Izložbom fotografija „Između dvaju čekanja“, Arbutina tematizira posljedice razornog potresa koji je pogodio grad Sisak krajem 2020. godine. Ministarstvo kulture i medija uposlilo ga je na dokumentiranju štete na kulturnim dobrima grada zbog izrade popisa štete i kvalitetne konzervatorske dokumentacije. Arbutina je dao izniman doprinos nastojanjima da se grad obnovi nakon potresa. Njegove fotografije su prije svega dokumentarne, ali s jasnim umjetničkim kontekstom. On je također pronalazio razne druge motive, koje običan promatrač ne zapaža. Ti su motivi, iako možda izlaze iz konteksta dokumentarnosti, dio istog mozaika. Emocionalna vrijednost fotografija također se ne može izuzeti iz njegova rada, a o tome govori i nazivom izložbe.
Kako je autor naglasio u jednom razgovoru: „Oni koji nisu osjetili ovakvu katastrofu, vjerojatno pomisle da je najgore gubitak kuće, međutim nije. Meni je najgore bilo očekivanje novog potresa, to vrijeme neizvjesnosti između dva udara.“ Upravo je borba s vremenom i prirodom obilježila njegov rad. Arbutina ovom prigodom izlaže 82 crno-bijele fotografije formata 40 x 50 cm.
Miroslav Arbutina Arbe svoj je dugogodišnji rad velikim dijelom posvetio Sisku, gradu u kojem živi i radi. On prepoznaje njegovu energiju, amplitude uspona i padova, poznaje njegove ljude, ulice, detalje. Kao fotograf, on se od 1987. uzdigao iznad pukog promatrača grada te bilježio promjene koje su se u njemu događale. Njegov umjetnički i životni put usmjerio ga je od industrijskog fotografa, preko ratnog fotografa početkom 1990-ih do onog novinskog i umjetničkog. U radu je uvijek pokazivao odmak od zadanih tema u kontekstu potrage za motivima koji izlaze izvan tih tema i na taj je način vježbao oko i poboljšavao sposobnost vizualne komunikacije s javnošću. Time je posjetitelje izložbi navikavao na neobične ili barem nesvakidašnje motive. Te osobine dolaze na vidjelo i u novom izlagačkom koraku Arbutine.
Izložba je nastala suradnjom autora, Ministarstva kulture i medija RH, Grada Siska i Gradskog muzeja Sisak.
Izložba ostaje otvorena do 29. siječnja 2022. godine.
Biografija autora
Rođen u Sisku 5. siječnja 1959. godine. Za fotografiju se počeo interesirati početkom 1980-ih godina kada na poklon dobiva ruski fotoaparat Lubitel. Nakon rada u Željezari, 1987. godine odlučio je živjeti od fotografije te je radio industrijsku fotografiju za potrebe sajmova, kataloga i slično. Početkom Domovinskog rata, kada započinje proces deindustrijalizacije i postupno nestaje potreba za takvom vrstom fotografije, počinje raditi kao slobodnifotograf za domaće i inozemne tiskane medije i agencije. Objavljivao je u tjednicima Danas, Nacional, Globus, Start nove generacije, Tifo i mnogim drugima. S početkom pokretanja Jutarnjeg lista počinje raditi za isti sve do 2008. godine. Kao pasionirani zaljubljenik u fotografiju, s grupom sisačkih fotografskih entuzijasta, osniva 1999. godine Foto klub Siscia Obscura čiji je predsjednik. Zbog kroničnoga nedostatka mjesta za izlaganje, 2008. godine pokreće i fotogaleriju na otvorenome, a već godinu dana kasnije i Foto galeriju Siscia Obscura. Galerija ubrzo ulazi na popis priznatih galerija u Republici Hrvatskoj. Od 2008. godine provodi projekt „Kako nas ribe vide?“ fotografirajući ispod rijeke Kupe biljni i životinjski svijet, ali i ljude. Godine 2019. autor je serijala fotografija „Bijela kuća“ u kojem tematizira strah od smrti. Autor je niza fotografija u knjigama, katalozima i monografijama. Nakon 15 godina rada u digitalnoj fotografiji počinje osjećati zasićenost od “previše predvidljive“ digitalne fotografije te zbog toga 2012. godine počinje istraživati stare fotografske procese od kojih su neki nastali u početcima fotografije (mokri kolodij). Nakon 6 godina učenja osniva Centar za stare fotografske procese Atelier Siscia, a nedugo nakon toga Ministarstvo kulture Republike Hrvatske umijeće izrade fotografija tehnikama povijesnih fotografskih procesa u Sisku upisuje u Registar kulturnih dobara na listu nematerijalne baštine, a umijeće prenosi Foto klub Siscia Obscura.
Član je Hrvatskoga novinarskog društva, a dvaput je dobitnik nagrade za najboljeg fotoreportera u Sisačko-moslavačkoj županiji. Izlagao je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Dobitnik je Diplome za poseban ugođaj na 17. međunarodnoj izložbi fotografije „Otok i more“, Galerija Otok, Kukljica. Dobitnik je treće nagrade za dokumentarnu fotografiju na Međunarodnoj izložbi Batana – Rovinj 2014. godine, nagrade „Viktor Hreljanović“ na natječaju Foto kluba Rijeka „Treći element“ 2016. godine, te godišnje nagrade „Tošo Dabac“ Foto kluba Zagreb za 2019. godinu. Dobitnik je Godišnje nagrade grada Siska za 2019. godinu za kulturni doprinos gradu. Godine 2019. proglašen je za počasnog član ULUPUH-a. Član je udruge fotografa Kadar 36 koja ima za cilj populariziranje i promicanje hrvatske fotografije u zemlji i inozemstvu kroz zajedničke i individualne autorske projekte.
(Fotografije Miroslava Arbutine Arbe; press Muzej grada Rijeke)
Podijeli na društvenim mrežama