škola, učenje, edukacija

Pohađanje predmeta Građanskog odgoja i obrazovanja provodit
će se jednom tjedno s maksimalnim fondom od 35 sati godišnje, u višim razredima
osnovne škole. Uvest će se postupno, na način da se iduće školske godine uvede
petim razredima s planiranim nastavkom provođenja do kraja osnovnoškolskog
obrazovanja. U tekućoj školskoj godini bit će provedene sve pripremne radnje u
sklopu kojih je i izrada priručnika za učenike koji će obuhvatiti sve dimenzije
GOO-a te oblikovati teme na adekvatan i učenicima blizak i zanimljiv način. To
će biti prvi takav priručnik u Hrvatskoj.

U izradu će biti uključeni ključni akteri koji daju pozitivan
doprinos ovoj temi, poput organizacija civilnog društva, Agencije za odgoj i
obrazovanje, Filozofskog fakulteta do učitelja-provoditelja programa i škola.
Zainteresirani učitelji-provoditelji, profesori društveno-humanističkog
usmjerenja, prethodno će proći edukaciju kako bi se omogućilo uspješno
obrazovanje učenika o temama važnim za društvenu i političku participaciju,
ljudska prava, međuljudske odnose, održivi razvoj i zaštitu potrošača.

Danas se susrećemo s niskom razinom političke pismenosti
mladih, postojanjem nedemokratskih stavova, jačanjem netolerancije i
isključivosti te nedostatkom znanja i vještina potrebnih za svakodnevni život.
Građanski odgoj i obrazovanje ima za cilj potaknuti mlade na veću participaciju
u zajednici, poštivanje različitosti, preuzimanje aktivne uloge u zagovaranju
ljudskih prava, održivog razvoja i općenito demokratizacije društva. GOO je
jedan od temeljnih stupova demokratskog društva, a njegovo implementiranje u
formalni obrazovni sustav nužno je za stvaranje odgovornih i aktivnih članova
društva.

Unatoč tome, u Hrvatskoj još uvijek u obrazovni sustav nije
uveden Građanski odgoj kao zaseban predmet, bilo obavezan, bilo izborni. Rijeka
je odlučila odgovoriti na tu činjenicu na način na koji lokalna samouprava to
može. Takav primjer moći će slijediti i ostali gradovi.

Vrlo bitna dimenzija Građanskog
odgoja i obrazovanja odnosi se i na poučavanje mladih kako nakon završetka škole
stečena znanja i vještine primijeniti u svakodnevnom životu. Istraživanja
pokazuju da mnogi ne znaju razliku između tekućeg i žiro računa, kako se nositi
s razvodom roditelja te kome se i na koji način obratiti ako su prekršena
njihova prava. Građanski odgoj i obrazovanje odgovara i na ove probleme.

U Gradu Rijeci postoji veliki senzibilitet i volja za
podupiranjem raznovrsnih programa i projekata koji se odnose na djecu i mlade,
čak i kad za to ne postoji zakonska obveza. U tom smislu Grad Rijeka sufinancira
niz projekata i programa u osnovnim školama, jer sustavno ulaganje u učenike i
mlade predstavlja ulaganje u budućnost. Upravo zahvaljujući takvom svojem
opredjeljenju te poticanju i provođenju niza programa namijenjenih najmlađim
građanima Rijeka je stekla status Grada prijatelja djece.