejezičnosti, višestrukim identitetima Europe
identificiranim u jednoj drami Luigija Pirandella „Gorski divovi“. Nakon
zajedničke produkcije predstave, međunarodni ansambl će posjetiti i
prezentirati je u različitim europskim gradovima s dugom tradicijom
multikulturalnosti.

Tijekom ovog procesa iskoristit će se prilika za poboljšanje
osnovnih umjetničkih kompetencija umjetnika koji sudjeluju u predstavi
(radionice od Pirandela do Brexita), educirati ih, kao i druge kulturne
djelatnike na temu razvoja publike, uključujući u proces publiku (inkubatori
znanja o kazalištu).

Treći aspekt projekta je konkretna aktivnost usmjerena
izravno prema publici: Performativna kuhinja – Različitost kuhanja jie pokušaj
da se u kazalištu učini nešto zajedno s publikom, ono što je zajedničko svim
ljudima (kuhanje i jelo), a istodobno i dijeljenje umjetničkog čina i ljudskog
iskustva. No nije riječ samo o kuhanju, već istodobno predstavljanju kuhinja
različitih nacionalnih manjina u europskim gradovima, koje koegzistiraju
zajedno s većinskom kulturom.

Riječ je o manjinskim ansamblima koja se bave suvremenim
kazalištem, umrežavanju i povezivanju te međusobnom učenju kako umjetnika, tako
i njihovih publika.

Riječ je o projektu koji se izvrsno uklapa u odrednice
Rijeke kao Europske prijestolnice kulture u kontekstu Luka različitosti, rečeno
je na predstavljanju projekta.

Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel izrazio je zadovoljstvo
što je nositelj ovog projekta riječka kazališna kuća, odnosno Talijanska drama,
budući da je grad Rijeka prepoznat kao grad koji njeguje različitosti u kojem
brojne nacionalne manjine aktivno sudjeluju u kulturnom životu. Uz to, riječko
je Kazalište aplikacijom za ovaj projekt pokazalo kako ne spada u red onih
kazališnih kuća koje “čekaju da dobiju ono što ih pripada”, nego  traže i druge izvore financiranja atraktivnih
projekata.

Redatelj Magelli je kazao kako je sretan da je riječki
projekt dobio sredstva, budući da je Rijeka po prirodi vrlo otvoren grad koji
vodi beskompromisnu politiku tolerancije. – Manjine su uvijek u kulturološkom i
političkom smislu tolerirana suština, nemaju uvijek mogućnost odlučivanja.  Na ovaj način, kroz Ponovno otkrivanje
Europe, pokazat ćemo da u Europi postoji 60-tak zanimljivih manjinskih teatara
koji žive u sjeni velikih i pokazati da je kultura refleks društva- rekao je
Magelli.