U četvrtak, 3. prosinca, u 19.00 sati u prostoru galerije Delta Laba na adresi Delta 5, Rijeka bit će postavljena izložba Loše odluke, pola zabave švicarske umjetničke skupine !Mediengruppe Bitnik (čita se – the not mediengruppe bitnik). Izložba se postavlja u okviru programa Dopolavoro Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture, u organizaciji udruge Drugo more.
Poznatiji kao !Mediengruppe Bitnik, Carmen Weisskopf i Domagoj Smoljo rade na internetu i s internetom, baveći se temeljnim pitanjima i problematikom naše suvremenosti. Njihovo djelovanje pritom nadilazi sferu digitalnog i utječe na promjene u fizičkim prostorima, često uzrokujući gubitak kontrole u naoko stabilnim strukturama i mehanizmima.
– Izložba “Loše odluke, pola zabave” donosi nam dva rada ovog švicarskog umjetničkog kolektiva koji se u svom radu bavi hakiranjem nadzornih sustava i automatizacijom društva, a sve su to teme kojima se cijeli programski pravac Dopolavoro intenzivno bavio u brojnim svojim drugim programima, rekao je u najavi izložbe Davor Mišković, predsjednik udruge Drugo more i voditelj programa Dopolavoro EPK. Naglasio je kako će publika ovoga puta moći vidjeti rad Označen zbog političkog govora koji je nastao isključivo za potrebe projekta Europske prijestolnice kulture kao i rad Odluke odluke odluke koji je svojevrstan hommage radu The Postman’s Chioce umjetnika Bena Vautiera iz 1965. godine, a ono što povezuje ova dva rada je propitivanje manjkavosti automatizacije u određenim sferama društva.
Procjenjuju nas algoritmi, odlučuju strojevi
Naime, rad Označen zbog političkog govora bavi se problematikom sve prisutnijeg upošljavanja algoritama u procjeni naših osobnosti i odlučivanja jesmo li „uzorni“ građani ili zaposlenici. Poput odjeće koju nosimo, naši su profili na društvenim mrežama postali nositelj našeg identiteta. Koristeći platformu Ferretly, koja stručnjacima za ljudske resurse služi za procjenu jesu li pojedini kandidati pogodni za ulazak u neku zemlju ili za rad u određenoj organizaciji, umjetnici su izradili analizu korisničkih profila na društvenim mrežama vođa svake od 27 zemalja članica Europske unije i rezultate predstavili u formi 27 posebno dizajniranih majica.
Također u znaku istog broja, rad Odluke Odluke Odluke traga za nesavršenostima u suvremenom poštanskom sustavu koji danas u znatnoj mjeri oslanja na računala prilikom donošenja gotovo svih potrebnih odluka. Umjetnici su iz Berlina poslali 27 paketa putem pružatelja logističkih usluga DHL Express, označivši na svakom paketu po dvije adrese za isporuku: s jedne je strane paketa za primatelja navedena Aksioma u Ljubljani, a s druge – Drugo more u Rijeci. Konačna instalacija koja se istovremeno prikazuje u dva izložbena prostora sastavljena je od slova koja su nasumično stigla na svaku lokaciju, čime se autorstvo djela u istoj mjeri prepušta umjetnicima koliko i poštanskim strojevima.
Na najavi izložbe videoporukom su se javili i članovi kolektiva Carmen Weisskopf i Domagoj Smoljo, koji su pobliže objasnili značenje svojih radova. Istaknuli su kako im ovo nije prva suradnja s Drugim morem, jer sa svojim su radovima već gostovali u Rijeci:
– Drago nam je što će se izložba ipak održati u Rijeci, a istovremeno nam je žao što zbog situacije u kojoj se trenutno nalazimo nećemo moći i sami biti fizički prisutni na otvorenju, rekli su Weisskopf i Smoljo.
Jedna u nizu novih produkcija Dopolavora
S njima se složila i rukovoditeljica programa RIJEKE 2020 Emina Višnić:
– Drago mi je što i u ovom čudnom vremenu u kojem se trenutno nalazimo ipak nismo u potpunosti odustali od uživanja kulture u našim životima. Ova izložba još je jedna u nizu doista brojnih izložbi i drugih programa koji su nastali u sklopu programskog pravca Dopolavoro, a produkt su višegodišnjeg procesa pripreme i produkcije posebnih radova koji su pripremani upravo za potrebe projekta Europske prijestolnice kulture. Pravac Dopolavoro koji vodi Drugo more iznjedrio je možda i najveći broj novih produkcija u polju vizualnih umjetnosti koje su stvarali lokalni umjetnici, ali i velika imena europske suvremene umjetnosti kao što je i !Mediengruppe Bitnik, naglasila je Višnić.
Izložbu Loše odluke, pola zabave je moguće besplatno posjetiti do 15. siječnja 2021., od ponedjeljka do subote od 16.00 do 20.00 sati, osim na prazničke datume od 24. do 26. prosinca i 31. prosinca, te 1., 2. i 6. siječnja 2021. godine, kada će Delta Lab biti zatvoren.
U skladu s preporučenim mjerama za sprječavanje zaraze koronavirusom, broj posjetitelja koji istovremeno mogu biti u galeriji je ograničen, a posjetitelji su pozvani da na ulazu dezinficiraju ruke, održavaju odgovarajuću međusobnu udaljenost i obavezno ispravno nose zaštitnu masku za lice.
Organizator izložbe je Drugo more, u partnerstvu s organizacijom Aksioma – Institute for Contemporary Art iz Ljubljane. Program su podržali: Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Rijeka – Odjel za kulturu, Veleposlanstvo Švicarske Konfederacije u Republici Hrvatskoj, a Drugo more je korisnik je financijske podrške Zaklade Kultura nova.
Carmen Weisskopf (1976., Švicarska) i Domagoj Smoljo (1979., Hrvatska) trenutno žive i rade u Berlinu i Zurichu. Kao !Mediengruppe Bitnik, poznati su po ometanju nadzornih kamera, postavljanju prislušnih uređaja u zgradu kazališta radi prenošenja opere u vanjski svijet i fizičkom glitchanju zgrade. U središtu pozornosti svjetskih medija našli su se 2013. godine, kada su uspješno poslali paket s kamerom Julianu Assangeu u ekvadorsku ambasadu u Londonu, i godinu nakon toga kada su uposlili računalni program nazvan Random Darknet Shopper da sumanuto pretražuje bespuća Darkneta, gdje je nasumično kupovao predmete kao što su ključevi, cigarete, tenisice i ecstasy, koje je potom slao izravno u prostor galerije u kojoj je trajala izložba. Spomenute su radove između ostalog predstavili i u Rijeci 2016. godine na izložbi Post/Drone u Galeriji Filodrammatica.
Izlagali su diljem svijeta, a samo u posljednjih nekoliko godina na izložbama u prostorima i na događajima kao što su CAC Shanghai, LOAF Kyoto, Annka Kultys Gallery London, House of Electronic Arts Basel, Eigen + Art Lab Berlin, Super Dakota Brussels, Centre Culturel Suisse Paris, Aksioma Ljubljana, Kunsthaus Zurich, FACT Liverpool, Onassis Cultural Center Athens, Public Access Gallery Chicago, Kunstverein Hannover, Nam June Paik Art Center South Korea, Fondazione Prada Milano, Shanghai Minsheng 21st Century Museum, The Pushkin Museum of Fine Arts Moscow, Cabaret Voltaire Zurich, Beijing Contemporary Art Biennial i Tehran Roaming Biennial.
Dobitnici su brojnih nagrada, među kojima su Swiss Art Award, PAX Art Award, Prix de la Société des Arts Genève, Migros New Media Jubilee Award, Golden Cube Dokfest Kassel, Honorary Mention Prix Ars Electronica.
Podijeli na društvenim mrežama