Priroda društva

OPĆA UPUTA

Pred Vama su ispitni materijali prvog dijela ispita iz Hrvatskog jezika
kojim se ispituje književnost i jezik. Za rješavanje prvog dijela ispita predviđeno je 80 minuta bez stanke. Pozorno pročitajte sve upute i slijedite ih.

Sljedeći zadatak veže se za polazni tekst. Nakon ponuđenog teksta slijede
zadaci višestrukog izbora. U zadatcima višestrukog izbora od više ponuđenih odgovora samo je jedan
odgovor točan. Odredite točan odgovor i obilježite ga znakom X. Odgovore nije obvezno prepisati na list za
odgovore.

 

Napomena: Učenici strukovnih škola nemaju
razloga za zabrinutost, jer je radna komisija (koja je na ovom testu radila
punih dvanaest godina)  uvažila primjedbe
urednika redakcije Moja Rijeka i prilagodila
test školskom programu pojedine struke.
Ali, u svakom slučaju, molimo Vas za
potpunu ozbiljnost te Vam skrećemo pozornost da naše upute saslušate skoncentrirano
do kraja.

 

“Ispit iz Hrvatskoga jezika jedan je
od triju temeljnih ispita državne mature i konstrukcija zadataka i testa
zahtjevan je i složen posao u koji su uključeni srednjoškolski i sveučilišni
nastavnici (kao sastavljači i kao recenzenti) i psihometričari. Sastavljanje
zadataka, njihova težina, pokrivenost nastavnih područja nije slučajna nego
uvjetovana ponajprije obrazovnih ishodima navedenima u Ispitnome katalogu iz
Hrvatskoga jezika (koji proizlazi iz službenih nastavnih programa, i onih za
gimnazije i onih za četverogodišnje strukovne škole). Važno je naglasiti da su
obrazovni ishodi u velikoj mjeri reducirali obrazovne sadržaje službenih
programa i na taj način olakšali pripremu za ispit iz Hrvatskoga jezika.

 

…Svaka interpretacija uključuje čitanje
i razumijevanje teksta,…Zadatci s polaznim tekstom usmjereni su prema
razumijevanju, a ne prema učenju interpretacije napamet….Ti zadatci ne
zahtijevaju prethodna znanja. Razumijevanje teksta uključuje i poznavanje
denotativnoga i konotativnoga značenja riječi, prepoznavanje pitanja/problema
koje tekst postavlja, uočavanje odnosa među likovima, uočavanje jezičnih
nijansi, uočavanje stilističkih nijansi i različite druge elemente. Nastava
književnosti počiva upravo na književnome predlošku i njegovu razumijevanju,
tako se i zadatci ovoga ispita temelje na odlomcima iz književnih djela.”

 

Draga djeco, pamet u glavu i nek’ je sa srećom!

 

 

POLAZNI TEKST:

 

Dobriša
Cesarić,  Balada iz predgrađa

 

I lije na
uglu petrolejska lampa
Svjetlost crvenkastožutu
Na debelo blato kraj staroga plota
I dvije, tri cigle na putu.

I uvijek ista sirotinja uđe
U njezinu svjetlost iz mraka,
I s licem na kojem su obično brige
Pređe je u par koraka.

 

A jedne
večeri nekoga nema,
A moro bi proć;
I lampa gori,
I gori u magli,
I već je noć.

I nema ga sutra, ni prekosutra ne,
I vele da bolestan leži,
I nema ga mjesec,
I nema ga dva,
I zima je već,
I sniježi…

 

A prolaze
kao i dosada ljudi
I maj već miriše –
A njega nema, i nema, i nema ,
I nema ga više

I lije na uglu petrolejska lampa
Svjetlost crvenkastožutu
Na debelo blato kraj staroga plota
I dvije, tri cigle na putu.

 

 

Pitanje za učenike opće gimnazije:

– Što
miriše u pjesmi?

 

A) miriše
lampa

B) miriše
cigla

C) miriše
snijeg

D) miriše
maj

 

Pitanje za učenike jezične
gimnazije:

– Ako
miriše maj, što je u biti pjesnik želio reći?

 

A) da
miriše siječanj

B) da
miriše veljača

C) da
miriše travanj

D) da
miriše svibanj

 

Pitanje za učenike prirodoslovno-matematičke
gimnazije:

– Koliko
cigli leži na putu?

 

A) dvije,
tri

B) tri,
četiri

C) četiri,
pet

D) samo
jedna

 

Pitanje za učenike medicinske škole:

– Što “bolestan”
radi u pjesmi?

 

A) leži

B) hoda

C) sjedi

D) trči

 

Pitanje za učenike škole za cestovni
promet:

– Gdje leže
cigle na koje petrolejska lampa lije svjetlost crvenkasto žutu?

 

A) pokraj
puta

B) malo
dalje od puta

C) na putu

D) na
parkiralištu

 

Pitanje za učenike elektrotehničke
škole:

– Kakva je
lampa?

 

A) neonska

B) halogena

C) plinska

D)
petrolejska

 

Pitanje
za učenike geodetske  škole:

– Prema procjeni pjesnika, kolika
je dužina parcele koju sirotinja pređe u prolazu kroz svjetlost kada u nju uđe
iz mraka?

 

A) deset koraka

B) petnaest  koraka

C) trideset koraka

D) svega par koraka

 

Pitanje
za učenike upravne i biro-tehničke škole:

– Koji organ lokalne samouprave  izdaje dozvolu za postavljanje petrolejske
lampe?

 

A) Upravni odjel za turizam

B) Upravni odjel za prostorno
uređenje

C) Upravni odjel za komunalne
djelatnosti

D) upravni odjel za društvene djelatnosti

 

Pitanje
za učenike hidrometeorološke škole:

– U kakvim meteo uvjetima se
odvija radnja u pjesmi?

 

A) vedro

B) magla

C) kiša

D) snijeg

 

(NAPOMENA: Kontrolna skupina
redakcije portala ovo pitanje smatra pogrešno postavljenim jer su dva odgovora točna,
čime se učenike hidrometeorološke škole dovodi u zabludu. Slijedom toga glavni urednik
je odmah izdao naputak da se ovo pitanje poništava,  a oni koji su sastavljali test moraju zbog  ovog propusta odgovarati ).

 

I za kraj:

 

Joker pitanje za popravni – za sve
učenike: 

– Tko je
Dobriši  Cesariću napisao pjesmu?

 

A) Dragutin
Tadijanović

B) Vesna
Parun

C) Jure
Kaštelan

D) On si je
sam napisao

 

 

Eto, dragi
maturanti, nadam se da nije bilo teško i vjerujem kako niti jedan od vas nije
imao potrebe odgovarati na zadnje pitanje. Želim također naglasiti da  struke koje nismo obuhvatili ovim kvizom ispis
sa fakulteta mogu ostvariti i temeljem rezultata na državnoj maturi. Nitko vas
nema pravo siliti na studij koji ne želite. Na kraju krajeva, u životu je najvažnije
biti pristojan i kulturan, a obrazovan može biti svaka budala.